JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Store, trauste ord

Som filmkarakter hadde Gunnar Sønsteby gjort seg med litt mindre glorie.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sjur Vatne Brean (t.v.) spelar hovudrolla som Gunnar Sønsteby.

Sjur Vatne Brean (t.v.) spelar hovudrolla som Gunnar Sønsteby.

Foto: SF Studios

Sjur Vatne Brean (t.v.) spelar hovudrolla som Gunnar Sønsteby.

Sjur Vatne Brean (t.v.) spelar hovudrolla som Gunnar Sønsteby.

Foto: SF Studios

3302
20241101
3302
20241101

Krigsfilm

Regi: John Andreas Andersen

Nr. 24

Med: Sjur Vatne Brean, Eirik Hivju, Lisa Loven Kongsli
Kinofilm

Den eldre Gunnar Sønsteby (Hivju) held føredrag for eit skulebesøk på Rjukan kraftstasjon om korleis hans yngre sjølv (Brean) opplevde andre verdskrigen som motstandsmann saman med kompanjongane sine. Men var alt dei gjorde riktig, sjølv om grunnen alltid var det?

Oppskrifta

Heidrast den som heidrast skal, men dette maskineriet av krigsfilmar verkar ustoppeleg, fantasilaust og på grensa til kynisk. Sidan Max Manus (2008) har desse filmane sett relativt like ut, gjerne med same type musikk, fargefilter og storslegne naturfoto. Og utanom litt skifte i hårsveisar (også periodedrama følgjer dagens mote, om du lurte) kan du nesten seia på førehand korleis sekvensane kjem til å vere.

Men greitt, filmskaparane har eit stort publikum som meir eller mindre forventar akkurat dette, eg forstår at dei ikkje torer utfordra formelen. Solid kameraføring, klipping og spesialeffektar forstår regissør John Andreas Andersen seg på. Både Nordsjøen (2021) og Skjelvet (2018) og ikkje minst TV-serien Okkupert (2015) bør vera gode referansar for å ta på seg ein av dei mest kjende motstandsmennene våre, Gunnar «Kjakan» Sønsteby. Han sviktar ikkje oppdraget sitt her heller.

Dialogg

Ein av dei aller største veikskapane med sjangeren (i alle fall på norsk) er dialogen. Det er etter kvart utruleg at filmnasjonen Noreg ikkje klarar få dreisen på dette. Nok ein gong høyrest linjene meir framførte ut enn spelte. Er det slik at stiv dialog byrjar bli del av formelen? Det er synd i så fall.

Og heilt frå starten er det lagt opp til ei helteframstilling av Sønsteby som gjer meg sveitt, utan at han sjølv kan noko for korleis han blir framstilt på film. Han er så prinsippfast, kald og klartenkt, så heva over alle andre at det blir pinleg å sjå. Denne førebiletebygginga kler filmen dårleg. Den eigentleg heilt overflødige scena der Sønsteby møter kong Haakon i London, gjer meg sveitt – det er som om filmskaparane brukar sleggje for å banka inn glorien over hovudet på Sønsteby.

Meir skugge i monitor

Heldigvis – takk og lov! – kjem det ein kritisk vri mot slutten som verkeleg løfter Nr. 24 fleire hakk. Det er altså plass til nyansar, det vart berre ikkje rom for å baka det inn i sjølve historia. For å ikkje skjere alt av krigsfilmar over éin kam, så vil eg seia at både Kampen om Narvik (2022) og Krigsseileren (2022) tok nyansane på alvor og klarte visa spennet i menneska stilt overfor situasjonar i ufred.

Nr. 24 får fram enkelte detaljar som gjer at det vrir seg innvendig, og med krig rundt oss på alle kantar i større grad og nærare grad enn på lang tid, vil filmar som dette få ny aktualitet, også for nettopp skuleklassar. Sidan Sønsteby og hans kompanjongar ikkje lenger kan halda føredrag som i filmen, ser kanskje filmskaparar dette som sitt samfunnsoppdrag. Då håpar eg at nyansar og helst betre dialog blir del av den nye formelen. Nr. 24 føyer seg trygt inn saman med dei andre motstandsheltane – som ein sjablong med ørlite skuggar i hjørna.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Krigsfilm

Regi: John Andreas Andersen

Nr. 24

Med: Sjur Vatne Brean, Eirik Hivju, Lisa Loven Kongsli
Kinofilm

Den eldre Gunnar Sønsteby (Hivju) held føredrag for eit skulebesøk på Rjukan kraftstasjon om korleis hans yngre sjølv (Brean) opplevde andre verdskrigen som motstandsmann saman med kompanjongane sine. Men var alt dei gjorde riktig, sjølv om grunnen alltid var det?

Oppskrifta

Heidrast den som heidrast skal, men dette maskineriet av krigsfilmar verkar ustoppeleg, fantasilaust og på grensa til kynisk. Sidan Max Manus (2008) har desse filmane sett relativt like ut, gjerne med same type musikk, fargefilter og storslegne naturfoto. Og utanom litt skifte i hårsveisar (også periodedrama følgjer dagens mote, om du lurte) kan du nesten seia på førehand korleis sekvensane kjem til å vere.

Men greitt, filmskaparane har eit stort publikum som meir eller mindre forventar akkurat dette, eg forstår at dei ikkje torer utfordra formelen. Solid kameraføring, klipping og spesialeffektar forstår regissør John Andreas Andersen seg på. Både Nordsjøen (2021) og Skjelvet (2018) og ikkje minst TV-serien Okkupert (2015) bør vera gode referansar for å ta på seg ein av dei mest kjende motstandsmennene våre, Gunnar «Kjakan» Sønsteby. Han sviktar ikkje oppdraget sitt her heller.

Dialogg

Ein av dei aller største veikskapane med sjangeren (i alle fall på norsk) er dialogen. Det er etter kvart utruleg at filmnasjonen Noreg ikkje klarar få dreisen på dette. Nok ein gong høyrest linjene meir framførte ut enn spelte. Er det slik at stiv dialog byrjar bli del av formelen? Det er synd i så fall.

Og heilt frå starten er det lagt opp til ei helteframstilling av Sønsteby som gjer meg sveitt, utan at han sjølv kan noko for korleis han blir framstilt på film. Han er så prinsippfast, kald og klartenkt, så heva over alle andre at det blir pinleg å sjå. Denne førebiletebygginga kler filmen dårleg. Den eigentleg heilt overflødige scena der Sønsteby møter kong Haakon i London, gjer meg sveitt – det er som om filmskaparane brukar sleggje for å banka inn glorien over hovudet på Sønsteby.

Meir skugge i monitor

Heldigvis – takk og lov! – kjem det ein kritisk vri mot slutten som verkeleg løfter Nr. 24 fleire hakk. Det er altså plass til nyansar, det vart berre ikkje rom for å baka det inn i sjølve historia. For å ikkje skjere alt av krigsfilmar over éin kam, så vil eg seia at både Kampen om Narvik (2022) og Krigsseileren (2022) tok nyansane på alvor og klarte visa spennet i menneska stilt overfor situasjonar i ufred.

Nr. 24 får fram enkelte detaljar som gjer at det vrir seg innvendig, og med krig rundt oss på alle kantar i større grad og nærare grad enn på lang tid, vil filmar som dette få ny aktualitet, også for nettopp skuleklassar. Sidan Sønsteby og hans kompanjongar ikkje lenger kan halda føredrag som i filmen, ser kanskje filmskaparar dette som sitt samfunnsoppdrag. Då håpar eg at nyansar og helst betre dialog blir del av den nye formelen. Nr. 24 føyer seg trygt inn saman med dei andre motstandsheltane – som ein sjablong med ørlite skuggar i hjørna.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Denne førebiletebygginga kler filmen dårleg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Donald Trump held valkampmøte i Traverse i Michigan 25. oktober.

President Donald Trump held valkampmøte i Traverse i Michigan 25. oktober.

Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Få dagar før det amerikanske presidentvalet er det klart at Donald Trump kan bli vald.

Kva kan ein Trump-siger få å seia for verda, for Europa og for Noreg?

Halvor Tjønn
President Donald Trump held valkampmøte i Traverse i Michigan 25. oktober.

President Donald Trump held valkampmøte i Traverse i Michigan 25. oktober.

Foto: Carlos Barria / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Få dagar før det amerikanske presidentvalet er det klart at Donald Trump kan bli vald.

Kva kan ein Trump-siger få å seia for verda, for Europa og for Noreg?

Halvor Tjønn
Donald Trump talar til tilhengarane i Traverse i Michigan 25. oktober.

Donald Trump talar til tilhengarane i Traverse i Michigan 25. oktober.

Foto: Jim Watson / AFP / NTB

Samfunn

Trump ord for ord

Kva seier Trump på folkemøta? For å få eit inntrykk av kva han vil formidla til møtelyden, trykkjer vi den første delen av talen han heldt i vippestaten Michigan førre helg.

President Joe Biden og visepresident Kamala Harris i august 2023. Den økonomiske politikken deira bidrog til å få ned arbeidsløysa, men inflasjonen som tok av i 2022, gjorde større inntrykk.

President Joe Biden og visepresident Kamala Harris i august 2023. Den økonomiske politikken deira bidrog til å få ned arbeidsløysa, men inflasjonen som tok av i 2022, gjorde større inntrykk.

Foto: Evan Vucci / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Harris blir heimsøkt av inflasjonen

Kanskje vart presidentvalet i USA 2024 avgjort ved bensinpumpene og i matbutikkane.

Dei troll-liknande skapningane ser ut til gradvis å oppdage både seg sjølv og kvarandre, etter å ha klatra ut av pelsen til ein svær, sovande katt.

Dei troll-liknande skapningane ser ut til gradvis å oppdage både seg sjølv og kvarandre, etter å ha klatra ut av pelsen til ein svær, sovande katt.

Alle foto: Øystein Haara / Carte Blanche

Feature
Mona Louise Dysvik Mørk

I oppsettinga Retro katt kunne samarbeidet med Carte Blanche ha vore endå ei oppskrift på suksess.

Høyanger i Vestland er ein relativt urban industristad, men talet på innbyggarar går éin veg. I fjor mista dei Tronvik, ei ruseining med 50 tilsette under Helse Førde. Å miste den vidaregåande skulen vil vere endå ein spikar i kista.

Høyanger i Vestland er ein relativt urban industristad, men talet på innbyggarar går éin veg. I fjor mista dei Tronvik, ei ruseining med 50 tilsette under Helse Førde. Å miste den vidaregåande skulen vil vere endå ein spikar i kista.

Foto: Marit Hommedal / NTB

ØkonomiSamfunn

Med skulane som hjørnesteinar

Det er dyrt å drive ein halvfull skule. Men kostnaden ved å flytte elevane om skulen blir nedlagd, er vanskelegare å rekne ut.

Marita Liabø
Høyanger i Vestland er ein relativt urban industristad, men talet på innbyggarar går éin veg. I fjor mista dei Tronvik, ei ruseining med 50 tilsette under Helse Førde. Å miste den vidaregåande skulen vil vere endå ein spikar i kista.

Høyanger i Vestland er ein relativt urban industristad, men talet på innbyggarar går éin veg. I fjor mista dei Tronvik, ei ruseining med 50 tilsette under Helse Førde. Å miste den vidaregåande skulen vil vere endå ein spikar i kista.

Foto: Marit Hommedal / NTB

ØkonomiSamfunn

Med skulane som hjørnesteinar

Det er dyrt å drive ein halvfull skule. Men kostnaden ved å flytte elevane om skulen blir nedlagd, er vanskelegare å rekne ut.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis