Theas hus
Her har du ein liten test: Sett på «Happen Go Stay» på Thea Hjelmelands Kulla og sjå kva som skjer i rommet.
Thea Hjelmeland er klar med nytt album og turné i desse dagar.
Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix
Eksperimentell pop
Thea
Hjelmeland:
Kulla
Thea Music / Musikkoperatørene
Eg har gjort mine undersøkingar, folkens. Reaksjonen er kroppsleg og kontant, som om kvar og ein blodbankande organisme fell inn i ein taktfast glød, om du no er på kjøkkenet eller på hemsen. Det er noko med spretten og smittande musikk som kan få eit rom til å losne og smelte i sin eigen rytme, og Hjelmeland veit kva det er.
Overrumplande
På sitt beste er popmusikken både fri og frigjerande, ei djupast sett uregjerleg, kulturell kraft som på seinkapitalismens premiss likevel kan verke sterkt identitetspolitisk i kollektiv og individuell forstand, men berre om det leikne vert teke vare på, og kreativiteten får ein viktigare plass enn kalkylen. Det finst inga oppskrift.
For denne lyttaren demonstrerer (sjølvsagt) Kulla dette poenget meir effektivt enn noko eg kan skrive om albumet. Hjelmeland er ikkje berre fri i omgangen med klassiske popgrep i viltre, uimotståelege spor som «Hands Off» og «MyGirl», men også i den radikale overgangen frå «Brother» til «Born,» frå den globale understraumen i det første sporet til det lokale preget i det andre.
Med eit knips flyttar Hjelmeland seg frå det engelske til det norske, frå dansegolv til makaber sull på dialekt. Denne vekslinga, som på papiret kan verke dristig, fungerer som berre det på Kulla, som er fundamentalt fleirspråkleg i både verbal og musikalsk forstand. Avstandane mellom ulike idiom verkar kortare enn ein først trudde. Rundt kvar sving ventar det noko forfriskande og overrumplande, og heile tida kastar det du høyrer, nytt lys på det du nettopp har høyrt.
Dermed balanserer Kulla det direkte mot det ettertenksame, og fleire av tekstane orienterer seg mot ganske tunge tematikkar – Hjelmeland er ein av desse artistane som nærmar seg det som er vanskeleg, snarare enn å sky unna. Kva skulle elles vere poenget med kunsten?
Sin eigen sjef
Thea Hjelmeland har skrive og komponert alt vi høyrer på Kulla, og ho har produsert albumet saman med Jørgen Træen og Yngve Sætre. Fleire av låtane framfører ho på eiga hand. Nokre gonger henta ho inn Jenny Hval som medlyttar og rådgivar. Heile utgivinga osar av kreativ kontroll, ikkje minst fordi det er sjeldan ein ser ein artist styre alle aspekt ved sitt eige uttrykk med så sterk og stødig hand. Hjelmeland er sin eigen sjef og gir ut på eige selskap, med siste ordet knytt til innhald, utforming og innpakking. Portrettfotografiet på omslaget er – med tydelege ekko frå Björks vedvarande sjølvframstilling – smart, frekt og mørkt humoristisk.
Hadde eg hatt sjansen, skulle eg ha kasta meg på bussen til Førde – heimbyen til Hjelmeland. Denne fredagskvelden kjem ho nemleg dit med fullt band, for å spele på Larris Scene, etter å ha gjesta Vulkan Arena i Oslo torsdag. Det kan ikkje verte anna enn bra.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eksperimentell pop
Thea
Hjelmeland:
Kulla
Thea Music / Musikkoperatørene
Eg har gjort mine undersøkingar, folkens. Reaksjonen er kroppsleg og kontant, som om kvar og ein blodbankande organisme fell inn i ein taktfast glød, om du no er på kjøkkenet eller på hemsen. Det er noko med spretten og smittande musikk som kan få eit rom til å losne og smelte i sin eigen rytme, og Hjelmeland veit kva det er.
