JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Chaplin kunne knapt gjort det betre

Chaplin: Diktatoren er ein ellevill komedie om makt og galskap, der Eirik del Barco Soleglad stråler i tre roller.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

Foto: Sebasitan Dalseide

Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

Foto: Sebasitan Dalseide

3788
20231020
3788
20231020

Den Nationale Scene, Store scene

Morten Joachim og Line Hofoss Holm:

Chaplin: Diktatoren

Regi: Peer Perez Øian
Scenografi og kostyme: Dagny Drage Kleiva
Koreografi: Piero Issa
Musikk og lyddesign: Alf Lund Godbolt

Denne oppsetjinga er slutt­steinen i teatersjef Solrun Toft Iversens freistnad på å lyfte fram kunstens rolle og kraft. Med Chaplin: Diktatoren har ho truleg sikra fulle hus fram til jul, for dette er eit gedigent overskotsprosjekt, fullt av humor, også «farleg» humor, med gode prestasjonar i alle ledd og med ein lysande prestasjon av Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

I botnen ligg Chaplins ikoniske film Diktatoren frå 1940. På ein fiks og svært velfungerande måte har så dei to forfattarane kopla scener frå filmen med innspelinga av filmen og ei friare attgiving av politiske hindringar i samtida som verka inn på filmproduksjonen. I tillegg blir det plass til krisa i Chaplins ekteskap med Paulette Goddard, som spelte den kvinnelege hovudrolla i Diktatoren.

Om kunstens krav

Slik blir stykket ikkje berre ei historie om kunstens kraft, men også om kunstens krav, eit tydeleg døme på korleis ein kompromisslaus kunstnar kan gå fram. For på filmsettet var Chaplin diktator så god som nokon. Teksten er ei kraftig omarbeiding av noko Morten Joachim skreiv for Rogaland Teater i 2017.

Med ein scenografi der alle element går på hjul, flyttar framsyninga seg lett frå Chaplins filmstudio til diktator Hynkels kontor til ein jødisk getto. Filmen, og scenestykket, byggjer på at same mann (Chaplin/Soleglad) speler både diktatoren og jøden, slik blir dette ein forvekslingskomedie som tydeleg får fram det latterlege i både Hynkel (Hitler) og «diktatorbroren» Napaloni (Mussolini). Og til latter blir dei gjorde, så det held. Mi einaste innvending er at i ein periode i siste akt blir slapsticken og overdrivingane så heftige at dei tek brodden av kritikken. Men dei illustrerer kva for barn desse «storblåsarane» er.

Stumfilmestetikk

Regissør Peer Perez Øian har henta mykje frå stumfilmestetikken, naturleg nok. Det gir eit autentisk preg, dessutan har han Soleglad å spele på. Han er ein stor komikar, men her overgår han seg sjølv i både fysikk, mimikk og tale. Han er Chaplin. Timinga hans er vedunderleg presis, og han er herre i alle situasjonar, både som diktator med draumar om verdsherredøme, som diktatorisk filmregissør eller som ein liten barber som berre vil ha fred.

Fullkommen er ei scene med berre musikk, der stumfilmen får vere stumfilm heilt ut. Å sjå barberen svinge barberkniven i perfekt takt med musikken er eit høgdepunkt i framsyninga. Ei hyllest til ein kunstart som aldri heilt vil døy. Fin er også den romantiske scena der barberen og den jødiske ungjenta Hannah tause dansar seg inn i natta.

Gode bidrag

Eirik del Barco Soleglad lyftar heile framsyninga, frå første til siste scene. Men kring seg har han òg andre som bidreg til å gjere han stor.

Monica Dybwad hevar seg gradvis i rollene som Pauline og Hannah, og ho syng godt. Tormod Løvold trivst i fleire roller, men får især spele ut det komiske talentet sitt som Napoloni. Katrine Lunde Mackenzie er god som filmdistributør Mary Pickford, pressa frå fleire hald. Jonatan Filip er akkurat så elegant trugande som ein tysk ambassadør må vere, og Irene Waage er passe avskyeleg som sladdereporteren Hedda Hopper.

Stig Amdam og Jon Ketil Johnsen er som Knoll og Tott i rollene som Herring (Göring) og Garbitsch (Goebbels), men stundom kan lysta til overspel ta dei.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Store scene

Morten Joachim og Line Hofoss Holm:

Chaplin: Diktatoren

Regi: Peer Perez Øian
Scenografi og kostyme: Dagny Drage Kleiva
Koreografi: Piero Issa
Musikk og lyddesign: Alf Lund Godbolt

Denne oppsetjinga er slutt­steinen i teatersjef Solrun Toft Iversens freistnad på å lyfte fram kunstens rolle og kraft. Med Chaplin: Diktatoren har ho truleg sikra fulle hus fram til jul, for dette er eit gedigent overskotsprosjekt, fullt av humor, også «farleg» humor, med gode prestasjonar i alle ledd og med ein lysande prestasjon av Eirik del Barco Soleglad i rollene som diktator Adenoid Hynkel, ein jødisk barber og filmregissør Charlie Chaplin.

I botnen ligg Chaplins ikoniske film Diktatoren frå 1940. På ein fiks og svært velfungerande måte har så dei to forfattarane kopla scener frå filmen med innspelinga av filmen og ei friare attgiving av politiske hindringar i samtida som verka inn på filmproduksjonen. I tillegg blir det plass til krisa i Chaplins ekteskap med Paulette Goddard, som spelte den kvinnelege hovudrolla i Diktatoren.

Om kunstens krav

Slik blir stykket ikkje berre ei historie om kunstens kraft, men også om kunstens krav, eit tydeleg døme på korleis ein kompromisslaus kunstnar kan gå fram. For på filmsettet var Chaplin diktator så god som nokon. Teksten er ei kraftig omarbeiding av noko Morten Joachim skreiv for Rogaland Teater i 2017.

Med ein scenografi der alle element går på hjul, flyttar framsyninga seg lett frå Chaplins filmstudio til diktator Hynkels kontor til ein jødisk getto. Filmen, og scenestykket, byggjer på at same mann (Chaplin/Soleglad) speler både diktatoren og jøden, slik blir dette ein forvekslingskomedie som tydeleg får fram det latterlege i både Hynkel (Hitler) og «diktatorbroren» Napaloni (Mussolini). Og til latter blir dei gjorde, så det held. Mi einaste innvending er at i ein periode i siste akt blir slapsticken og overdrivingane så heftige at dei tek brodden av kritikken. Men dei illustrerer kva for barn desse «storblåsarane» er.

Stumfilmestetikk

Regissør Peer Perez Øian har henta mykje frå stumfilmestetikken, naturleg nok. Det gir eit autentisk preg, dessutan har han Soleglad å spele på. Han er ein stor komikar, men her overgår han seg sjølv i både fysikk, mimikk og tale. Han er Chaplin. Timinga hans er vedunderleg presis, og han er herre i alle situasjonar, både som diktator med draumar om verdsherredøme, som diktatorisk filmregissør eller som ein liten barber som berre vil ha fred.

Fullkommen er ei scene med berre musikk, der stumfilmen får vere stumfilm heilt ut. Å sjå barberen svinge barberkniven i perfekt takt med musikken er eit høgdepunkt i framsyninga. Ei hyllest til ein kunstart som aldri heilt vil døy. Fin er også den romantiske scena der barberen og den jødiske ungjenta Hannah tause dansar seg inn i natta.

Gode bidrag

Eirik del Barco Soleglad lyftar heile framsyninga, frå første til siste scene. Men kring seg har han òg andre som bidreg til å gjere han stor.

Monica Dybwad hevar seg gradvis i rollene som Pauline og Hannah, og ho syng godt. Tormod Løvold trivst i fleire roller, men får især spele ut det komiske talentet sitt som Napoloni. Katrine Lunde Mackenzie er god som filmdistributør Mary Pickford, pressa frå fleire hald. Jonatan Filip er akkurat så elegant trugande som ein tysk ambassadør må vere, og Irene Waage er passe avskyeleg som sladdereporteren Hedda Hopper.

Stig Amdam og Jon Ketil Johnsen er som Knoll og Tott i rollene som Herring (Göring) og Garbitsch (Goebbels), men stundom kan lysta til overspel ta dei.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis