Betre konsert enn teaterstykke
Bowie-musikalen fengslar så lenge dei syng.
Joachim Rafaelsen er strålande i rolla som David Bowie. Mimmi Tamba i bakgrunnen.
Foto: Erik Berg
Det Norske Teatret
David Bowie og
Edna Walsh:
Lazarus
Omsett av Frode Grytten
Regi: Anders T. Andersen
Scenografi og kostyme: Kleiva & Myrtvedt
Musikalsk leiing: Svenn Erik Kristoffersen
Videodesign: Boya Bøckman
Den store stjernestatusen og mangfaldige evnerikdomen til ikonet David Bowie er det ingen grunn til å setje spørjeteikn ved. Er det nokon som lever etter sin død, er det vel han. Ein ustanseleg desperasjon var det på eit vis over heile livsverket hans, i song etter song, og i utsjånaden og stilen hans. Han hadde det typisk strenge, kontrollerte britiske over seg og samstundes eit eksplosivt kunstnarleg uttrykk. Det er såleis ikkje utypisk at musikalen som no nærast er testamentet hans, nett handlar om ei uroleg sjel, ei sjel som vil heim. Musikalen Lazarus er eit etterspinn av romanen og filmen The Man Who Fell to Earth, som handlar om ein mann, eit romvesen, som er fanga på jorda og lengtar attende til planeten han kom frå.
Storsatsing
Det Norske Teatret har satsa stort på noregspremieren på Lazarus. Her er det skodespelarar med gull i strupen, eit framifrå sjumannsorkester og eit til dels overveldande visuelt sceneshow. Mykje spel går føre seg i avanserte videoinstallasjonar, og koreografien til Belinda Braza har nett den rette rytmen musikken legg opp til. Den største utfordringa for regissøren Anders T. Andersen har tydelegvis vore å få musikken og skodespelet til å stemme overeins. Dei scenene der det lukkast best, er dei som er dominerte av hovudpersonen, som Joachim Rafaelsen gjer med ei imponerande Bowie-maskering. I det heile ein strålande prestasjon av Rafaelsen.
Resten av ensemblet hamnar diverre i eit heller inkjeseiande mellomstadium, av di korkje rollefigurane eller situasjonane vert tydelege nok. Det er sjølvsagt òg eit problem at dialogen er på norsk, medan songane er på originalspråket. For dei av oss som ikkje kjenner Bowie-tekstane på fingrane, vert dette spriket i innhald for stort. (Dette problemet synte seg òg i oppsetjinga av Woyzeck, med Tom Waits-songar, som Det Norske Teatret gjorde for nokre år sidan. Det er ei krevjande musikkteaterform å gjere på andre språk.)
Konserthylling
Slik sett vert faktisk den teatrale dimensjonen den svakaste ved Lazarus på ei norsk scene, trass i mange fine visuelle arrangement. Og det er i alle høve ikkje aktørane si skuld. For dei syng så det kiler nedetter ryggen, både Rafaelsen, Heidi Gjermundsen Broch, Petter Vermeli og Mimmi Tamba og ensemblet i det heile. Dette er først og fremst ei gedigen konserthylling til David Bowie og musikken hans. Og som det kan framsyninga fullt ut tilrådast.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
David Bowie og
Edna Walsh:
Lazarus
Omsett av Frode Grytten
Regi: Anders T. Andersen
Scenografi og kostyme: Kleiva & Myrtvedt
Musikalsk leiing: Svenn Erik Kristoffersen
Videodesign: Boya Bøckman
Den store stjernestatusen og mangfaldige evnerikdomen til ikonet David Bowie er det ingen grunn til å setje spørjeteikn ved. Er det nokon som lever etter sin død, er det vel han. Ein ustanseleg desperasjon var det på eit vis over heile livsverket hans, i song etter song, og i utsjånaden og stilen hans. Han hadde det typisk strenge, kontrollerte britiske over seg og samstundes eit eksplosivt kunstnarleg uttrykk. Det er såleis ikkje utypisk at musikalen som no nærast er testamentet hans, nett handlar om ei uroleg sjel, ei sjel som vil heim. Musikalen Lazarus er eit etterspinn av romanen og filmen The Man Who Fell to Earth, som handlar om ein mann, eit romvesen, som er fanga på jorda og lengtar attende til planeten han kom frå.
Storsatsing
Det Norske Teatret har satsa stort på noregspremieren på Lazarus. Her er det skodespelarar med gull i strupen, eit framifrå sjumannsorkester og eit til dels overveldande visuelt sceneshow. Mykje spel går føre seg i avanserte videoinstallasjonar, og koreografien til Belinda Braza har nett den rette rytmen musikken legg opp til. Den største utfordringa for regissøren Anders T. Andersen har tydelegvis vore å få musikken og skodespelet til å stemme overeins. Dei scenene der det lukkast best, er dei som er dominerte av hovudpersonen, som Joachim Rafaelsen gjer med ei imponerande Bowie-maskering. I det heile ein strålande prestasjon av Rafaelsen.
Resten av ensemblet hamnar diverre i eit heller inkjeseiande mellomstadium, av di korkje rollefigurane eller situasjonane vert tydelege nok. Det er sjølvsagt òg eit problem at dialogen er på norsk, medan songane er på originalspråket. For dei av oss som ikkje kjenner Bowie-tekstane på fingrane, vert dette spriket i innhald for stort. (Dette problemet synte seg òg i oppsetjinga av Woyzeck, med Tom Waits-songar, som Det Norske Teatret gjorde for nokre år sidan. Det er ei krevjande musikkteaterform å gjere på andre språk.)
Konserthylling
Slik sett vert faktisk den teatrale dimensjonen den svakaste ved Lazarus på ei norsk scene, trass i mange fine visuelle arrangement. Og det er i alle høve ikkje aktørane si skuld. For dei syng så det kiler nedetter ryggen, både Rafaelsen, Heidi Gjermundsen Broch, Petter Vermeli og Mimmi Tamba og ensemblet i det heile. Dette er først og fremst ei gedigen konserthylling til David Bowie og musikken hans. Og som det kan framsyninga fullt ut tilrådast.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trump meiner alvor med Grønland
2024 var etter alt å døme det varmaste året som er målt på jorda. På Balkan var sommaren rekordvarm. Biletet viser ein mann som tek opp gjørme frå ein uttørka innsjø ved Melenci i Serbia 4. september.
Foto: Darko Vojinovic / AP / NTB
Temperaturrekorden frå 2023 vart ikkje ståande lenge. Klimaforskar Bjørn Samset kallar seg likevel optimist.
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen ser etter kritikkverdige forhold i norsk statsforvalting. Det aller meste meiner han fungerer godt.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tilstandsrapport frå riksrefsaren
Gong på gong avdekkjer Riksrevisjonen feil og manglar i statsstyringa. Ifølgje riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er det særleg eitt forhold som går att.
Jimmy Carter døydde 29. desember i fjor, 100 år gammal.
Foto: David Goldman / Ap / NTB
Ein inspirerande arv
Jimmy Carter fekk eit etterliv som menneskerettsaktivist og siviliserande moralpolitikar som ingen annan president i USA.
Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.
Foto: United International Pictures
Goth nyttår, folkens!
Kor skummelt kan det eigentleg bli når ein ikkje lenger trur på det overnaturlege?