Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Gøy på landet med Agnes og Einar

Verda er ein skandale er blitt ei herleg blanding av spøk og alvor i ei spenstig og fantasifull oppsetjing.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dei tre skodespelarane Siren Jørgensen, Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad deler på å spele Agnes Ravatn.

Dei tre skodespelarane Siren Jørgensen, Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad deler på å spele Agnes Ravatn.

Foto: Haugesund Teater

Dei tre skodespelarane Siren Jørgensen, Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad deler på å spele Agnes Ravatn.

Dei tre skodespelarane Siren Jørgensen, Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad deler på å spele Agnes Ravatn.

Foto: Haugesund Teater

3515
20190208
3515
20190208

Haugesund Teater

Agnes Ravatn:

Verda er ein skandale

Dramatisering og regi:
Toril Solvang
Scenografi og kostyme:
Marcus Olson
Komponist og musikar:
Sandra Kolstad

Vi er blitt vane med at romanar blir teater, meir og mindre vellykka, men å sjå ei essaysamling bli godt teater, er noko nytt. Toril Solvang, som har stått for både dramatisering og regi, viste seinast med dramatiseringa av Olaug Nilssens Tung tids tale at ho kan fri seg frå det litterære førelegget. Med Ravatns tekst tar ho endå eit steg mot å skape eit sjølvstendig kunstverk av ei interessant bok. Mange norske «dramatisørar» og regissørar har noko å lære av henne.

Essaysamlinga som utgjer Verda er ein skandale, stod fyrst på trykk i Dag og Tid. Boka som kom ut i 2017, skildrar på humoristisk og tankevekkjande vis korleis Ravatn opplevde å flytte med mann og baby frå kultureliten på Frogner til ein nedlagd gard i Valevåg. Utan internett, med elendig mobildekning, men med ein interessant nabo: diktaren, samlaren og så vidare Einar Økland.

Sjølvstendig kunstverk

Sjølv om Toril Solvang har gjort framsyninga til eit sjølvstendig kunstverk gjennom dramatisering og regi, har ho vore tru mot opphavet. Heile tida merkar vi røysta til Agnes Ravatn, ofte kjenner vi att dialogar og replikkvekslingar mellom Agnes og Einar, slik vi hugsar dei frå boka. Ikkje minst er den kjende ironien og sjølvironien intakt. Her og der har Solvang rett nok dikta til ting, men i Ravatns «ånd». Berre når dei tre på scenen stiller seg opp framfor ein mikrofon og i korte monologar kommenterer dagsaktuell politikk, bryt det med denne «ånda» og med den lausslopne og burleske spelestilen.

Den viktigaste «frigjeringa» ligg likevel i det teatrale formspråket. Tre kvinner i uvanleg fargerike «bunader» og med overdådig blomstrande hovudplagg skal minne oss på identitet og opphav. Berre éi av dei, Siren Jørgensen, er vestlending og spelar på nynorsk, medan austlendingane Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad nyttar sine heimlege dialektar. Sistnemnde står også for musikken, elektropop med engelsk tekst, som meir eller mindre direkte kommenterer «handlinga», som primært er av det verbale slaget.

Speleglede

Sjølv om det er mykje rørsle og ein del fysisk teater, der dei tre fyk ikring på scenen – ein vegg med ei blomstereng og ein skrånande bakke – er det likevel på det verbale planet framsyninga utfaldar seg. Dei tre deler på rolla som Agnes, medan Skumsvoll i all hovudsak speler Einar. Sjølv om Agnes også er ein karakter i kraft av seg sjølv, er ho primært den kunnskapssøkjande som sit ved mentorens føter og tek til seg sentensane og visdommen som heile tida renn frå den kontrære grannen.

Det kan handle om eksistensielle spørsmål, men òg om banalitetar. Og Økland har som regel svar, men slett ikkje alltid dei svara ein kunne vente. Han er oppteken av det gode livet, som er det enkle livet. Men kva er no det i kvardagen?