Overrumplande
På sitt beste er popmusikken både fri og frigjerande, ei djupast sett uregjerleg, kulturell kraft som på seinkapitalismens premiss likevel kan verke sterkt identitetspolitisk i kollektiv og individuell forstand, men berre om det leikne vert teke vare på, og kreativiteten får ein viktigare plass enn kalkylen. Det finst inga oppskrift.
For denne lyttaren demonstrerer (sjølvsagt) Kulla dette poenget meir effektivt enn noko eg kan skrive om albumet. Hjelmeland er ikkje berre fri i omgangen med klassiske popgrep i viltre, uimotståelege spor som «Hands Off» og «MyGirl», men også i den radikale overgangen frå «Brother» til «Born,» frå den globale understraumen i det første sporet til det lokale preget i det andre.
Med eit knips flyttar Hjelmeland seg frå det engelske til det norske, frå dansegolv til makaber sull på dialekt. Denne vekslinga, som på papiret kan verke dristig, fungerer som berre det på Kulla, som er fundamentalt fleirspråkleg i både verbal og musikalsk forstand. Avstandane mellom ulike idiom verkar kortare enn ein først trudde. Rundt kvar sving ventar det noko forfriskande og overrumplande, og heile tida kastar det du høyrer, nytt lys på det du nettopp har høyrt.
Dermed balanserer Kulla det direkte mot det ettertenksame, og fleire av tekstane orienterer seg mot ganske tunge tematikkar – Hjelmeland er ein av desse artistane som nærmar seg det som er vanskeleg, snarare enn å sky unna. Kva skulle elles vere poenget med kunsten?
Sin eigen sjef
Thea Hjelmeland har skrive og komponert alt vi høyrer på Kulla, og ho har produsert albumet saman med Jørgen Træen og Yngve Sætre. Fleire av låtane framfører ho på eiga hand. Nokre gonger henta ho inn Jenny Hval som medlyttar og rådgivar. Heile utgivinga osar av kreativ kontroll, ikkje minst fordi det er sjeldan ein ser ein artist styre alle aspekt ved sitt eige uttrykk med så sterk og stødig hand. Hjelmeland er sin eigen sjef og gir ut på eige selskap, med siste ordet knytt til innhald, utforming og innpakking. Portrettfotografiet på omslaget er – med tydelege ekko frå Björks vedvarande sjølvframstilling – smart, frekt og mørkt humoristisk.
Hadde eg hatt sjansen, skulle eg ha kasta meg på bussen til Førde – heimbyen til Hjelmeland. Denne fredagskvelden kjem ho nemleg dit med fullt band, for å spele på Larris Scene, etter å ha gjesta Vulkan Arena i Oslo torsdag. Det kan ikkje verte anna enn bra.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trump meiner alvor med Grønland
2024 var etter alt å døme det varmaste året som er målt på jorda. På Balkan var sommaren rekordvarm. Biletet viser ein mann som tek opp gjørme frå ein uttørka innsjø ved Melenci i Serbia 4. september.
Foto: Darko Vojinovic / AP / NTB
Temperaturrekorden frå 2023 vart ikkje ståande lenge. Klimaforskar Bjørn Samset kallar seg likevel optimist.
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen ser etter kritikkverdige forhold i norsk statsforvalting. Det aller meste meiner han fungerer godt.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tilstandsrapport frå riksrefsaren
Gong på gong avdekkjer Riksrevisjonen feil og manglar i statsstyringa. Ifølgje riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er det særleg eitt forhold som går att.
Jimmy Carter døydde 29. desember i fjor, 100 år gammal.
Foto: David Goldman / Ap / NTB
Ein inspirerande arv
Jimmy Carter fekk eit etterliv som menneskerettsaktivist og siviliserande moralpolitikar som ingen annan president i USA.
Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.
Foto: United International Pictures
Goth nyttår, folkens!
Kor skummelt kan det eigentleg bli når ein ikkje lenger trur på det overnaturlege?