Berre delvis vellykka
Nok ei «klassikarfornying» som vil meir enn ho maktar.
Frode Bjorøy og Kamilla Grønli Hartvig på scena.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Store Scene
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus
Omsetjing: Trine Wiggen og Johannes Wiggen Kramhøft
Omarbeidd av Christian
Lollike, Tanja Diers og Dennis M. Brink
Regi: Christian Lollike
Scenografi og kostyme:
Ida Grarup og David Gehrt
Historia om bondeguten Rasmus Berg, som reiser til hovudstaden og kjem heim att som den forlesne Erasmus Montanus, er meir enn rein komedie. Når Christian Lollike, dansk teaters påståtte enfant terrible, gjer Rasmus (Frode Bjorøy) så til dei grader arrogant og nedlatande, er det vanskeleg å sjå noko tragisk i fallet hans. Men lærdomstragedien er intakt også etter at Lollike har fått herje med teksten, og kanskje tydelegare enn før lyftar oppsetjinga fram noko som er meir relevant i dag – sanningsfundamentalismen og korleis stadig pukking på nye sanningar kan fjerne ein frå folk.
Norsk verdidebatt
Lollike har altså teke for seg Holbergs tekst og både stroke og fritt dikta til. På det viset har han også fått inn den norske verdidebatten, som politikarar som Sylvi Listhaug og Linda Hofstad Helleland dyrkar med like dosar entusiasme og sneversyn. For der Holberg nøydde seg med å la hovudpersonen framføre den «umoglege» påstanden om at jorda er rund, lèt Lollike sin Erasmus også påstå at Noreg ikkje er ein kristen nasjon, verdiane vi held oss med er henta – ikkje frå Bibelen, men frå opplysingstida. Diverre er dette gjort på lettvint og uelegant vis. Holberg hadde nok klart det langt betre, vil eg tru. Då er harpinga på språkteori frå slutten av førre hundreåret meir vellykka.
Men kva for verdiar held bondesonen frå Berg seg med? Han vil gjerne gifte seg med Lisbeth (Kamilla Grønli Hartvig) og påstår at han elskar henne. Men viktigare er kva medstudentane i Christiania (ikkje København, Lollike har med vekslande hell «fornorska» ei oppsetjing frå Aarhus Teater) vil tenkje om han avsver sanninga om at jorda er rund. Og aller viktigast er hans eige velvære. Berre trugsmålet om å måtte gå i krigen får han nølande til å bøye hovud.
Klasseperspektiv
Det uekte – dermed også det usanne – går gjennom heile framsyninga. Alle dei medverkande, med unnatak for Rasmus/Erasmus, er maskerte og beveger seg ekstremt stilisert som automatar, omgivnadene er fantasilaust gråe (som trua på at det vi alltid har visst, alltid vil vere rett), Per Degn (Bjørn Willberg Andersen) er like falsk som han alltid har vore, og scenografien er laga av papp.
På eitt tidspunkt gir Erasmus seg til å demontere heile dette pappverket. Men den klassereisande Rasmus er ikkje mindre uekte, full av geberdar som han er. Berre forakta han syner for både foreldra og andre i landsbyen, verkar ekte. Den einaste som representerer fornufta, er Jacob (Knut Erik Engemoen), bror til Erasmus, som ikkje får kalle han bror og slett ikkje tiltale han med du.
Betre enn i mange oppsetjingar eg har sett, er klasseperspektivet teke vare på. Både mellom høg og låg, men også mellom utdanna og uutdanna, der Erasmus rett nok hamnar i eit stort tomrom.
Diverse uelegante påfunn og blodige skrekkfilmscenar mot slutten overtyder meg berre om at Lollike ikkje heilt trur på sitt eige prosjekt. Men eg gir han poeng for å la koret (joda, han har med eit salmesyngjande kor) til slutt framføre gravferdssalmen «Alltid freidig», med sluttverset «Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!».
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Store Scene
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus
Omsetjing: Trine Wiggen og Johannes Wiggen Kramhøft
Omarbeidd av Christian
Lollike, Tanja Diers og Dennis M. Brink
Regi: Christian Lollike
Scenografi og kostyme:
Ida Grarup og David Gehrt
Historia om bondeguten Rasmus Berg, som reiser til hovudstaden og kjem heim att som den forlesne Erasmus Montanus, er meir enn rein komedie. Når Christian Lollike, dansk teaters påståtte enfant terrible, gjer Rasmus (Frode Bjorøy) så til dei grader arrogant og nedlatande, er det vanskeleg å sjå noko tragisk i fallet hans. Men lærdomstragedien er intakt også etter at Lollike har fått herje med teksten, og kanskje tydelegare enn før lyftar oppsetjinga fram noko som er meir relevant i dag – sanningsfundamentalismen og korleis stadig pukking på nye sanningar kan fjerne ein frå folk.
Norsk verdidebatt
Lollike har altså teke for seg Holbergs tekst og både stroke og fritt dikta til. På det viset har han også fått inn den norske verdidebatten, som politikarar som Sylvi Listhaug og Linda Hofstad Helleland dyrkar med like dosar entusiasme og sneversyn. For der Holberg nøydde seg med å la hovudpersonen framføre den «umoglege» påstanden om at jorda er rund, lèt Lollike sin Erasmus også påstå at Noreg ikkje er ein kristen nasjon, verdiane vi held oss med er henta – ikkje frå Bibelen, men frå opplysingstida. Diverre er dette gjort på lettvint og uelegant vis. Holberg hadde nok klart det langt betre, vil eg tru. Då er harpinga på språkteori frå slutten av førre hundreåret meir vellykka.
Men kva for verdiar held bondesonen frå Berg seg med? Han vil gjerne gifte seg med Lisbeth (Kamilla Grønli Hartvig) og påstår at han elskar henne. Men viktigare er kva medstudentane i Christiania (ikkje København, Lollike har med vekslande hell «fornorska» ei oppsetjing frå Aarhus Teater) vil tenkje om han avsver sanninga om at jorda er rund. Og aller viktigast er hans eige velvære. Berre trugsmålet om å måtte gå i krigen får han nølande til å bøye hovud.
Klasseperspektiv
Det uekte – dermed også det usanne – går gjennom heile framsyninga. Alle dei medverkande, med unnatak for Rasmus/Erasmus, er maskerte og beveger seg ekstremt stilisert som automatar, omgivnadene er fantasilaust gråe (som trua på at det vi alltid har visst, alltid vil vere rett), Per Degn (Bjørn Willberg Andersen) er like falsk som han alltid har vore, og scenografien er laga av papp.
På eitt tidspunkt gir Erasmus seg til å demontere heile dette pappverket. Men den klassereisande Rasmus er ikkje mindre uekte, full av geberdar som han er. Berre forakta han syner for både foreldra og andre i landsbyen, verkar ekte. Den einaste som representerer fornufta, er Jacob (Knut Erik Engemoen), bror til Erasmus, som ikkje får kalle han bror og slett ikkje tiltale han med du.
Betre enn i mange oppsetjingar eg har sett, er klasseperspektivet teke vare på. Både mellom høg og låg, men også mellom utdanna og uutdanna, der Erasmus rett nok hamnar i eit stort tomrom.
Diverse uelegante påfunn og blodige skrekkfilmscenar mot slutten overtyder meg berre om at Lollike ikkje heilt trur på sitt eige prosjekt. Men eg gir han poeng for å la koret (joda, han har med eit salmesyngjande kor) til slutt framføre gravferdssalmen «Alltid freidig», med sluttverset «Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!».
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.