JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Den drepande livsløgna

Konvensjonell, men gjennomarbeidd og god tolking av ein moderne klassikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kim Haugen spelar fabrikkeigaren Joe. Petronella har rolla som kona Kate.

Kim Haugen spelar fabrikkeigaren Joe. Petronella har rolla som kona Kate.

Foto: Erika Hebbert

Kim Haugen spelar fabrikkeigaren Joe. Petronella har rolla som kona Kate.

Kim Haugen spelar fabrikkeigaren Joe. Petronella har rolla som kona Kate.

Foto: Erika Hebbert

3403
20240516
3403
20240516

Nationaltheatret, Hovudscenen

Arthur Miller:

Alle mine sønner

Omsetjar: Vibeke Saugestad
Regi: Maren Bjørseth
Musikk: Alf Lund Godbolt
Scenografi: Olav Myrtvedt
Kostyme: Alva Walderhaug Brosten

Det kjennest litt godt å oppleve at det framleis gir meining å framføre klassikarar på tradisjonelt vis, utan alle dei plagsame regipåfunna. At Maren Bjørseth har fylt opp delar av scena med kvite plaststolar, som innimellom blir flytta og dels kasta, får vi heller bere over med. Slike «symboltunge» øvingar er visst ikkje til å unngå, og her har dei sin funksjon. Stolflyttinga kan likevel ikkje hindre at framsyninga har fått mykje av den roa som gjer dette til ei meiningsfull oppleving.

På ibsensk vis, og tydeleg inspirert av han, gir Alle mine sønner (1947) ei djuptborande gransking av svik og skuld, som får ekstra dimensjonar fordi det er knytt til krigshandlingar og – skal det syne seg – i tillegg råkar heilt personleg. Her er det handlingar i den nære fortida som pressar seg opp i notida og tvingar fram ein dramatisk konfrontasjon.

Sviket

Joe Keller (Kim Haugen) eig ein fabrikk som under krigen mellom anna produserte delar til krigsfly. Trass i at han visste at nokre av motordelane frå fabrikken var defekte, sende han dei til det amerikanske flyvåpenet.

Resultatet blei katastrofalt. 21 soldatar styrta i døden, mellom dei truleg Joes son Larry. Keller tek ikkje ansvaret for det som skjedde, men seier seg uvitande og legg all skulda på sin partnar, nabo og venn, som får ei lang fengselsstraff. Som tilleggsstraff opplever han at borna hans aldri vitjar han i fengselet. Slik får sviket også ein sosial dimensjon.

Heime hos familien Keller rår ei forsert stemning av tryggleik; det er som om både fru Kate (Petronella Barker), familiefaren og den gjenlevande sonen Chris (Hermann Sabado) går på glør. Dei meir enn anar at heile sanninga ikkje er komen fram – trass i at Joe blei frikjent i retten og etter kvart har vunne attende respekten i samfunnet kring seg.

Kate nektar dessutan å akseptere at sonen er død. Når Chris har invitert heim Ann Deever (Stine Fevik) og vil gifte seg med henne, blir det for mykje for mor hans. Ikkje berre er Ann dotter av den fengsla medeigaren av fabrikken, men ho var også forlova med Larry som døydde.

Vegard strand Eide som Bert og Kim Haugen som fabrikkeigaren Joe.

Vegard strand Eide som Bert og Kim Haugen som fabrikkeigaren Joe.

Foto: Erika Hebbert

Overtydande

Det einaste som då manglar, er at George Deever (Olav Waastad) dukkar opp etter at han omsider har vitja far sin i fengselet. Han kjem, helvete kan bryte laus – og den endelege avsløringa må ut. Det er ikkje vakkert, men blir svært effektivt teater, som Maren Bjørseth handterer med sikkert grep.

Kim Haugen lèt oss heile tida ane at bak eit roleg, vennleg ytre ligg ei ulmande uro, som om han ventar på ein eksplosjon. Rørande er Petronella Barkers mor, som så intenst vil tru at sonen lever, og som difor ser på Ann som ein svikar, men som også synest ha forstått meir enn ho vil ta innover seg. Hermann Sabado gjer Chris til han som etter kvart så å seie står med eitt bein i kvar leir og til slutt sprengjer den skjøre familieillusjonen.

