Det som bur i ein song
Joshua Clover fyller bilturane til Jonathan Richman med meining og djupne.
Jonathan Richman and the Modern Lovers frå den gongen då.
Pressefoto
Musikkbok
Joshua Clover:
Roadrunner: A Song by Jonathan Richman and the Modern Lovers
Duke University Press
Går det an å skrive eit essay på vel 120 sider om ein rockelåt på vel fire minutt? Svaret er sjølvsagt ja. Somme songar ber i seg rike årar av kulturhistorie som leier den som er nyfiken nok, tilbake til eit spekter av kjelder – ei type utforsking ein også kan kaste seg ut i når det gjeld einskilde måleri, eller spelefilmar, til dømes, som rommar stadig nye djupner og klangbotnar.
At «Roadrunner», som Jonathan Richman skreiv i 1970, er ein slik song, er det liten tvil om for dei som les Joshua Clovers bok frå seint i haust. Utgivinga er ein del av ein ny spanande serie frå Duke University Press som har fått namnet Singles.
Då Richman og The Modern Lovers gjekk i studio og spela inn songen i 1972, var det med John Cale som produsent, og det resulterte i ein singel som kom ut fire år før debutalbumet The Modern Lovers (1976). Bakgrunnen for «Roadrunner» vil nok elles alt vere kjend for somme av dei som har lytta til Richman opp gjennom åra.
Ungdomstid
Låtskrivaren voks opp i ein forstad utanfor Boston, og ein viktig del av ungdomstida var formålslause bilturar med radioen på. Songen er ein ode til denne opplevinga, til timar i det kalde kveldsmørkeret som kanskje spela ei større rolle enn ein skulle tru: «It helps me from being alone late at night», syng Richman, og det er vanskeleg ikkje å tru på han. Stemningane i «Roadrunner» har ikkje gått ut på dato, heller ikkje her heime, det er berre å sjå eit par episodar av Rådebank for den som måtte tvile.
Den mest openberre songen i verda, og den merkelegaste, skreiv Greil Marcus om «Roadrunner» i klassikaren Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century (1989). Med sin omfangsrike kunnskap og auge for det store, kulturelle biletet kan Joshua Clover minne litt om Marcus, ikkje minst i evna til å assosiere på tvers av estetiske uttrykksformer og idéhistorier. I Clovers øyre er «Roadrunner» ein invitasjon til å oppdage heile den kulturelle og politiske konteksten songen veks ut av – og reflekterer, noko som mellom anna omfattar framveksten av bilismen og eit nytt forbrukarsamfunn, for å nemne noko.
Underhaldande
Om det høyrest tørt ut, så er det ikkje det, for Roadrunner er ei underhaldande lita bok, for dei som er godt over gjennomsnittet interessert i rockemusikk, eller i Richman. Clover er glad i å ta med lesaren inn i det som først kan verke som ein digresjon, for så etterpå å vise seg verkeleg å kaste lys over det han skriv om, og få lesaren til å forstå det på ein ny måte.
Ofte diskuterer han noko fram og tilbake, og konkluderer, før han ombestemmer seg igjen, slik at han i siste instans har fått understreka kor engasjerande det tvitydige og usikre i seg sjølv kan vere. Når han skil mellom to typar «rocke-minimalisme», til dømes, og knyter den eine til Velvet Underground og den andre til Chuck Berry, vert det viktig, fordi Richman først tok etter førstnemnde, og deretter kom til å la seg inspirere meir av sistnemnde.
Dette leier Clover vidare til ein diskusjon om Berrys «Maybellene» er å rekne for den første rockelåten nokosinne. «Anyone who takes a position in these debates is bound for sorrow», skriv han, «a fact well known to students of first things». Å leite etter urkjelder eller opphav er eit blindspor, slår han fast, før han til slutt likevel konkluderer: «But maybe it’s ’Maybellene’.»
Via slike essayistiske omvegar teiknar Clover i løpet av denne vesle boka opp eit stort kart, utan å miste av syne at rockemusikken ikkje er noko ein skal ta for alvorleg – samstundes som det ikkje finst noko meir alvorleg enn rockemusikk. Eg trudde eg hadde høyrt «Roadrunner», men eg hadde visst ikkje det – i alle fall ikkje slik Clover får meg til å høyre songen.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Musikkbok
Joshua Clover:
Roadrunner: A Song by Jonathan Richman and the Modern Lovers
Duke University Press
Går det an å skrive eit essay på vel 120 sider om ein rockelåt på vel fire minutt? Svaret er sjølvsagt ja. Somme songar ber i seg rike årar av kulturhistorie som leier den som er nyfiken nok, tilbake til eit spekter av kjelder – ei type utforsking ein også kan kaste seg ut i når det gjeld einskilde måleri, eller spelefilmar, til dømes, som rommar stadig nye djupner og klangbotnar.
At «Roadrunner», som Jonathan Richman skreiv i 1970, er ein slik song, er det liten tvil om for dei som les Joshua Clovers bok frå seint i haust. Utgivinga er ein del av ein ny spanande serie frå Duke University Press som har fått namnet Singles.
Då Richman og The Modern Lovers gjekk i studio og spela inn songen i 1972, var det med John Cale som produsent, og det resulterte i ein singel som kom ut fire år før debutalbumet The Modern Lovers (1976). Bakgrunnen for «Roadrunner» vil nok elles alt vere kjend for somme av dei som har lytta til Richman opp gjennom åra.
Ungdomstid
Låtskrivaren voks opp i ein forstad utanfor Boston, og ein viktig del av ungdomstida var formålslause bilturar med radioen på. Songen er ein ode til denne opplevinga, til timar i det kalde kveldsmørkeret som kanskje spela ei større rolle enn ein skulle tru: «It helps me from being alone late at night», syng Richman, og det er vanskeleg ikkje å tru på han. Stemningane i «Roadrunner» har ikkje gått ut på dato, heller ikkje her heime, det er berre å sjå eit par episodar av Rådebank for den som måtte tvile.
Den mest openberre songen i verda, og den merkelegaste, skreiv Greil Marcus om «Roadrunner» i klassikaren Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century (1989). Med sin omfangsrike kunnskap og auge for det store, kulturelle biletet kan Joshua Clover minne litt om Marcus, ikkje minst i evna til å assosiere på tvers av estetiske uttrykksformer og idéhistorier. I Clovers øyre er «Roadrunner» ein invitasjon til å oppdage heile den kulturelle og politiske konteksten songen veks ut av – og reflekterer, noko som mellom anna omfattar framveksten av bilismen og eit nytt forbrukarsamfunn, for å nemne noko.
Underhaldande
Om det høyrest tørt ut, så er det ikkje det, for Roadrunner er ei underhaldande lita bok, for dei som er godt over gjennomsnittet interessert i rockemusikk, eller i Richman. Clover er glad i å ta med lesaren inn i det som først kan verke som ein digresjon, for så etterpå å vise seg verkeleg å kaste lys over det han skriv om, og få lesaren til å forstå det på ein ny måte.
Ofte diskuterer han noko fram og tilbake, og konkluderer, før han ombestemmer seg igjen, slik at han i siste instans har fått understreka kor engasjerande det tvitydige og usikre i seg sjølv kan vere. Når han skil mellom to typar «rocke-minimalisme», til dømes, og knyter den eine til Velvet Underground og den andre til Chuck Berry, vert det viktig, fordi Richman først tok etter førstnemnde, og deretter kom til å la seg inspirere meir av sistnemnde.
Dette leier Clover vidare til ein diskusjon om Berrys «Maybellene» er å rekne for den første rockelåten nokosinne. «Anyone who takes a position in these debates is bound for sorrow», skriv han, «a fact well known to students of first things». Å leite etter urkjelder eller opphav er eit blindspor, slår han fast, før han til slutt likevel konkluderer: «But maybe it’s ’Maybellene’.»
Via slike essayistiske omvegar teiknar Clover i løpet av denne vesle boka opp eit stort kart, utan å miste av syne at rockemusikken ikkje er noko ein skal ta for alvorleg – samstundes som det ikkje finst noko meir alvorleg enn rockemusikk. Eg trudde eg hadde høyrt «Roadrunner», men eg hadde visst ikkje det – i alle fall ikkje slik Clover får meg til å høyre songen.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Bleik om sausenebba
Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.
Foto: Ida Gøytil
Idealitet og realitet
Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.
Foto: Eivind Senneset
Dei førehandsdømde og samfunnet
Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.
Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB
Fotball og laksediplomati
Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.
Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.
Foto: Michal Walusza / Fide
Ingen vaksne heime
Magnus Carlsen styrer sjakkverda som han vil – på gode og dårlege dagar. Ein time inn i det nye året gav han seg sjølv eit nytt gull i VM i lynsjakk.