Vågåsommaren 1894
Johanna Bugge, «Fra hagen, Storvik», 1894, privat eige.
Sidan J.C. Dahls tid hadde kunstnarane brukt å reise frå byane når sommaren kom, for å utforske landet. Sommaren 1894 la heile ti kunstnarar i veg mot Vågå, fire kvinner og seks menn i alderen 17–30 år. Dei budde i Kristiania, og reisa tok fire dagar med tog til Eidsvoll, dampbåt til Lillehammer og resten til fots.
Det heile tok til med at vågåguten og kunstnaren Kristen Holbø inviterte med seg kunstnarvenen Halfdan Egedius til heimgarden. Holbø var odelsgut i Vågå, men hadde valt måleriet framfor gardsdrifta. Sjølv om ingenting var avtalt, dukka også åtte andre kunstnarvener opp og fann losji i Vågå: Thorvald Erichsen, Lars Jorde, Oluf Wold-Torne, Alfred Hauge, Ragnhild Hvalstad, Kristine Laache, Johanna Bugge og Alice Pihl.
Månadane saman vart nytta til arbeid og kunstfaglege samtalar, og til dans og festlege lag saman med ungdommar i bygda. Det regna mykje denne sommaren, noko som skapte store problem, då dei la stor vekt på friluftsmåleriet. Bildet skulle målast ute i det fri, medan ein var omkransa av motivet. Likevel var produksjonen stor. Dei tok gjerne utgangspunkt i den lokale naturen, nattlege stemningar og mystiske landskap i mørke fargetonar. Fleire arbeid er symboltunge, der naturobservasjonane løyser seg opp i draumebilde.
I midten av september kulminerte opphaldet i ei stor fellesutstilling i eit skulebygg i Vågå. Trass i at denne vågåsommaren vart skriven inn i kunsthistoria som sentral for utviklinga av ein ny generasjon målarar, vart få av arbeida innkjøpte av museum. Dei vart spreidde utover landet i privat eige.
Berre éin gong har verka blitt samla. Dette var i 1994, til ei hundreårsmarkering. Då viste Lillehammer Kunstmuseum utstillinga Vågå-sommeren 1894. Gjennom eit omfattande detektivarbeid var det leita fram heile 60 teikningar og måleri som dei ti kunstnarane hadde laga denne sommaren. Den skulle eg gjerne ha sett.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sidan J.C. Dahls tid hadde kunstnarane brukt å reise frå byane når sommaren kom, for å utforske landet. Sommaren 1894 la heile ti kunstnarar i veg mot Vågå, fire kvinner og seks menn i alderen 17–30 år. Dei budde i Kristiania, og reisa tok fire dagar med tog til Eidsvoll, dampbåt til Lillehammer og resten til fots.
Det heile tok til med at vågåguten og kunstnaren Kristen Holbø inviterte med seg kunstnarvenen Halfdan Egedius til heimgarden. Holbø var odelsgut i Vågå, men hadde valt måleriet framfor gardsdrifta. Sjølv om ingenting var avtalt, dukka også åtte andre kunstnarvener opp og fann losji i Vågå: Thorvald Erichsen, Lars Jorde, Oluf Wold-Torne, Alfred Hauge, Ragnhild Hvalstad, Kristine Laache, Johanna Bugge og Alice Pihl.
Månadane saman vart nytta til arbeid og kunstfaglege samtalar, og til dans og festlege lag saman med ungdommar i bygda. Det regna mykje denne sommaren, noko som skapte store problem, då dei la stor vekt på friluftsmåleriet. Bildet skulle målast ute i det fri, medan ein var omkransa av motivet. Likevel var produksjonen stor. Dei tok gjerne utgangspunkt i den lokale naturen, nattlege stemningar og mystiske landskap i mørke fargetonar. Fleire arbeid er symboltunge, der naturobservasjonane løyser seg opp i draumebilde.
I midten av september kulminerte opphaldet i ei stor fellesutstilling i eit skulebygg i Vågå. Trass i at denne vågåsommaren vart skriven inn i kunsthistoria som sentral for utviklinga av ein ny generasjon målarar, vart få av arbeida innkjøpte av museum. Dei vart spreidde utover landet i privat eige.
Berre éin gong har verka blitt samla. Dette var i 1994, til ei hundreårsmarkering. Då viste Lillehammer Kunstmuseum utstillinga Vågå-sommeren 1894. Gjennom eit omfattande detektivarbeid var det leita fram heile 60 teikningar og måleri som dei ti kunstnarane hadde laga denne sommaren. Den skulle eg gjerne ha sett.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.