Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Theas hus

Her har du ein liten test: Sett på «Happen Go Stay» på Thea Hjelmelands Kulla og sjå kva som skjer i rommet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Thea Hjelmeland er klar med nytt album og turné i desse dagar.

Thea Hjelmeland er klar med nytt album og turné i desse dagar.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

Thea Hjelmeland er klar med nytt album og turné i desse dagar.

Thea Hjelmeland er klar med nytt album og turné i desse dagar.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

2994
20181019
2994
20181019

Eksperimentell pop

Thea
Hjelmeland:

Kulla

Thea Music / Musikkoperatørene

Eg har gjort mine undersøkingar, folkens. Reaksjonen er kroppsleg og kontant, som om kvar og ein blodbankande organisme fell inn i ein taktfast glød, om du no er på kjøkkenet eller på hemsen. Det er noko med spretten og smittande musikk som kan få eit rom til å losne og smelte i sin eigen rytme, og Hjelmeland veit kva det er.

Overrumplande

På sitt beste er popmusikken både fri og frigjerande, ei djupast sett uregjerleg, kulturell kraft som på seinkapitalismens premiss likevel kan verke sterkt identitetspolitisk i kollektiv og individuell forstand, men berre om det leikne vert teke vare på, og kreativiteten får ein viktigare plass enn kalkylen. Det finst inga oppskrift.

For denne lyttaren demonstrerer (sjølvsagt) Kulla dette poenget meir effektivt enn noko eg kan skrive om albumet. Hjelmeland er ikkje berre fri i omgangen med klassiske popgrep i viltre, uimotståelege spor som «Hands Off» og «MyGirl», men også i den radikale overgangen frå «Brother» til «Born,» frå den globale understraumen i det første sporet til det lokale preget i det andre.

Med eit knips flyttar Hjelmeland seg frå det engelske til det norske, frå dansegolv til makaber sull på dialekt. Denne vekslinga, som på papiret kan verke dristig, fungerer som berre det på Kulla, som er fundamentalt fleirspråkleg i både verbal og musikalsk forstand. Avstandane mellom ulike idiom verkar kortare enn ein først trudde. Rundt kvar sving ventar det noko forfriskande og overrumplande, og heile tida kastar det du høyrer, nytt lys på det du nettopp har høyrt.

Dermed balanserer Kulla det direkte mot det ettertenksame, og fleire av tekstane orienterer seg mot ganske tunge tematikkar – Hjelmeland er ein av desse artistane som nærmar seg det som er vanskeleg, snarare enn å sky unna. Kva skulle elles vere poenget med kunsten?

Sin eigen sjef

Thea Hjelmeland har skrive og komponert alt vi høyrer på Kulla, og ho har produsert albumet saman med Jørgen Træen og Yngve Sætre. Fleire av låtane framfører ho på eiga hand. Nokre gonger henta ho inn Jenny Hval som medlyttar og rådgivar. Heile utgivinga osar av kreativ kontroll, ikkje minst fordi det er sjeldan ein ser ein artist styre alle aspekt ved sitt eige uttrykk med så sterk og stødig hand. Hjelmeland er sin eigen sjef og gir ut på eige selskap, med siste ordet knytt til innhald, utforming og innpakking. Portrettfotografiet på omslaget er – med tydelege ekko frå Björks vedvarande sjølvframstilling – smart, frekt og mørkt humoristisk.

Hadde eg hatt sjansen, skulle eg ha kasta meg på bussen til Førde – heimbyen til Hjelmeland. Denne fredagskvelden kjem ho nemleg dit med fullt band, for å spele på Larris Scene, etter å ha gjesta Vulkan Arena i Oslo torsdag. Det kan ikkje verte anna enn bra.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Eksperimentell pop

Thea
Hjelmeland:

Kulla

Thea Music / Musikkoperatørene

Eg har gjort mine undersøkingar, folkens. Reaksjonen er kroppsleg og kontant, som om kvar og ein blodbankande organisme fell inn i ein taktfast glød, om du no er på kjøkkenet eller på hemsen. Det er noko med spretten og smittande musikk som kan få eit rom til å losne og smelte i sin eigen rytme, og Hjelmeland veit kva det er.

