Kunsten å slappe av
Ai Weiwei, «Tyres» (2016) og «Odyssey» (2017) i Astrup Fearnley-samlinga.
Det er ikkje til å kome bort frå at samfunnet vårt er både komplekst og i stadig endring. Desse trekka viser seg i kunsten. Det er nettopp kunstens vesen å spegle samfunnet han oppstår i. Samtidskunsten spenner over så mange ulike former for uttrykk at kunstomgrepet er nær ved å rivne. Det er ikkje alltid så lett å vite korleis ein skal tolke arbeidet ein ser på. Er dette noko for meg? Kanskje kjem kjensla av å mangle ein vesentleg kunnskap for å forstå verket, og panikken brer seg gjennom kroppen.
Då er det viktig å kome i hug den amerikanske forfattaren Siri Hustvedt, som liker å kome med utsegn som dette: Kunst er som sex. Om du ikkje slappar av, kjem du ikkje til å nyte det. Ho skriv mest om litteratur, men utsegna kan like godt nyttast om bildekunst. Dersom ein går inn i eit galleri med ein skrekk for å dumme seg ut, seier det seg sjølv at utbyttet ikkje vert så mykje å skryte av.
Så ein må senke skuldrene. Store delar av kunsten har gode inngangsportar, brulagde av erfaringar som vi kjenner godt frå andre delar av tilveret. Her er «Odyssey» (2015) og «Tyres» (2015) av den kinesiske kunstnaren Ai Weiwei (f. 1957) eit godt døme. Kunstnaren tek føre seg ei hending vi kjenner godt frå media: flyktningane som med livet som innsats kryssar Middelhavet. Verket er utforma som eit tapet som er klistra på alle veggene i ein utstillingssal. Tapetet kan lesast som ein teikneserie, med rikhaldige skildringar frå den farefulle ferda. Samstundes som innhaldet er hjarteskjerande, framstår tapetet som dekorativt.
Spreidd over golvet ligg livbøyer. Dei verkar så lette og mjuke, men ser ein nærare etter, oppdagar ein at dei er hogde ut av marmor. Det som skal berge liv, er det motsette.
Dette første laget er lett å avlese for oss som lever i dag. Sjølv om ein ikkje har kunnskap om kunst, kan desse to verka gje ei sterk oppleving, og vere ein augeopnar for lidingar som vi har sett oss blinde på.
Samstundes har verka mange fleire lag. Tileignar ein seg kunnskap om tidleg gresk og egyptisk vegmåleri og vasekunst, vil ein oppleve bildespråket i tapetet på ein ny måte, for her er mange interessante referansar. Les ein i tillegg Odysseen av den greske diktaten Homer, finn ein parallellane som er bakte inn i teikningane til Weiwei. Når ein endåtil les seg opp på biografien til den kinesiske kunstnaren, og på korleis han slåst for menneskerettar i sitt eige land, vert verket endå rikare.
Jo meir kunnskap og innsikt ein har, jo større utbytte får ein av kunsten ein ser på. I tillegg kjem det fram fleire perspektiv som kan gi oss nye og rikare forståingar av røyndommen vi beveger oss i. Berre hugs å halde skuldrene låge.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det er ikkje til å kome bort frå at samfunnet vårt er både komplekst og i stadig endring. Desse trekka viser seg i kunsten. Det er nettopp kunstens vesen å spegle samfunnet han oppstår i. Samtidskunsten spenner over så mange ulike former for uttrykk at kunstomgrepet er nær ved å rivne. Det er ikkje alltid så lett å vite korleis ein skal tolke arbeidet ein ser på. Er dette noko for meg? Kanskje kjem kjensla av å mangle ein vesentleg kunnskap for å forstå verket, og panikken brer seg gjennom kroppen.
Då er det viktig å kome i hug den amerikanske forfattaren Siri Hustvedt, som liker å kome med utsegn som dette: Kunst er som sex. Om du ikkje slappar av, kjem du ikkje til å nyte det. Ho skriv mest om litteratur, men utsegna kan like godt nyttast om bildekunst. Dersom ein går inn i eit galleri med ein skrekk for å dumme seg ut, seier det seg sjølv at utbyttet ikkje vert så mykje å skryte av.
Så ein må senke skuldrene. Store delar av kunsten har gode inngangsportar, brulagde av erfaringar som vi kjenner godt frå andre delar av tilveret. Her er «Odyssey» (2015) og «Tyres» (2015) av den kinesiske kunstnaren Ai Weiwei (f. 1957) eit godt døme. Kunstnaren tek føre seg ei hending vi kjenner godt frå media: flyktningane som med livet som innsats kryssar Middelhavet. Verket er utforma som eit tapet som er klistra på alle veggene i ein utstillingssal. Tapetet kan lesast som ein teikneserie, med rikhaldige skildringar frå den farefulle ferda. Samstundes som innhaldet er hjarteskjerande, framstår tapetet som dekorativt.
Spreidd over golvet ligg livbøyer. Dei verkar så lette og mjuke, men ser ein nærare etter, oppdagar ein at dei er hogde ut av marmor. Det som skal berge liv, er det motsette.
Dette første laget er lett å avlese for oss som lever i dag. Sjølv om ein ikkje har kunnskap om kunst, kan desse to verka gje ei sterk oppleving, og vere ein augeopnar for lidingar som vi har sett oss blinde på.
Samstundes har verka mange fleire lag. Tileignar ein seg kunnskap om tidleg gresk og egyptisk vegmåleri og vasekunst, vil ein oppleve bildespråket i tapetet på ein ny måte, for her er mange interessante referansar. Les ein i tillegg Odysseen av den greske diktaten Homer, finn ein parallellane som er bakte inn i teikningane til Weiwei. Når ein endåtil les seg opp på biografien til den kinesiske kunstnaren, og på korleis han slåst for menneskerettar i sitt eige land, vert verket endå rikare.
Jo meir kunnskap og innsikt ein har, jo større utbytte får ein av kunsten ein ser på. I tillegg kjem det fram fleire perspektiv som kan gi oss nye og rikare forståingar av røyndommen vi beveger oss i. Berre hugs å halde skuldrene låge.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.