Dei tre på scenen står godt til kvarandre, kvar for seg viser dei sceniske kvalitetar, og heile framsyninga er prega av overskot og speleglede. Sandra Kolstad får også dokumentert at ho kan meir enn å skrive og framføre musikk. Men høgdepunktet står ei ekstra velopplagt Ane Skumsvoll for. Rapnummeret hennar er av det slaget vi sjeldan ser på ein scene.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Haugesund Teater

Agnes Ravatn:

Verda er ein skandale

Dramatisering og regi:
Toril Solvang
Scenografi og kostyme:
Marcus Olson
Komponist og musikar:
Sandra Kolstad

Vi er blitt vane med at romanar blir teater, meir og mindre vellykka, men å sjå ei essaysamling bli godt teater, er noko nytt. Toril Solvang, som har stått for både dramatisering og regi, viste seinast med dramatiseringa av Olaug Nilssens Tung tids tale at ho kan fri seg frå det litterære førelegget. Med Ravatns tekst tar ho endå eit steg mot å skape eit sjølvstendig kunstverk av ei interessant bok. Mange norske «dramatisørar» og regissørar har noko å lære av henne.

Essaysamlinga som utgjer Verda er ein skandale, stod fyrst på trykk i Dag og Tid. Boka som kom ut i 2017, skildrar på humoristisk og tankevekkjande vis korleis Ravatn opplevde å flytte med mann og baby frå kultureliten på Frogner til ein nedlagd gard i Valevåg. Utan internett, med elendig mobildekning, men med ein interessant nabo: diktaren, samlaren og så vidare Einar Økland.

Sjølvstendig kunstverk

Sjølv om Toril Solvang har gjort framsyninga til eit sjølvstendig kunstverk gjennom dramatisering og regi, har ho vore tru mot opphavet. Heile tida merkar vi røysta til Agnes Ravatn, ofte kjenner vi att dialogar og replikkvekslingar mellom Agnes og Einar, slik vi hugsar dei frå boka. Ikkje minst er den kjende ironien og sjølvironien intakt. Her og der har Solvang rett nok dikta til ting, men i Ravatns «ånd». Berre når dei tre på scenen stiller seg opp framfor ein mikrofon og i korte monologar kommenterer dagsaktuell politikk, bryt det med denne «ånda» og med den lausslopne og burleske spelestilen.

Den viktigaste «frigjeringa» ligg likevel i det teatrale formspråket. Tre kvinner i uvanleg fargerike «bunader» og med overdådig blomstrande hovudplagg skal minne oss på identitet og opphav. Berre éi av dei, Siren Jørgensen, er vestlending og spelar på nynorsk, medan austlendingane Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad nyttar sine heimlege dialektar. Sistnemnde står også for musikken, elektropop med engelsk tekst, som meir eller mindre direkte kommenterer «handlinga», som primært er av det verbale slaget.

Speleglede

Sjølv om det er mykje rørsle og ein del fysisk teater, der dei tre fyk ikring på scenen – ein vegg med ei blomstereng og ein skrånande bakke – er det likevel på det verbale planet framsyninga utfaldar seg. Dei tre deler på rolla som Agnes, medan Skumsvoll i all hovudsak speler Einar. Sjølv om Agnes også er ein karakter i kraft av seg sjølv, er ho primært den kunnskapssøkjande som sit ved mentorens føter og tek til seg sentensane og visdommen som heile tida renn frå den kontrære grannen.

Det kan handle om eksistensielle spørsmål, men òg om banalitetar. Og Økland har som regel svar, men slett ikkje alltid dei svara ein kunne vente. Han er oppteken av det gode livet, som er det enkle livet. Men kva er no det i kvardagen?

Dei tre på scenen står godt til kvarandre, kvar for seg viser dei sceniske kvalitetar, og heile framsyninga er prega av overskot og speleglede. Sandra Kolstad får også dokumentert at ho kan meir enn å skrive og framføre musikk. Men høgdepunktet står ei ekstra velopplagt Ane Skumsvoll for. Rapnummeret hennar er av det slaget vi sjeldan ser på ein scene.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Heile framsyninga er prega av overskot og speleglede.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis