JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Stilsikkert i naturmateriale

Bildehoggaren Knut Wold er hovudutstillar, med steinar, lafta trekonstruksjonar og ein diger kube av torv. Attom det tilsyne­latande enkle uttrykket gøymer det seg fleire tydingslag, noko som gjer dette til ei underfundig utstilling.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Wold stiller ut monumentale skulpturar i stein, tre og torv.

Wold stiller ut monumentale skulpturar i stein, tre og torv.

Foto: Tobias Nordvik

Wold stiller ut monumentale skulpturar i stein, tre og torv.

Wold stiller ut monumentale skulpturar i stein, tre og torv.

Foto: Tobias Nordvik

4292
20190906
4292
20190906

Kunst

Knut Wold

Stein, tre og torv

Kunstbanken Hedmark
Kunstsenter, Hamar
24. august–6. oktober

Stein

Knut Wold (f. 1953) har fylt storsalen med noko som ved første augekast verkar som eit tilfeldig utval steinar. Ytene er ubehandla, på nokre veks det endåtil mose og lav. Her er gneis, larvikitt og gabbro, sterke steinartar som tusenåra har slipt ned til heilskaplege, glatte former.

Ser ein steinane frå sida, er det som om dei svevar over det blankpolerte golvet. Går ein nærare, oppdagar ein at dei er hola ut. For verkeleg å kunne verdsetje desse verka må ein la alle hemningar fare, trasse undrande blikk og leggje seg på golvet, slå på lommelykta på mobilen og stikke han innunder steinen. Først då oppdagar ein dei vakre holromma Wold har hogd ut. Der er det forma sirlege langsgåande riller over dei boga innerveggane. Det er tankevekkjande korleis kunstnaren har løynt det omfattande arbeidet under skulpturen, nærast som ei gåve til dei aller mest nyfikne av oss. Det er også imponerande at han har utforma og transportert arbeida inn i museet utan å skade yta.

Eg vart gåande og sjå på desse illusjonane av naturlege steinformer utan heilt å kunne setje ord på kva som gjer dei så dragande.

Wold har henta steinane ut av ei ryddingsrøys på heimgarden Sørum i Stange, der han òg har atelier. Gjennom fleire generasjonar har steinane blitt lempa til sides frå den dyrka marka, nokre ryddingsrøyser er endåtil frå yngre steinalder. Såleis fortel verka om kulturlandskapet. Det er ein stor kontrast mellom det mødesame arbeidet det i si tid var å bere vekk steinane, og dei svevande, uthola skulpturane Wold har laga av dei. Her har bildehoggaren teke tak i noko som i uminnelege tider har vore rekna som avfall, som må lukast vekk for at jorda skal kunne dyrkast. Korleis verka kan tolkast, er ikkje visst. Kan hende fortel dei om tradisjonar som er i ferd med å forvitre i eit stadig meir industrielt landbruk, om kulturlandskap som ingen lenger vil ha, og som gror att.

Tre

Inst i utstillingssalen ruvar to digre installasjonar som er bygde opp av kraftige tømmerstokkar. Verka minner om ruinar av gamle hus, men er utan opning til dører, noko som understrekar den reint skulpturale forma. Som steinane er også dette materialet henta på Sørum. «To stammer» (2000) er grovt hogde og enkelt lafta saman, ein byggjeteknikk med trådar attende til vikingtida. Teknikken går ut på å stable stokkar oppå kvarandre utan anna bindemiddel enn tyngdekrafta, noko som gjer bygningane svært mobile. Såleis kunne dei flyttast etter kvar det var behov for dei.

«Zinklaft» (2007) er utforma i ein nyare teknikk. Her er stokkane glattare og endane skrått skorne. Såleis kan novene sagast av, og hjørna vert rette. Teknikken vart brukt frå slutten av 1700-talet, då vi fekk sagbruk i landet. Teknikken vart særleg nytta til hus som skulle dekkjast med bordkleding.

Dei to installasjonane er kvitkalka, noko som framhevar dei vakre strukturane i dei glatte treflatene, og bind stokkane saman til heilskaplege former.

Torv

I eit mindre rom nedst i salen er ein terning av torvblokker bygd spesielt for utstillinga. Verket er inspirert av torvuttak som kunstnaren såg som gutunge. Også her viser Wold til gamle tradisjonar. Heilt fram til 1950-åra vart torv teke ut til brensel. Det tek lang tid før myra gror att, fleire stader er hola etter eldre tids torvtaking framleis opne.

Felles for dei tre temaa som Wold tek føre seg, er at det tidlegare var mindre press på ressursane enn i den industrielle utvinninga i vår tid. Det ligg store pengar i myrene. Det meste av hagejord som ein får kjøpt på hagesentera, er slett ikkje jord, men torv frå drenerte myrer. Problemet med vår tids utvinning er at ho nærmar seg rovdrift. Over fleire tusen år har myrene magasinert karbon. Når store areal med myr vert tekne, slepper store mengder klimagassar ut. I tillegg misser planter, dyr og fuglar som lever i myrene, heimane sine.

