Glimt inn i ei altfor fjern verd
BERGEN: Utan å anstrenge seg for mykje kunne ein på tre dagar på Cine Latino få sett fleire latinamerikanske filmar enn norske kinoar syner på ti år.
Magdalena leitar etter sonen, som ho ikkje har fått livsteikn frå etter at han drog frå Mexico mot USA for to månader sidan.
Foto frå filmen Identifying Features
Cine Latino
Bergen 18.–23. mars 2021
Sist helg gjekk minifestivalen Cine Latino av stabelen i Bergen for tredje året på rad. På programmet hadde avleggjaren av Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) 13 filmar frå elleve ulike land i Sør-Amerika. Igjen får vi prov på kvaliteten i den latinamerikanske filmskapinga, som årleg resulterer i over 700 filmar.
Her i landet er det Hollywood som rår. Sidan heller ikkje EUs støtteordningar er til hjelp for dei som vil sjå latinamerikansk film, er det ikkje særleg håp om å få festivalfilmane på ordinære kinoframsyningar. Men ut mars månad er alle filmane tilgjengelege på https://se.biff.no.
Vanskeleg historie
Det søramerikanske kontinentet har ei fargerik og vanskeleg historie og ei problematisk samtid å hente stoff frå, og det blei godt spegla i festivalprogrammet, der hovudtyngda var fiksjonsfilm. Med omsyn til sjanger, tematikk, geografi og stil synte utvalet den store breidda i latinamerikansk film. Her er stilsikker komedie frå overklassen i Peru (Best of Families, regi: Javier Fuentes-León), ei underfundig og smått absurd historie i svartkvitt frå daglegliv i Argentina (The Dog Who Wouldn’t Be Quiet, regi: Ana Katz), ein komisk skrekkfilm frå Uruguay (Red Screening, regi: Maximiliano Contenti) og ein fin film om unge jenter i skatemiljø som veit å hevde seg når ein gut går for langt (My Name Is Baghdad, regi: Caru Alves de Souza).
Rasisme er ikkje noko ein primært assosierer med Sør-Amerika. Men problemet finst, og det er heller ikkje lite. I Jair Bolsonaros Brasil møter den store folkesetnaden med afrikansk opphav stadig sterkare krav om å «dra tilbake dit dei kom frå». Den dystopiske thrilleren Executive Order (regi: Lazaro Ramo) har adresse til den høgrevridde presidenten, men også universell relevans.
Rase og kjønnsidentitet er sentralt i kubanske Fernando Pérez’ vakre og uhyggelege historiske drama Defiant Souls, der handlinga utspeler seg på Cuba for over to hundre år sidan. Ein sveitsisk lege kjem for å leite etter son sin, har suksess som medisinar, men opponerer mot slavehandelen og blir utsett for ei skandaløs rettsforfølging.
Urovekkjande
Hyperaktuell er den meksikanske Identifying Features (regi: Fernanda Valadez), som tek oss direkte inn i det som skjer på grensa mellom Mexico og USA, men også syner fram kva mange unge flyktar frå i det valdsherja Mexico. Historia er fortald gjennom ei mor på leiting etter son sin, og uvissa, uroa, ventinga gir filmen ein ekstra dimensjon.
Spesiell er Théo Courts White On White, ein kunstfilm frå det forfrosne Eldlandet sør i Chile på slutten av 1800-talet. Ein fotograf skal ta bilete av ei barnebrud, men går for langt, og må «sone» ved å forevige barbariske overgrep og regulær utrydding av urfolk. Ein film like urovekkjande og uhyggeleg som han er estetisk gjennomført og visuelt slåande i sin forsiktige, men gjennomtenkte bruk av verkemiddel.
Nothing But The Sun frå Paraguay (regi: Arami Ullón) er ein fin dokumentar om ein mann frå ayoreofolket, som i tiår har samla forteljingar og songar om korleis folket hans har blitt tvangskristna, fordrivne og undertrykte. Ikkje heilt ulikt det norske samar har vore utsette for. Frå Maduros rike skildrar Once Upon A Time In Venezuela (regi: Anabel Rodríguez Rios) korleis ein landsby blir råka av oljeutvinning og må fråflyttast fordi styresmaktene ikkje vil hjelpe. Filmen kunne vore ei helsing til Equinor.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Cine Latino
Bergen 18.–23. mars 2021
Sist helg gjekk minifestivalen Cine Latino av stabelen i Bergen for tredje året på rad. På programmet hadde avleggjaren av Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) 13 filmar frå elleve ulike land i Sør-Amerika. Igjen får vi prov på kvaliteten i den latinamerikanske filmskapinga, som årleg resulterer i over 700 filmar.
Her i landet er det Hollywood som rår. Sidan heller ikkje EUs støtteordningar er til hjelp for dei som vil sjå latinamerikansk film, er det ikkje særleg håp om å få festivalfilmane på ordinære kinoframsyningar. Men ut mars månad er alle filmane tilgjengelege på https://se.biff.no.
Vanskeleg historie
Det søramerikanske kontinentet har ei fargerik og vanskeleg historie og ei problematisk samtid å hente stoff frå, og det blei godt spegla i festivalprogrammet, der hovudtyngda var fiksjonsfilm. Med omsyn til sjanger, tematikk, geografi og stil synte utvalet den store breidda i latinamerikansk film. Her er stilsikker komedie frå overklassen i Peru (Best of Families, regi: Javier Fuentes-León), ei underfundig og smått absurd historie i svartkvitt frå daglegliv i Argentina (The Dog Who Wouldn’t Be Quiet, regi: Ana Katz), ein komisk skrekkfilm frå Uruguay (Red Screening, regi: Maximiliano Contenti) og ein fin film om unge jenter i skatemiljø som veit å hevde seg når ein gut går for langt (My Name Is Baghdad, regi: Caru Alves de Souza).
Rasisme er ikkje noko ein primært assosierer med Sør-Amerika. Men problemet finst, og det er heller ikkje lite. I Jair Bolsonaros Brasil møter den store folkesetnaden med afrikansk opphav stadig sterkare krav om å «dra tilbake dit dei kom frå». Den dystopiske thrilleren Executive Order (regi: Lazaro Ramo) har adresse til den høgrevridde presidenten, men også universell relevans.
Rase og kjønnsidentitet er sentralt i kubanske Fernando Pérez’ vakre og uhyggelege historiske drama Defiant Souls, der handlinga utspeler seg på Cuba for over to hundre år sidan. Ein sveitsisk lege kjem for å leite etter son sin, har suksess som medisinar, men opponerer mot slavehandelen og blir utsett for ei skandaløs rettsforfølging.
Urovekkjande
Hyperaktuell er den meksikanske Identifying Features (regi: Fernanda Valadez), som tek oss direkte inn i det som skjer på grensa mellom Mexico og USA, men også syner fram kva mange unge flyktar frå i det valdsherja Mexico. Historia er fortald gjennom ei mor på leiting etter son sin, og uvissa, uroa, ventinga gir filmen ein ekstra dimensjon.
Spesiell er Théo Courts White On White, ein kunstfilm frå det forfrosne Eldlandet sør i Chile på slutten av 1800-talet. Ein fotograf skal ta bilete av ei barnebrud, men går for langt, og må «sone» ved å forevige barbariske overgrep og regulær utrydding av urfolk. Ein film like urovekkjande og uhyggeleg som han er estetisk gjennomført og visuelt slåande i sin forsiktige, men gjennomtenkte bruk av verkemiddel.
Nothing But The Sun frå Paraguay (regi: Arami Ullón) er ein fin dokumentar om ein mann frå ayoreofolket, som i tiår har samla forteljingar og songar om korleis folket hans har blitt tvangskristna, fordrivne og undertrykte. Ikkje heilt ulikt det norske samar har vore utsette for. Frå Maduros rike skildrar Once Upon A Time In Venezuela (regi: Anabel Rodríguez Rios) korleis ein landsby blir råka av oljeutvinning og må fråflyttast fordi styresmaktene ikkje vil hjelpe. Filmen kunne vore ei helsing til Equinor.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.