Endeleg søramerikansk!
I Bergen har den første reint latinamerikanske filmfestivalen her i landet, Cine Latino, gått av stabelen på Cinemateket.
Praktisk talt fulle hus på alle framsyningane peikar mot at dette vil bli ei årleg tilskiping. Rett nok har Oslo sin «Film fra sør», men der kan sør tyde sør for kva som helst. På Cine Latino er det berre Sør- og Mellom-Amerika som tel.
I tillegg til å vise den meksikanske Oscar-vinnaren Roma, som elles knapt blir å sjå på kino nokon stad, presenterte festivalen sju ferske filmar frå sju ulike land.
Kvart år blir det produsert over 600 filmar i Latin-Amerika, og fire av dei fem siste Oscar-prisane for «beste utanlandske film» har gått til denne verdsdelen. Men i fjor fekk berre éin latinamerikansk film ordinær kinolansering i Noreg. Vi har med andre ord mykje usett.
Heilt rått
Thriller
Regi: Alejandro Landes
Monos
Det er uklart kva som driv ungdomsgjengen som herjar i denne filmen. Dei opptrer som ei geriljagruppe, men har ingen ideologi, berre aukande villskap. Då leiaren deira blir borte, går barnesoldatane gradvis i oppløysing reint menneskeleg, som eit ekko av Fluenes herre. Ungdommane mister retning og impulskontroll, og den sterke historia blir ein studie i destruktiv gruppedynamikk, der råskapen blir meir og meir dominerande.
Dei opererer høgt til fjells og langt inne i det som truleg er den colombianske jungelen, og dei tek ei amerikansk kvinne og det vesle barnet hennar til fange. Mora gjer ein freistnad på å flykte, men både jungelen og dei unge er nådelause, så mykje går frå vondt til verre.
Spektakulære naturbilete og Mica Levis mektige musikk gir det vonde dramaet eit ekstra lyft.
Takka vere den såkalla Filmpoolen får Monos ordinær kinoframsyning i Noreg.
Inn i ei dyster tid
Drama
Regi: Benjamin Naishtat
Rojo
Denne utsøkte stilstudien og gjennomført profesjonelle filmen har ikkje fått nokon importør i Noreg, ulikt ein masse amerikansk søppelfilm. Forstå det den som kan.
Handlinga er lagt til ein argentinsk provinsby i 1975, i byrjinga av den såkalla «skitne krigen», tiårsperioden med Pentagon-støtta statsterrorisme. Dette tener berre som bakteppe for denne historia, men noko av det som skjer speglar det større biletet.
Rojo (raud) er ein film med fleire lag. Han opnar på originalt vis og gjer fleire overraskande vendingar undervegs. I sentrum står ein advokat, strålande tolka av Dario Grandinetti, som rotar seg bort i ein litt snuskete eigedomshandel (som absolutt har med det større biletet å gjere), men framfor alt kjem i konflikt med ein merkeleg person, ein konflikt som får ein fatal utgang og som ein Columbo-liknande detektiv etter kvart tek på seg å nøste opp.
Over heile historia kvilar noko trugande, og det gjeld både nasjonen, advokaten og familien hans. Dette er formidla metaforisk så vel som realistisk i ei filmforteljing som stundom tek nokre avstikkarar som ikkje straks synest opplagde, men som til slutt viser seg å ha ei meining. Symbolsk, om ikkje anna.
Ein verkeleg heilstøypt produksjon.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Praktisk talt fulle hus på alle framsyningane peikar mot at dette vil bli ei årleg tilskiping. Rett nok har Oslo sin «Film fra sør», men der kan sør tyde sør for kva som helst. På Cine Latino er det berre Sør- og Mellom-Amerika som tel.
I tillegg til å vise den meksikanske Oscar-vinnaren Roma, som elles knapt blir å sjå på kino nokon stad, presenterte festivalen sju ferske filmar frå sju ulike land.
Kvart år blir det produsert over 600 filmar i Latin-Amerika, og fire av dei fem siste Oscar-prisane for «beste utanlandske film» har gått til denne verdsdelen. Men i fjor fekk berre éin latinamerikansk film ordinær kinolansering i Noreg. Vi har med andre ord mykje usett.
Heilt rått
Thriller
Regi: Alejandro Landes
Monos
Det er uklart kva som driv ungdomsgjengen som herjar i denne filmen. Dei opptrer som ei geriljagruppe, men har ingen ideologi, berre aukande villskap. Då leiaren deira blir borte, går barnesoldatane gradvis i oppløysing reint menneskeleg, som eit ekko av Fluenes herre. Ungdommane mister retning og impulskontroll, og den sterke historia blir ein studie i destruktiv gruppedynamikk, der råskapen blir meir og meir dominerande.
Dei opererer høgt til fjells og langt inne i det som truleg er den colombianske jungelen, og dei tek ei amerikansk kvinne og det vesle barnet hennar til fange. Mora gjer ein freistnad på å flykte, men både jungelen og dei unge er nådelause, så mykje går frå vondt til verre.
Spektakulære naturbilete og Mica Levis mektige musikk gir det vonde dramaet eit ekstra lyft.
Takka vere den såkalla Filmpoolen får Monos ordinær kinoframsyning i Noreg.
Inn i ei dyster tid
Drama
Regi: Benjamin Naishtat
Rojo
Denne utsøkte stilstudien og gjennomført profesjonelle filmen har ikkje fått nokon importør i Noreg, ulikt ein masse amerikansk søppelfilm. Forstå det den som kan.
Handlinga er lagt til ein argentinsk provinsby i 1975, i byrjinga av den såkalla «skitne krigen», tiårsperioden med Pentagon-støtta statsterrorisme. Dette tener berre som bakteppe for denne historia, men noko av det som skjer speglar det større biletet.
Rojo (raud) er ein film med fleire lag. Han opnar på originalt vis og gjer fleire overraskande vendingar undervegs. I sentrum står ein advokat, strålande tolka av Dario Grandinetti, som rotar seg bort i ein litt snuskete eigedomshandel (som absolutt har med det større biletet å gjere), men framfor alt kjem i konflikt med ein merkeleg person, ein konflikt som får ein fatal utgang og som ein Columbo-liknande detektiv etter kvart tek på seg å nøste opp.
Over heile historia kvilar noko trugande, og det gjeld både nasjonen, advokaten og familien hans. Dette er formidla metaforisk så vel som realistisk i ei filmforteljing som stundom tek nokre avstikkarar som ikkje straks synest opplagde, men som til slutt viser seg å ha ei meining. Symbolsk, om ikkje anna.
Ein verkeleg heilstøypt produksjon.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.