Såleis fortel Wold om kulturlandskapet, den vare balansen i naturen, utan så mykje som eit ord.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kunst

Knut Wold

Stein, tre og torv

Kunstbanken Hedmark
Kunstsenter, Hamar
24. august–6. oktober

Stein

Knut Wold (f. 1953) har fylt storsalen med noko som ved første augekast verkar som eit tilfeldig utval steinar. Ytene er ubehandla, på nokre veks det endåtil mose og lav. Her er gneis, larvikitt og gabbro, sterke steinartar som tusenåra har slipt ned til heilskaplege, glatte former.

Ser ein steinane frå sida, er det som om dei svevar over det blankpolerte golvet. Går ein nærare, oppdagar ein at dei er hola ut. For verkeleg å kunne verdsetje desse verka må ein la alle hemningar fare, trasse undrande blikk og leggje seg på golvet, slå på lommelykta på mobilen og stikke han innunder steinen. Først då oppdagar ein dei vakre holromma Wold har hogd ut. Der er det forma sirlege langsgåande riller over dei boga innerveggane. Det er tankevekkjande korleis kunstnaren har løynt det omfattande arbeidet under skulpturen, nærast som ei gåve til dei aller mest nyfikne av oss. Det er også imponerande at han har utforma og transportert arbeida inn i museet utan å skade yta.

Eg vart gåande og sjå på desse illusjonane av naturlege steinformer utan heilt å kunne setje ord på kva som gjer dei så dragande.

Wold har henta steinane ut av ei ryddingsrøys på heimgarden Sørum i Stange, der han òg har atelier. Gjennom fleire generasjonar har steinane blitt lempa til sides frå den dyrka marka, nokre ryddingsrøyser er endåtil frå yngre steinalder. Såleis fortel verka om kulturlandskapet. Det er ein stor kontrast mellom det mødesame arbeidet det i si tid var å bere vekk steinane, og dei svevande, uthola skulpturane Wold har laga av dei. Her har bildehoggaren teke tak i noko som i uminnelege tider har vore rekna som avfall, som må lukast vekk for at jorda skal kunne dyrkast. Korleis verka kan tolkast, er ikkje visst. Kan hende fortel dei om tradisjonar som er i ferd med å forvitre i eit stadig meir industrielt landbruk, om kulturlandskap som ingen lenger vil ha, og som gror att.

Tre

Inst i utstillingssalen ruvar to digre installasjonar som er bygde opp av kraftige tømmerstokkar. Verka minner om ruinar av gamle hus, men er utan opning til dører, noko som understrekar den reint skulpturale forma. Som steinane er også dette materialet henta på Sørum. «To stammer» (2000) er grovt hogde og enkelt lafta saman, ein byggjeteknikk med trådar attende til vikingtida. Teknikken går ut på å stable stokkar oppå kvarandre utan anna bindemiddel enn tyngdekrafta, noko som gjer bygningane svært mobile. Såleis kunne dei flyttast etter kvar det var behov for dei.

«Zinklaft» (2007) er utforma i ein nyare teknikk. Her er stokkane glattare og endane skrått skorne. Såleis kan novene sagast av, og hjørna vert rette. Teknikken vart brukt frå slutten av 1700-talet, då vi fekk sagbruk i landet. Teknikken vart særleg nytta til hus som skulle dekkjast med bordkleding.

Dei to installasjonane er kvitkalka, noko som framhevar dei vakre strukturane i dei glatte treflatene, og bind stokkane saman til heilskaplege former.

Torv

I eit mindre rom nedst i salen er ein terning av torvblokker bygd spesielt for utstillinga. Verket er inspirert av torvuttak som kunstnaren såg som gutunge. Også her viser Wold til gamle tradisjonar. Heilt fram til 1950-åra vart torv teke ut til brensel. Det tek lang tid før myra gror att, fleire stader er hola etter eldre tids torvtaking framleis opne.

Felles for dei tre temaa som Wold tek føre seg, er at det tidlegare var mindre press på ressursane enn i den industrielle utvinninga i vår tid. Det ligg store pengar i myrene. Det meste av hagejord som ein får kjøpt på hagesentera, er slett ikkje jord, men torv frå drenerte myrer. Problemet med vår tids utvinning er at ho nærmar seg rovdrift. Over fleire tusen år har myrene magasinert karbon. Når store areal med myr vert tekne, slepper store mengder klimagassar ut. I tillegg misser planter, dyr og fuglar som lever i myrene, heimane sine.

Såleis fortel Wold om kulturlandskapet, den vare balansen i naturen, utan så mykje som eit ord.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis