Kvar vart det av venleiken?
Det digre kraniet er del av installasjonen «Mass» av Ron Mueck, stilt ut ved National Gallery of Victoria i Melbourne i 2017. I bakgrunnen skimtar vi eit måleri av den italienske målaren Tiepolo (1743–44).
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gjennom fleire hundreår har kunst handla om venleik. «Venleik er sanning, og sanninga er ven», sa den britiske poeten John Keats i 1820. Hadde han levd i dag, ville han truleg ikkje tenkt på den måten. Kan hende ville han vore samd med tenkaren Theodor Adorno i at det rett og slett er barbarisk å skrive dikt etter Auschwitz. Vår tids kunst skuggar unna venleiken i kunsten. Det er noko som høyrer fortida til.
Dei som dristar seg til å skape noko fagert i dag, utan i det minste å maskere verket med satire, vert fort putta i bås med hobbymålarar og kitschkunstnarar. Venleiken er ein av dei ideane som gjennom dei siste vel hundre åra sakte, men sikkert har mista status i kunsten.
Kvifor er det slik? Mange viser til gruelege verdskrigar og utviklinga av altutslettande våpen. Fleire landskap, plantar og dyreartar er i dag berre å sjå i måleria, utanfor lerretsflata er dei utrydda. Har venleiken slokna saman med framtidshåpet? Tidlegare var venleik noko som førte mennesket nærare det guddommelege. Men no er også Gud vekke.
Venleiken vert snarare behandla ironisk og med djup skepsis i kunsten. Vi har endåtil skapt kunstige intelligensar som er i ferd med å konkurrere med menneska også når det gjeld å skape kunst. For nokre dagar sidan vart eit måleri laga av ein algoritme selt for overraskande høg pris på det verdskjende auksjonshuset Christie’s i London.
Her rissar eg opp ein særs misantropisk visjon av framtida.
Ein bør heller snu det på hovudet: Vi treng venleiken meir enn nokon gong, vi treng noko å leve på. Vi skal ikkje gå attende til eldre, tradisjonelle framstillingar av venleik, eller noko som berre er til behag for tilskodarane, men kunsten kan vel finne fram til, nok ein gong, eit nytt menneskeskapt utrykk for venleik som er aktuelt for vår tid.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.