Når terroristar vender heim
Kva gjer vi med dei norske i IS-krigarane i Syria og Irak som no ynskjer hjelp frå norske styresmakter til å koma heim til Noreg? Skal vi aktivt hjelpa dei med å koma heim att?
Trass i ugjerningane desse personane har vore med på eller har støtta, må vi handla prinsipielt: Vi er ikkje rettsleg forplikta til å henta dei ut, men alle norske statsborgarar i utlandet bør få støtte av norske styresmakter – same kva dei har gjort. Såleis òg IS-krigarar og sympatisørar. Vil nokon av dei heim att til Noreg, bør vi medverka til det.
Dessutan har ikkje Syria og Irak kapasitet til å ta hand om alle dei vestlege framandkrigarane – eit argument i seg sjølv for å få dei heim att.
Ved å henta dei påfører vi oss sjølve store belastningar. Fleire av desse personane vil kunna utgjera ein terrorfare i Noreg og Europa. I Tyskland syner oversikter at mange går tilbake til dei radikale islamistiske miljøa når dei kjem ut frå fengsel. Det er likevel grenser for kor lenge dei kan sitja fengsla. Dessutan veit vi at det i fengsla føregår radikalisering og rekruttering av nye IS-sympatisørar.
Men trass i alt har Noreg relativt få IS-krigarar. Truleg er det tale om rundt 50 personar som er att i Syria og Irak. Av desse er kanskje rundt ti kvinner. I tillegg kjem små born som er fødde i Syria eller Irak av framandkrigarane. Dette er såpass få at vi må kunna handtera det.
Utfordringa er langt større for land som Frankrike, England og Tyskland. Der talar vi om hundrevis og kanskje tusenvis. Så mange at det vert svært krevjande å halda dei heimvende IS-terroristane fengsla over tid. Og ikkje minst vil dei få store utfordringar den dagen dei slepp ut. Særleg sidan vi veit at etterretningsorganisasjonane i Europa er overbelasta, og at det i alle høve er særs vanskeleg, om ikkje uråd, å overvaka og ha kontroll på så mange over tid.
Om det hadde vore mogeleg, burde Europa fått til ei felles handtering av og eit strafferegime for desse sakene – kanskje gjennom eit internasjonalt tribunal styrt av Europarådet i Strasbourg. Alvoret i saka tilseier det.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kva gjer vi med dei norske i IS-krigarane i Syria og Irak som no ynskjer hjelp frå norske styresmakter til å koma heim til Noreg? Skal vi aktivt hjelpa dei med å koma heim att?
Trass i ugjerningane desse personane har vore med på eller har støtta, må vi handla prinsipielt: Vi er ikkje rettsleg forplikta til å henta dei ut, men alle norske statsborgarar i utlandet bør få støtte av norske styresmakter – same kva dei har gjort. Såleis òg IS-krigarar og sympatisørar. Vil nokon av dei heim att til Noreg, bør vi medverka til det.
Dessutan har ikkje Syria og Irak kapasitet til å ta hand om alle dei vestlege framandkrigarane – eit argument i seg sjølv for å få dei heim att.
Ved å henta dei påfører vi oss sjølve store belastningar. Fleire av desse personane vil kunna utgjera ein terrorfare i Noreg og Europa. I Tyskland syner oversikter at mange går tilbake til dei radikale islamistiske miljøa når dei kjem ut frå fengsel. Det er likevel grenser for kor lenge dei kan sitja fengsla. Dessutan veit vi at det i fengsla føregår radikalisering og rekruttering av nye IS-sympatisørar.
Men trass i alt har Noreg relativt få IS-krigarar. Truleg er det tale om rundt 50 personar som er att i Syria og Irak. Av desse er kanskje rundt ti kvinner. I tillegg kjem små born som er fødde i Syria eller Irak av framandkrigarane. Dette er såpass få at vi må kunna handtera det.
Utfordringa er langt større for land som Frankrike, England og Tyskland. Der talar vi om hundrevis og kanskje tusenvis. Så mange at det vert svært krevjande å halda dei heimvende IS-terroristane fengsla over tid. Og ikkje minst vil dei få store utfordringar den dagen dei slepp ut. Særleg sidan vi veit at etterretningsorganisasjonane i Europa er overbelasta, og at det i alle høve er særs vanskeleg, om ikkje uråd, å overvaka og ha kontroll på så mange over tid.
Om det hadde vore mogeleg, burde Europa fått til ei felles handtering av og eit strafferegime for desse sakene – kanskje gjennom eit internasjonalt tribunal styrt av Europarådet i Strasbourg. Alvoret i saka tilseier det.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.