Overrumplande

På sitt beste er popmusikken både fri og frigjerande, ei djupast sett uregjerleg, kulturell kraft som på seinkapitalismens premiss likevel kan verke sterkt identitetspolitisk i kollektiv og individuell forstand, men berre om det leikne vert teke vare på, og kreativiteten får ein viktigare plass enn kalkylen. Det finst inga oppskrift.

For denne lyttaren demonstrerer (sjølvsagt) Kulla dette poenget meir effektivt enn noko eg kan skrive om albumet. Hjelmeland er ikkje berre fri i omgangen med klassiske popgrep i viltre, uimotståelege spor som «Hands Off» og «MyGirl», men også i den radikale overgangen frå «Brother» til «Born,» frå den globale understraumen i det første sporet til det lokale preget i det andre.

Med eit knips flyttar Hjelmeland seg frå det engelske til det norske, frå dansegolv til makaber sull på dialekt. Denne vekslinga, som på papiret kan verke dristig, fungerer som berre det på Kulla, som er fundamentalt fleirspråkleg i både verbal og musikalsk forstand. Avstandane mellom ulike idiom verkar kortare enn ein først trudde. Rundt kvar sving ventar det noko forfriskande og overrumplande, og heile tida kastar det du høyrer, nytt lys på det du nettopp har høyrt.

Dermed balanserer Kulla det direkte mot det ettertenksame, og fleire av tekstane orienterer seg mot ganske tunge tematikkar – Hjelmeland er ein av desse artistane som nærmar seg det som er vanskeleg, snarare enn å sky unna. Kva skulle elles vere poenget med kunsten?

Sin eigen sjef

Thea Hjelmeland har skrive og komponert alt vi høyrer på Kulla, og ho har produsert albumet saman med Jørgen Træen og Yngve Sætre. Fleire av låtane framfører ho på eiga hand. Nokre gonger henta ho inn Jenny Hval som medlyttar og rådgivar. Heile utgivinga osar av kreativ kontroll, ikkje minst fordi det er sjeldan ein ser ein artist styre alle aspekt ved sitt eige uttrykk med så sterk og stødig hand. Hjelmeland er sin eigen sjef og gir ut på eige selskap, med siste ordet knytt til innhald, utforming og innpakking. Portrettfotografiet på omslaget er – med tydelege ekko frå Björks vedvarande sjølvframstilling – smart, frekt og mørkt humoristisk.

Hadde eg hatt sjansen, skulle eg ha kasta meg på bussen til Førde – heimbyen til Hjelmeland. Denne fredagskvelden kjem ho nemleg dit med fullt band, for å spele på Larris Scene, etter å ha gjesta Vulkan Arena i Oslo torsdag. Det kan ikkje verte anna enn bra.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit militærkøyretøy passerer Pokvrosk- skiltet under eit russisk åtak på byen, nær frontlina i Donetsk 19. desember 2024.

Eit militærkøyretøy passerer Pokvrosk- skiltet under eit russisk åtak på byen, nær frontlina i Donetsk 19. desember 2024.

Foto: Alina Smutko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Himmel på jord

Også ukrainarane har feira jul og nyttår, med songar, pynt og god mat. Men det nye året byr på nye vanskar.

Andrej Kurkov
Eit militærkøyretøy passerer Pokvrosk- skiltet under eit russisk åtak på byen, nær frontlina i Donetsk 19. desember 2024.

Eit militærkøyretøy passerer Pokvrosk- skiltet under eit russisk åtak på byen, nær frontlina i Donetsk 19. desember 2024.

Foto: Alina Smutko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Himmel på jord

Også ukrainarane har feira jul og nyttår, med songar, pynt og god mat. Men det nye året byr på nye vanskar.

Andrej Kurkov
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis