James Baldwins odyssé
Altfor mykje av det James Baldwin påpeikar på seksti- og syttitalet, er enno aktuelt.
Forfattar James Baldwin på kontoret i heimen i St. Paul de Vence i Sør-Frankrike i 1983.
Foto: AP Photo / NTB scanpix
Dokumentar
Regi: Raoul Peck
I Am Not Your Negro
Med: James Baldwin, Malcolm X, Martin Luther King
I 1979 fekk forfattar James Baldwin (1924–1987) i oppdrag å skriva historia om Amerika gjennom sine døde vener Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King. Agenten mottok berre tretti sider av det påbyrja manuset til Remember this house. Desse sidene, lesne av Samuel L. Jackson, dannar grunnlaget for ein kollasj der populærhistorie og borgarrettshistorie til saman fortel historia om den framleis pågåande kampen mot undertrykking av dei svarte i USA.
Oppvakninga
Oppsummeringa Baldwin drista seg til, er vakker og poetisk, samstundes som at ho har tyngde som politisk manifest. Likevel freista han ikkje verta politikar, men var, som han sjølv seier, eit vitne. Saman med dei innflytelsesrike venene sine reiste han rundt i USA og observerte den uretten som nesten ikkje er til å fatta i dag, berre nokre tiår seinare. Segregeringa hadde han hatt på avstand i all den tid han budde i Paris saman med partnaren Lucien, og ingen kritiserte han for verken hudfarge eller legning. Det som møtte han attende i heimlandet, fekk han til å vakna frå den vene vankunna han hadde omslutta seg med i eksil. Brått såg han korleis onkel Tom trong ei kraftig oppvakning: Kor lenge kan ein tilgje i staden for å hemna?
Indignert
Morda på venene hans var ufattelege for Baldwin, men det som er så trist, er kor ufattelege dei enno verkar og kor stort tapet framleis er. For kvart tapt liv oppstod tomrommet etter sjølve Håpet. Dei systemiske urettane har endra seg, men dei er langt frå forsvunne. Det ser ein att i fengselssystemet, skulesystemet og rettssystemet som byggjer opp USA. Kunne det sett annleis ut om King eller Malcolm X hadde fått leva? Hadde Baldwin fått sett fleire farga førebilete på film enn dei stereotype tenarane og slemme forbrytarane, hadde dei kome til makta? Med hjelp av mengder av filmklipp får du trykt trynet fullt av bilete som kan få deg til å raudne av indignasjon. Med Guess who’s coming to dinner (1967) kom ein av dei fyrste filmane der ein svart mann er kjærast med ei kvit dame. J. Edgar Hoover og FBI jakta framleis på den raude faren, og i arkivklyppet frå 1966 ser ein demonstrantar med plakatar pålydande «Raseblanding er kommunisme». Ein skal hugsa på historisk kontekst, men ikkje som unnskyldning for dumskap på grensa til vondskap.
Svart/kvitt
Baldwin var alltid klar på at han ikkje ville vera med på å redusera kvite folk til å generelt vera fienden, men det er tydeleg at det vart vanskelegare for han etter alt han såg på vegen, i demonstrasjonar, i media – og ikkje minst det han ikkje såg: framstillinga av svarte som likeverdige individ. Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg. Det skulle berre mangla. Frank Zappa skildrar Watts-raseopptøyane i 1965 med songen «Trouble Every Day», og for å sitera han: «I’m not black, but there’s a whole lot of times I wish I could say I’m not white.»
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Raoul Peck
I Am Not Your Negro
Med: James Baldwin, Malcolm X, Martin Luther King
I 1979 fekk forfattar James Baldwin (1924–1987) i oppdrag å skriva historia om Amerika gjennom sine døde vener Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King. Agenten mottok berre tretti sider av det påbyrja manuset til Remember this house. Desse sidene, lesne av Samuel L. Jackson, dannar grunnlaget for ein kollasj der populærhistorie og borgarrettshistorie til saman fortel historia om den framleis pågåande kampen mot undertrykking av dei svarte i USA.
Oppvakninga
Oppsummeringa Baldwin drista seg til, er vakker og poetisk, samstundes som at ho har tyngde som politisk manifest. Likevel freista han ikkje verta politikar, men var, som han sjølv seier, eit vitne. Saman med dei innflytelsesrike venene sine reiste han rundt i USA og observerte den uretten som nesten ikkje er til å fatta i dag, berre nokre tiår seinare. Segregeringa hadde han hatt på avstand i all den tid han budde i Paris saman med partnaren Lucien, og ingen kritiserte han for verken hudfarge eller legning. Det som møtte han attende i heimlandet, fekk han til å vakna frå den vene vankunna han hadde omslutta seg med i eksil. Brått såg han korleis onkel Tom trong ei kraftig oppvakning: Kor lenge kan ein tilgje i staden for å hemna?
Indignert
Morda på venene hans var ufattelege for Baldwin, men det som er så trist, er kor ufattelege dei enno verkar og kor stort tapet framleis er. For kvart tapt liv oppstod tomrommet etter sjølve Håpet. Dei systemiske urettane har endra seg, men dei er langt frå forsvunne. Det ser ein att i fengselssystemet, skulesystemet og rettssystemet som byggjer opp USA. Kunne det sett annleis ut om King eller Malcolm X hadde fått leva? Hadde Baldwin fått sett fleire farga førebilete på film enn dei stereotype tenarane og slemme forbrytarane, hadde dei kome til makta? Med hjelp av mengder av filmklipp får du trykt trynet fullt av bilete som kan få deg til å raudne av indignasjon. Med Guess who’s coming to dinner (1967) kom ein av dei fyrste filmane der ein svart mann er kjærast med ei kvit dame. J. Edgar Hoover og FBI jakta framleis på den raude faren, og i arkivklyppet frå 1966 ser ein demonstrantar med plakatar pålydande «Raseblanding er kommunisme». Ein skal hugsa på historisk kontekst, men ikkje som unnskyldning for dumskap på grensa til vondskap.
Svart/kvitt
Baldwin var alltid klar på at han ikkje ville vera med på å redusera kvite folk til å generelt vera fienden, men det er tydeleg at det vart vanskelegare for han etter alt han såg på vegen, i demonstrasjonar, i media – og ikkje minst det han ikkje såg: framstillinga av svarte som likeverdige individ. Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg. Det skulle berre mangla. Frank Zappa skildrar Watts-raseopptøyane i 1965 med songen «Trouble Every Day», og for å sitera han: «I’m not black, but there’s a whole lot of times I wish I could say I’m not white.»
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er I Am Not Your Negro ein lada film med store bokstavar og store ord? Det kan eg lova deg.
Fleire artiklar
Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.
Foto: United International Pictures
Goth nyttår, folkens!
Kor skummelt kan det eigentleg bli når ein ikkje lenger trur på det overnaturlege?
Jimmy Carter døydde 29. desember i fjor, 100 år gammal.
Foto: David Goldman / Ap / NTB
Ein inspirerande arv
Jimmy Carter fekk eit etterliv som menneskerettsaktivist og siviliserande moralpolitikar som ingen annan president i USA.
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.