Ikkje berre høg
ViÅay Barot
Førre gong skreiv eg om høge tårn. Når auga først er vende oppover, kan vi sjå mot Gujarat i India, der det i fjor haust vart avduka ein skulptur av ein fridomskjempar som ragar heile 182 meter over bakken. Dersom ein inkluderer museet som er bygd under føtene, vert han 240 meter høg. Verket er sjølvsagt omdiskutert, mellom anna er dette ikkje åleine verdas høgste skulptur, men verdas dyraste. Denne gongen vil eg fokusere på dei monalege kunstnarlege kvalitetane i verket.
Vanlegvis er det mest imponerande med høge verk nettopp storleiken, medan forma er heller uinteressant. Men i dette verket spelar format og uttrykk saman på ein måte som ein sjeldan ser. Her ser vi juristen og politikaren Sardar Vallabhbhai Patel, som var sentral i den indiske kampen om sjølvstende, og den første visestatsministeren i India i 1947. Skulpturen har ikkje noko av det som oppblåste og pompøse portrett av kjende personlegdomar gjerne er skjemde av. Tvert om er Patel framstilt med lut nakke, audmjuk. Samstundes utstrålar han ei stillferdig, indre styrke som forsvarar bruken av så mange tonn metall.
Måten verket er bygt opp på, er symboltungt. Kunstnaren har sanka saman metall frå utrangerte jordbruksverktøy frå fleire tusen landsbyar over heile India. Mykje av materialet er brukt i skulpturen. Ser ein nærare på skulpturen, ser ein at han er sett saman som eit enormt lappeteppe. Tittelen på verket er også «Statue of Unity».
Det er også ein særs erfaren kunstnar attom verket. Den indiske bildehoggaren Ram Vanji Sutar er heile 94 år, og forbløffande full av skaparkraft. Framleis arbeider han åtte timar dagleg på verkstaden. Ikkje berre laga han ein prototype på 9 meter, i tillegg var han aktivt med på å utarbeide forstørringa, og konstruere formene som giganten skulle støypast i. Denne vakne og aktive deltakinga er nok ein viktig årsak til at den ferdige skulpturen er så full av liv, og med eit slikt talande uttrykk. Gjennom dei sytti åra Sutar har arbeidd, har han utmerkt seg med meir enn femti skulpturar. «Statue of Unity» er den aller beste.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Førre gong skreiv eg om høge tårn. Når auga først er vende oppover, kan vi sjå mot Gujarat i India, der det i fjor haust vart avduka ein skulptur av ein fridomskjempar som ragar heile 182 meter over bakken. Dersom ein inkluderer museet som er bygd under føtene, vert han 240 meter høg. Verket er sjølvsagt omdiskutert, mellom anna er dette ikkje åleine verdas høgste skulptur, men verdas dyraste. Denne gongen vil eg fokusere på dei monalege kunstnarlege kvalitetane i verket.
Vanlegvis er det mest imponerande med høge verk nettopp storleiken, medan forma er heller uinteressant. Men i dette verket spelar format og uttrykk saman på ein måte som ein sjeldan ser. Her ser vi juristen og politikaren Sardar Vallabhbhai Patel, som var sentral i den indiske kampen om sjølvstende, og den første visestatsministeren i India i 1947. Skulpturen har ikkje noko av det som oppblåste og pompøse portrett av kjende personlegdomar gjerne er skjemde av. Tvert om er Patel framstilt med lut nakke, audmjuk. Samstundes utstrålar han ei stillferdig, indre styrke som forsvarar bruken av så mange tonn metall.
Måten verket er bygt opp på, er symboltungt. Kunstnaren har sanka saman metall frå utrangerte jordbruksverktøy frå fleire tusen landsbyar over heile India. Mykje av materialet er brukt i skulpturen. Ser ein nærare på skulpturen, ser ein at han er sett saman som eit enormt lappeteppe. Tittelen på verket er også «Statue of Unity».
Det er også ein særs erfaren kunstnar attom verket. Den indiske bildehoggaren Ram Vanji Sutar er heile 94 år, og forbløffande full av skaparkraft. Framleis arbeider han åtte timar dagleg på verkstaden. Ikkje berre laga han ein prototype på 9 meter, i tillegg var han aktivt med på å utarbeide forstørringa, og konstruere formene som giganten skulle støypast i. Denne vakne og aktive deltakinga er nok ein viktig årsak til at den ferdige skulpturen er så full av liv, og med eit slikt talande uttrykk. Gjennom dei sytti åra Sutar har arbeidd, har han utmerkt seg med meir enn femti skulpturar. «Statue of Unity» er den aller beste.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?