Når terroristar vender heim
Kva gjer vi med dei norske i IS-krigarane i Syria og Irak som no ynskjer hjelp frå norske styresmakter til å koma heim til Noreg? Skal vi aktivt hjelpa dei med å koma heim att?
Trass i ugjerningane desse personane har vore med på eller har støtta, må vi handla prinsipielt: Vi er ikkje rettsleg forplikta til å henta dei ut, men alle norske statsborgarar i utlandet bør få støtte av norske styresmakter – same kva dei har gjort. Såleis òg IS-krigarar og sympatisørar. Vil nokon av dei heim att til Noreg, bør vi medverka til det.
Dessutan har ikkje Syria og Irak kapasitet til å ta hand om alle dei vestlege framandkrigarane – eit argument i seg sjølv for å få dei heim att.
Ved å henta dei påfører vi oss sjølve store belastningar. Fleire av desse personane vil kunna utgjera ein terrorfare i Noreg og Europa. I Tyskland syner oversikter at mange går tilbake til dei radikale islamistiske miljøa når dei kjem ut frå fengsel. Det er likevel grenser for kor lenge dei kan sitja fengsla. Dessutan veit vi at det i fengsla føregår radikalisering og rekruttering av nye IS-sympatisørar.
Men trass i alt har Noreg relativt få IS-krigarar. Truleg er det tale om rundt 50 personar som er att i Syria og Irak. Av desse er kanskje rundt ti kvinner. I tillegg kjem små born som er fødde i Syria eller Irak av framandkrigarane. Dette er såpass få at vi må kunna handtera det.
Utfordringa er langt større for land som Frankrike, England og Tyskland. Der talar vi om hundrevis og kanskje tusenvis. Så mange at det vert svært krevjande å halda dei heimvende IS-terroristane fengsla over tid. Og ikkje minst vil dei få store utfordringar den dagen dei slepp ut. Særleg sidan vi veit at etterretningsorganisasjonane i Europa er overbelasta, og at det i alle høve er særs vanskeleg, om ikkje uråd, å overvaka og ha kontroll på så mange over tid.
Om det hadde vore mogeleg, burde Europa fått til ei felles handtering av og eit strafferegime for desse sakene – kanskje gjennom eit internasjonalt tribunal styrt av Europarådet i Strasbourg. Alvoret i saka tilseier det.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kva gjer vi med dei norske i IS-krigarane i Syria og Irak som no ynskjer hjelp frå norske styresmakter til å koma heim til Noreg? Skal vi aktivt hjelpa dei med å koma heim att?
Trass i ugjerningane desse personane har vore med på eller har støtta, må vi handla prinsipielt: Vi er ikkje rettsleg forplikta til å henta dei ut, men alle norske statsborgarar i utlandet bør få støtte av norske styresmakter – same kva dei har gjort. Såleis òg IS-krigarar og sympatisørar. Vil nokon av dei heim att til Noreg, bør vi medverka til det.
Dessutan har ikkje Syria og Irak kapasitet til å ta hand om alle dei vestlege framandkrigarane – eit argument i seg sjølv for å få dei heim att.
Ved å henta dei påfører vi oss sjølve store belastningar. Fleire av desse personane vil kunna utgjera ein terrorfare i Noreg og Europa. I Tyskland syner oversikter at mange går tilbake til dei radikale islamistiske miljøa når dei kjem ut frå fengsel. Det er likevel grenser for kor lenge dei kan sitja fengsla. Dessutan veit vi at det i fengsla føregår radikalisering og rekruttering av nye IS-sympatisørar.
Men trass i alt har Noreg relativt få IS-krigarar. Truleg er det tale om rundt 50 personar som er att i Syria og Irak. Av desse er kanskje rundt ti kvinner. I tillegg kjem små born som er fødde i Syria eller Irak av framandkrigarane. Dette er såpass få at vi må kunna handtera det.
Utfordringa er langt større for land som Frankrike, England og Tyskland. Der talar vi om hundrevis og kanskje tusenvis. Så mange at det vert svært krevjande å halda dei heimvende IS-terroristane fengsla over tid. Og ikkje minst vil dei få store utfordringar den dagen dei slepp ut. Særleg sidan vi veit at etterretningsorganisasjonane i Europa er overbelasta, og at det i alle høve er særs vanskeleg, om ikkje uråd, å overvaka og ha kontroll på så mange over tid.
Om det hadde vore mogeleg, burde Europa fått til ei felles handtering av og eit strafferegime for desse sakene – kanskje gjennom eit internasjonalt tribunal styrt av Europarådet i Strasbourg. Alvoret i saka tilseier det.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.