JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Leiar

Storbritannia og Noreg i same bås

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1992
20181214
1992
20181214

Det er leitt, det som skjer i Storbritannia for tida. Landet har rota seg inn i eit uføre. Same kva vil dei koma uheldig ut. Forlèt dei EU, vil dei tapa handelsinntekter og arbeidsplassar. Vert det ei ny folkerøysting, vil det forsterka splittinga i folket same kva resultatet vert.

Det var det gamle EEC i 1970-åra som var meint for Storbritannia, før unionen og sentraliseringa, før Schengen-avtalen og Maastricht-traktaten.

Det gamle øyriket høver ikkje inn i ein føderalliknande union. Unionsskepsisen var ikkje berre eit særtrekk ved statsminister Margaret Thatcher. Dei ivrige europeiske føderalistane burde ha skjøna dette og teke omsyn til den spesielle britiske kulturen og historia.

Det er fullt mogeleg for alle medlemsland å melda seg ut av EU. Men det er i teorien, knapt i praksis. For ingen EU-land vil gje avkall på ein tollfri tilgang til EU-marknaden. Så sjølv om eit land melder seg ut, må det likevel inngå ein EØS-liknande avtale for å sikra mest mogeleg handel. Og ein EØS-avtale er i røynda å rekna som ein medlemskap – berre utan røysterett. Kva er då vitsen med å melda seg ut?

Noreg er i praksis i same situasjon som Storbritannia. Det er mogeleg å gå ut av EØS – og mange argument talar for det, særleg det demokratiske underskotet som medlemskapen medfører – og såleis kunna stå for ein meir sjølvstendig politikk på mange område. Men no er vi så integrerte i EUs lover, rettar, plikter og handel at det vil kosta for mykje.

Slaget stod i 1994, då vi sa ja til EØS-avtalen. Men no, 25 år etter, har vi bunde oss til masta. Dei gamle frihandelsavtalane er det ikkje realistisk å attskapa. Å tru noko anna er som å høyra brexit-tilhengarane under valkampen i 2016 seia at Storbritannia «vil få ein avtale med EU innan 48 timar».

Men dette vil ikkje seia at Noreg ikkje skal utfordra EØS-avtalen og stå hardare på i saker som er viktige for norsk politikk og økonomi. Reservasjonsretten må i praksis takast i bruk.

Svein Gjerdåker

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er leitt, det som skjer i Storbritannia for tida. Landet har rota seg inn i eit uføre. Same kva vil dei koma uheldig ut. Forlèt dei EU, vil dei tapa handelsinntekter og arbeidsplassar. Vert det ei ny folkerøysting, vil det forsterka splittinga i folket same kva resultatet vert.

Det var det gamle EEC i 1970-åra som var meint for Storbritannia, før unionen og sentraliseringa, før Schengen-avtalen og Maastricht-traktaten.

Det gamle øyriket høver ikkje inn i ein føderalliknande union. Unionsskepsisen var ikkje berre eit særtrekk ved statsminister Margaret Thatcher. Dei ivrige europeiske føderalistane burde ha skjøna dette og teke omsyn til den spesielle britiske kulturen og historia.

Det er fullt mogeleg for alle medlemsland å melda seg ut av EU. Men det er i teorien, knapt i praksis. For ingen EU-land vil gje avkall på ein tollfri tilgang til EU-marknaden. Så sjølv om eit land melder seg ut, må det likevel inngå ein EØS-liknande avtale for å sikra mest mogeleg handel. Og ein EØS-avtale er i røynda å rekna som ein medlemskap – berre utan røysterett. Kva er då vitsen med å melda seg ut?

Noreg er i praksis i same situasjon som Storbritannia. Det er mogeleg å gå ut av EØS – og mange argument talar for det, særleg det demokratiske underskotet som medlemskapen medfører – og såleis kunna stå for ein meir sjølvstendig politikk på mange område. Men no er vi så integrerte i EUs lover, rettar, plikter og handel at det vil kosta for mykje.

Slaget stod i 1994, då vi sa ja til EØS-avtalen. Men no, 25 år etter, har vi bunde oss til masta. Dei gamle frihandelsavtalane er det ikkje realistisk å attskapa. Å tru noko anna er som å høyra brexit-tilhengarane under valkampen i 2016 seia at Storbritannia «vil få ein avtale med EU innan 48 timar».

Men dette vil ikkje seia at Noreg ikkje skal utfordra EØS-avtalen og stå hardare på i saker som er viktige for norsk politikk og økonomi. Reservasjonsretten må i praksis takast i bruk.

Svein Gjerdåker

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis