JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Ei glipe inn i trøndersk mellomalder

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nokre er forfjamsa, andre fortvilte, fire er rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet.

Nokre er forfjamsa, andre fortvilte, fire er rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet.

Nokre er forfjamsa, andre fortvilte, fire er rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet.

Nokre er forfjamsa, andre fortvilte, fire er rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet.

1654
20190906
1654
20190906

Skulpturen er 8,8 cm på sokkelesten og veg 96 gram. Han har form som ein krigar med hjelm og skjold, brunleg etter eit langt opphald under molda. Venstre auge og nasetippen er øydelagt, og det meste av detaljar er erodert vekk. Likevel kan vi beundre den sikre formsansen i dei mjukt avrunda formene. Liten og umerkeleg har han venta i ei skuffe i fleire tiår, før han i sommar kom på auksjon og vart verdsberømt.

I Sotherby’s i London vart figuren klubba inn til den absurd høge summen 8,7 millionar norske kroner. Grunnen til den høge prisen er at dette truleg er ei av dei manglande Lewis-brikkene. Dette er 78 sjakkbrikker som vart funne på Hebridane i 1832. Mange historikarar har argumentert for at dei er laga i Trondheim, som var kjend for gode beinskjerarar. Mønstera på stolane til fleire av figurane minner sterkt om det ein finn i kyrkjeportalar i Trondheim. Ut frå klesdraktene på figurane kan dei vere utforma på slutten av 1100-talet.

Brikka vår svarar til eit tårn i moderne sjakk. Og som resten av Lewis-brikkene er ho laga av kvalrosselfenbein. Støyttenner var særs ettertrakta over heile Europa og vart i hovudsak henta frå Grønland og Island. Såleis står brikka som symbol på ein vidstrekt, pulserande handel, så vel som blikk inn i kulturlivet i mellomalderen.

Figurane er overraskande levande skildra og ikkje utan humor. Nokre er forfjamsa, andre fortvilte. Fire av tårna er forma som rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet. Her er det kamp om liv og død.

Resten av brikkene kan beundrast på British Museum i London og National Museum of Scotland i Edinburgh.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Skulpturen er 8,8 cm på sokkelesten og veg 96 gram. Han har form som ein krigar med hjelm og skjold, brunleg etter eit langt opphald under molda. Venstre auge og nasetippen er øydelagt, og det meste av detaljar er erodert vekk. Likevel kan vi beundre den sikre formsansen i dei mjukt avrunda formene. Liten og umerkeleg har han venta i ei skuffe i fleire tiår, før han i sommar kom på auksjon og vart verdsberømt.

I Sotherby’s i London vart figuren klubba inn til den absurd høge summen 8,7 millionar norske kroner. Grunnen til den høge prisen er at dette truleg er ei av dei manglande Lewis-brikkene. Dette er 78 sjakkbrikker som vart funne på Hebridane i 1832. Mange historikarar har argumentert for at dei er laga i Trondheim, som var kjend for gode beinskjerarar. Mønstera på stolane til fleire av figurane minner sterkt om det ein finn i kyrkjeportalar i Trondheim. Ut frå klesdraktene på figurane kan dei vere utforma på slutten av 1100-talet.

Brikka vår svarar til eit tårn i moderne sjakk. Og som resten av Lewis-brikkene er ho laga av kvalrosselfenbein. Støyttenner var særs ettertrakta over heile Europa og vart i hovudsak henta frå Grønland og Island. Såleis står brikka som symbol på ein vidstrekt, pulserande handel, så vel som blikk inn i kulturlivet i mellomalderen.

Figurane er overraskande levande skildra og ikkje utan humor. Nokre er forfjamsa, andre fortvilte. Fire av tårna er forma som rasande berserkar med ville auge og tennene planta i skjoldet. Her er det kamp om liv og død.

Resten av brikkene kan beundrast på British Museum i London og National Museum of Scotland i Edinburgh.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis