JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Kunst og humor

Kvar vart det av viljen til å få oss til å le?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Haren lo så kjeften sprakk», Theodor Kittelsen (1884). Nasjonalmuseet

«Haren lo så kjeften sprakk», Theodor Kittelsen (1884). Nasjonalmuseet

«Haren lo så kjeften sprakk», Theodor Kittelsen (1884). Nasjonalmuseet

«Haren lo så kjeften sprakk», Theodor Kittelsen (1884). Nasjonalmuseet

2002
20180831
2002
20180831

I utstillinga «KVINNE – 1970-tallets feministiske avantgarde» ved Stavanger kunstmuseum kan vi fryde oss over kor mykje humor det er i arbeida. Trass i eit alvorleg tema, trass i at kunstnarane møtte urimeleg motstand, tek dei ikkje offerrolla; dei svarar med friske, kvasse verk.

Kunsten i dag er sjeldan like artig å sjå på. Rett nok støyter du stadig på verk som får deg til å drage på smilebandet, men munnen løftar seg sjeldan så høgt at nokon kan så mykje som skimte tennene dine. Kvifor er det slik?

Då kan det hende nyare samtidskunst har all grunn til ikkje å spele på humor.

Med åra har kunsten blitt grenselaus, og skilja mellom kunst og kvardagsliv er viska ut.

Såleis er eit verk ikkje så lett å kjenne att om ein møter det utanfor utstillinga.

Kunstbiletet var enklare på syttitalet. Syttitalsfeministane trong ikkje uroe seg over om verka deira kunne tolkast som noko anna enn kunst. Dei laga si eiga greie og pressa fram eit nytt kunstsyn.

Dersom kunstnarane hadde laga tilsvarande verk i dag, ville vi forstått dei heilt annleis. I dag har vi fått eit overseksualisert blikk på kroppen, og særleg på kvinna, difor ville han ha vore vanskeleg å bruke som symbol på same måten. Samstundes har folk blitt meir hårsåre. Kunstnarane må vere meir varsame for å ikkje krenkje nokon, for å ikkje snakke om å erte på seg nokon. Berre tenk så mange hatmeldingar desse kvinnene ville fått i dag.

Har det blitt slik at det vi som publikum meiner er morosamt, ikkje kan vere skikkeleg kunst? Kan hende det er her hunden er gravlagd. Er det vi som er publikum, som har skulda, og ikkje kunstnarane? At vi sjaltar vekk det som er artig, og degraderer det og heller dyrkar det alvorsame? Og ikkje ser at under humoren kan det ligge djupare meining?

Det er likevel ikkje verdt å gå for djupt inn i temaet. Å analysere humor er som å dissekere ein frosk, vert det sagt. Få menneske er interesserte i å sjå på, og frosken døyr.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I utstillinga «KVINNE – 1970-tallets feministiske avantgarde» ved Stavanger kunstmuseum kan vi fryde oss over kor mykje humor det er i arbeida. Trass i eit alvorleg tema, trass i at kunstnarane møtte urimeleg motstand, tek dei ikkje offerrolla; dei svarar med friske, kvasse verk.

Kunsten i dag er sjeldan like artig å sjå på. Rett nok støyter du stadig på verk som får deg til å drage på smilebandet, men munnen løftar seg sjeldan så høgt at nokon kan så mykje som skimte tennene dine. Kvifor er det slik?

Då kan det hende nyare samtidskunst har all grunn til ikkje å spele på humor.

Med åra har kunsten blitt grenselaus, og skilja mellom kunst og kvardagsliv er viska ut.

Såleis er eit verk ikkje så lett å kjenne att om ein møter det utanfor utstillinga.

Kunstbiletet var enklare på syttitalet. Syttitalsfeministane trong ikkje uroe seg over om verka deira kunne tolkast som noko anna enn kunst. Dei laga si eiga greie og pressa fram eit nytt kunstsyn.

Dersom kunstnarane hadde laga tilsvarande verk i dag, ville vi forstått dei heilt annleis. I dag har vi fått eit overseksualisert blikk på kroppen, og særleg på kvinna, difor ville han ha vore vanskeleg å bruke som symbol på same måten. Samstundes har folk blitt meir hårsåre. Kunstnarane må vere meir varsame for å ikkje krenkje nokon, for å ikkje snakke om å erte på seg nokon. Berre tenk så mange hatmeldingar desse kvinnene ville fått i dag.

Har det blitt slik at det vi som publikum meiner er morosamt, ikkje kan vere skikkeleg kunst? Kan hende det er her hunden er gravlagd. Er det vi som er publikum, som har skulda, og ikkje kunstnarane? At vi sjaltar vekk det som er artig, og degraderer det og heller dyrkar det alvorsame? Og ikkje ser at under humoren kan det ligge djupare meining?

Det er likevel ikkje verdt å gå for djupt inn i temaet. Å analysere humor er som å dissekere ein frosk, vert det sagt. Få menneske er interesserte i å sjå på, og frosken døyr.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis