For at vi skal spare pengar
Tilsette arbeider opp til 36 timar i strekk for at vi skal få billege klede.
Arbeidarar i ein indisk tekstilfabrikk.
Foto: Rodrigo Trejo Villaneuva
DOKUMENTAR
REGI: RAHUL JAIN
Machines
Vi vil helst ikkje vite det, men denne filmen viser korleis dei billige kleda vi kjøper, blir produserte. Regissør Rahul Jain tek oss med inn i ein svær tekstilfabrikk i den industrialiserte delstaten Gujarat, lengst vest i India.
Bileta gjer det meste av jobben i denne filmen, og dei talar for seg sjølve. Kameraet sveipar over nitriste, uhygieniske, farlege arbeidsplassar med tungvinte, fysisk tunge arbeidsprosessar, utdaterte maskinar og ymse miljøgifter. Dei tilsette har berre eit minimum eller ingenting til vern. Langsamt flyttar kamera seg frå avdeling til avdeling, alle om lag like langt frå alt som heiter HMS etter vestleg standard. Kontrasten til dei vakre, fargerike stoffa som blir produserte, kunne knapt vore sterkare.
Arbeidstilsynet ville ha stengt heile greia på timen. Men her er det ingen som bryr seg. Og dei som prøver å organisere seg, risikerer å bøte med livet. Løna er så låg, 2–3 dollar for eit skift på tolv timar, at mange må arbeide doble skift for å overleve. Somme held det gåande 36 timar i strekk – utan å få korkje tørt eller vått. Vi ser ein gut som held på å duppe av, ståande. Kantine finst sjølvsagt ikkje, maten må fortærast på arbeidsplassen.
Sjefane, som sit velfødde på kontora sine og overvakar arbeidet på skjermar, åtvarar mot at arbeidarane skal få så mykje i løn at dei kan leggja av litt til sparing. Det vil berre gjere dei slappe og umotiverte, og kven er tent med det?
Lite blir sagt, og regissøren nyttar inga kommentatorstemme for å fortelje oss kva vi skal meine. Han viser fram, lèt ein og annan arbeidar komme til orde, problematiserer stort sett berre gjennom dei talande bileta.
Machines burde vere obligatorisk for alle konsumentar.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DOKUMENTAR
REGI: RAHUL JAIN
Machines
Vi vil helst ikkje vite det, men denne filmen viser korleis dei billige kleda vi kjøper, blir produserte. Regissør Rahul Jain tek oss med inn i ein svær tekstilfabrikk i den industrialiserte delstaten Gujarat, lengst vest i India.
Bileta gjer det meste av jobben i denne filmen, og dei talar for seg sjølve. Kameraet sveipar over nitriste, uhygieniske, farlege arbeidsplassar med tungvinte, fysisk tunge arbeidsprosessar, utdaterte maskinar og ymse miljøgifter. Dei tilsette har berre eit minimum eller ingenting til vern. Langsamt flyttar kamera seg frå avdeling til avdeling, alle om lag like langt frå alt som heiter HMS etter vestleg standard. Kontrasten til dei vakre, fargerike stoffa som blir produserte, kunne knapt vore sterkare.
Arbeidstilsynet ville ha stengt heile greia på timen. Men her er det ingen som bryr seg. Og dei som prøver å organisere seg, risikerer å bøte med livet. Løna er så låg, 2–3 dollar for eit skift på tolv timar, at mange må arbeide doble skift for å overleve. Somme held det gåande 36 timar i strekk – utan å få korkje tørt eller vått. Vi ser ein gut som held på å duppe av, ståande. Kantine finst sjølvsagt ikkje, maten må fortærast på arbeidsplassen.
Sjefane, som sit velfødde på kontora sine og overvakar arbeidet på skjermar, åtvarar mot at arbeidarane skal få så mykje i løn at dei kan leggja av litt til sparing. Det vil berre gjere dei slappe og umotiverte, og kven er tent med det?
Lite blir sagt, og regissøren nyttar inga kommentatorstemme for å fortelje oss kva vi skal meine. Han viser fram, lèt ein og annan arbeidar komme til orde, problematiserer stort sett berre gjennom dei talande bileta.
Machines burde vere obligatorisk for alle konsumentar.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.