Gradvis ser vi denne familiefellesskapen krakelere. Det er vondt, men nødvendig – og overtydande gjort.

Jan Landro

Jan Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Hovudscenen

Arthur Miller:

Alle mine sønner

Omsetjar: Vibeke Saugestad
Regi: Maren Bjørseth
Musikk: Alf Lund Godbolt
Scenografi: Olav Myrtvedt
Kostyme: Alva Walderhaug Brosten

Det kjennest litt godt å oppleve at det framleis gir meining å framføre klassikarar på tradisjonelt vis, utan alle dei plagsame regipåfunna. At Maren Bjørseth har fylt opp delar av scena med kvite plaststolar, som innimellom blir flytta og dels kasta, får vi heller bere over med. Slike «symboltunge» øvingar er visst ikkje til å unngå, og her har dei sin funksjon. Stolflyttinga kan likevel ikkje hindre at framsyninga har fått mykje av den roa som gjer dette til ei meiningsfull oppleving.

På ibsensk vis, og tydeleg inspirert av han, gir Alle mine sønner (1947) ei djuptborande gransking av svik og skuld, som får ekstra dimensjonar fordi det er knytt til krigshandlingar og – skal det syne seg – i tillegg råkar heilt personleg. Her er det handlingar i den nære fortida som pressar seg opp i notida og tvingar fram ein dramatisk konfrontasjon.

Sviket

Joe Keller (Kim Haugen) eig ein fabrikk som under krigen mellom anna produserte delar til krigsfly. Trass i at han visste at nokre av motordelane frå fabrikken var defekte, sende han dei til det amerikanske flyvåpenet.

Resultatet blei katastrofalt. 21 soldatar styrta i døden, mellom dei truleg Joes son Larry. Keller tek ikkje ansvaret for det som skjedde, men seier seg uvitande og legg all skulda på sin partnar, nabo og venn, som får ei lang fengselsstraff. Som tilleggsstraff opplever han at borna hans aldri vitjar han i fengselet. Slik får sviket også ein sosial dimensjon.

Heime hos familien Keller rår ei forsert stemning av tryggleik; det er som om både fru Kate (Petronella Barker), familiefaren og den gjenlevande sonen Chris (Hermann Sabado) går på glør. Dei meir enn anar at heile sanninga ikkje er komen fram – trass i at Joe blei frikjent i retten og etter kvart har vunne attende respekten i samfunnet kring seg.

Kate nektar dessutan å akseptere at sonen er død. Når Chris har invitert heim Ann Deever (Stine Fevik) og vil gifte seg med henne, blir det for mykje for mor hans. Ikkje berre er Ann dotter av den fengsla medeigaren av fabrikken, men ho var også forlova med Larry som døydde.

Vegard strand Eide som Bert og Kim Haugen som fabrikkeigaren Joe.

Vegard strand Eide som Bert og Kim Haugen som fabrikkeigaren Joe.

Foto: Erika Hebbert

Overtydande

Det einaste som då manglar, er at George Deever (Olav Waastad) dukkar opp etter at han omsider har vitja far sin i fengselet. Han kjem, helvete kan bryte laus – og den endelege avsløringa må ut. Det er ikkje vakkert, men blir svært effektivt teater, som Maren Bjørseth handterer med sikkert grep.

Kim Haugen lèt oss heile tida ane at bak eit roleg, vennleg ytre ligg ei ulmande uro, som om han ventar på ein eksplosjon. Rørande er Petronella Barkers mor, som så intenst vil tru at sonen lever, og som difor ser på Ann som ein svikar, men som også synest ha forstått meir enn ho vil ta innover seg. Hermann Sabado gjer Chris til han som etter kvart så å seie står med eitt bein i kvar leir og til slutt sprengjer den skjøre familieillusjonen.

Gradvis ser vi denne familiefellesskapen krakelere. Det er vondt, men nødvendig – og overtydande gjort.

Jan Landro

Jan Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Det er ikkje vakkert, men blir svært effektivt teater, som Maren Bjørseth handterer med sikkert grep.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis