Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Det som bur i ein song

Joshua Clover fyller bilturane til Jonathan Richman med meining og djupne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jonathan Richman and the Modern Lovers frå den gongen då.

Jonathan Richman and the Modern Lovers frå den gongen då.

Pressefoto

Jonathan Richman and the Modern Lovers frå den gongen då.

Jonathan Richman and the Modern Lovers frå den gongen då.

Pressefoto

3960
20220311
3960
20220311

Musikkbok

Joshua Clover:

Roadrunner: A Song by Jonathan Richman and the Modern Lovers

Duke University Press

Går det an å skrive eit essay på vel 120 sider om ein rockelåt på vel fire minutt? Svaret er sjølvsagt ja. Somme songar ber i seg rike årar av kulturhistorie som leier den som er nyfiken nok, tilbake til eit spekter av kjelder – ei type utforsking ein også kan kaste seg ut i når det gjeld einskilde måleri, eller spelefilmar, til dømes, som rommar stadig nye djupner og klangbotnar.

At «Roadrunner», som Jonathan Richman skreiv i 1970, er ein slik song, er det liten tvil om for dei som les Joshua Clovers bok frå seint i haust. Utgivinga er ein del av ein ny spanande serie frå Duke University Press som har fått namnet Singles.

Då Richman og The Modern Lovers gjekk i studio og spela inn songen i 1972, var det med John Cale som produsent, og det resulterte i ein singel som kom ut fire år før debutalbumet The Modern Lovers (1976). Bakgrunnen for «Roadrunner» vil nok elles alt vere kjend for somme av dei som har lytta til Richman opp gjennom åra.

Ungdomstid

Låtskrivaren voks opp i ein forstad utanfor Boston, og ein viktig del av ungdomstida var formålslause bilturar med radioen på. Songen er ein ode til denne opplevinga, til timar i det kalde kveldsmørkeret som kanskje spela ei større rolle enn ein skulle tru: «It helps me from being alone late at night», syng Richman, og det er vanskeleg ikkje å tru på han. Stemningane i «Roadrunner» har ikkje gått ut på dato, heller ikkje her heime, det er berre å sjå eit par episodar av Rådebank for den som måtte tvile.

Den mest openberre songen i verda, og den merkelegaste, skreiv Greil Marcus om «Roadrunner» i klassikaren Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century (1989). Med sin omfangsrike kunnskap og auge for det store, kulturelle biletet kan Joshua Clover minne litt om Marcus, ikkje minst i evna til å assosiere på tvers av estetiske uttrykksformer og idéhistorier. I Clovers øyre er «Roadrunner» ein invitasjon til å oppdage heile den kulturelle og politiske konteksten songen veks ut av – og reflekterer, noko som mellom anna omfattar framveksten av bilismen og eit nytt forbrukarsamfunn, for å nemne noko.

Underhaldande

Om det høyrest tørt ut, så er det ikkje det, for Roadrunner er ei underhaldande lita bok, for dei som er godt over gjennomsnittet interessert i rockemusikk, eller i Richman. Clover er glad i å ta med lesaren inn i det som først kan verke som ein digresjon, for så etterpå å vise seg verkeleg å kaste lys over det han skriv om, og få lesaren til å forstå det på ein ny måte.

Ofte diskuterer han noko fram og tilbake, og konkluderer, før han ombestemmer seg igjen, slik at han i siste instans har fått understreka kor engasjerande det tvitydige og usikre i seg sjølv kan vere. Når han skil mellom to typar «rocke-minimalisme», til dømes, og knyter den eine til Velvet Underground og den andre til Chuck Berry, vert det viktig, fordi Richman først tok etter førstnemnde, og deretter kom til å la seg inspirere meir av sistnemnde.

Dette leier Clover vidare til ein diskusjon om Berrys «Maybellene» er å rekne for den første rockelåten nokosinne. «Anyone who takes a position in these debates is bound for sorrow», skriv han, «a fact well known to students of first things». Å leite etter urkjelder eller opphav er eit blindspor, slår han fast, før han til slutt likevel konkluderer: «But maybe it’s ’Maybellene’.»

Via slike essayistiske omvegar teiknar Clover i løpet av denne vesle boka opp eit stort kart, utan å miste av syne at rockemusikken ikkje er noko ein skal ta for alvorleg – samstundes som det ikkje finst noko meir alvorleg enn rockemusikk. Eg trudde eg hadde høyrt «Roadrunner», men eg hadde visst ikkje det – i alle fall ikkje slik Clover får meg til å høyre songen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Musikkbok

Joshua Clover:

Roadrunner: A Song by Jonathan Richman and the Modern Lovers

Duke University Press

Går det an å skrive eit essay på vel 120 sider om ein rockelåt på vel fire minutt? Svaret er sjølvsagt ja. Somme songar ber i seg rike årar av kulturhistorie som leier den som er nyfiken nok, tilbake til eit spekter av kjelder – ei type utforsking ein også kan kaste seg ut i når det gjeld einskilde måleri, eller spelefilmar, til dømes, som rommar stadig nye djupner og klangbotnar.

At «Roadrunner», som Jonathan Richman skreiv i 1970, er ein slik song, er det liten tvil om for dei som les Joshua Clovers bok frå seint i haust. Utgivinga er ein del av ein ny spanande serie frå Duke University Press som har fått namnet Singles.

Då Richman og The Modern Lovers gjekk i studio og spela inn songen i 1972, var det med John Cale som produsent, og det resulterte i ein singel som kom ut fire år før debutalbumet The Modern Lovers (1976). Bakgrunnen for «Roadrunner» vil nok elles alt vere kjend for somme av dei som har lytta til Richman opp gjennom åra.

Ungdomstid

Låtskrivaren voks opp i ein forstad utanfor Boston, og ein viktig del av ungdomstida var formålslause bilturar med radioen på. Songen er ein ode til denne opplevinga, til timar i det kalde kveldsmørkeret som kanskje spela ei større rolle enn ein skulle tru: «It helps me from being alone late at night», syng Richman, og det er vanskeleg ikkje å tru på han. Stemningane i «Roadrunner» har ikkje gått ut på dato, heller ikkje her heime, det er berre å sjå eit par episodar av Rådebank for den som måtte tvile.

Den mest openberre songen i verda, og den merkelegaste, skreiv Greil Marcus om «Roadrunner» i klassikaren Lipstick Traces: A Secret History of the 20th Century (1989). Med sin omfangsrike kunnskap og auge for det store, kulturelle biletet kan Joshua Clover minne litt om Marcus, ikkje minst i evna til å assosiere på tvers av estetiske uttrykksformer og idéhistorier. I Clovers øyre er «Roadrunner» ein invitasjon til å oppdage heile den kulturelle og politiske konteksten songen veks ut av – og reflekterer, noko som mellom anna omfattar framveksten av bilismen og eit nytt forbrukarsamfunn, for å nemne noko.

Underhaldande

Om det høyrest tørt ut, så er det ikkje det, for Roadrunner er ei underhaldande lita bok, for dei som er godt over gjennomsnittet interessert i rockemusikk, eller i Richman. Clover er glad i å ta med lesaren inn i det som først kan verke som ein digresjon, for så etterpå å vise seg verkeleg å kaste lys over det han skriv om, og få lesaren til å forstå det på ein ny måte.

Ofte diskuterer han noko fram og tilbake, og konkluderer, før han ombestemmer seg igjen, slik at han i siste instans har fått understreka kor engasjerande det tvitydige og usikre i seg sjølv kan vere. Når han skil mellom to typar «rocke-minimalisme», til dømes, og knyter den eine til Velvet Underground og den andre til Chuck Berry, vert det viktig, fordi Richman først tok etter førstnemnde, og deretter kom til å la seg inspirere meir av sistnemnde.

Dette leier Clover vidare til ein diskusjon om Berrys «Maybellene» er å rekne for den første rockelåten nokosinne. «Anyone who takes a position in these debates is bound for sorrow», skriv han, «a fact well known to students of first things». Å leite etter urkjelder eller opphav er eit blindspor, slår han fast, før han til slutt likevel konkluderer: «But maybe it’s ’Maybellene’.»

Via slike essayistiske omvegar teiknar Clover i løpet av denne vesle boka opp eit stort kart, utan å miste av syne at rockemusikken ikkje er noko ein skal ta for alvorleg – samstundes som det ikkje finst noko meir alvorleg enn rockemusikk. Eg trudde eg hadde høyrt «Roadrunner», men eg hadde visst ikkje det – i alle fall ikkje slik Clover får meg til å høyre songen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis