JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Det enklaste er pistol

Tankevekkjande teater om dei som ville amerikanske presidentar til livs.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Musikalen har ikkje vore spelt på norske scener tidlegare.

Musikalen har ikkje vore spelt på norske scener tidlegare.

Foto: Den Nationale Scene

Musikalen har ikkje vore spelt på norske scener tidlegare.

Musikalen har ikkje vore spelt på norske scener tidlegare.

Foto: Den Nationale Scene

3108
20220218
3108
20220218

Den Nationale
Scene, Store scene

Stephen Sondheim og John Weidman:

Assassins

Etter ein idé av Charles Gilbert jr.
Omsett av Knut Nærum
Regi: Markus Virta
Scenografi og kostyme: Paul Farnsworth
Musikalsk ansvarleg: Trond Blindheim

Av alle merkelege tema å lage musikal av har Stephen Sondheim (musikk og songtekstar) valt seg sju menn og to kvinner som har teke livet av amerikanske presidentar, eller freista gjere det. Resultatet er blitt ei medrivande og tankevekkjande framsyning. Og stykket er langt frå reint gravalvor; her er nok av svart humor og ironi. At det har teke tretti år å få denne musikalen til Noreg, kan truleg berre forklarast med at Sondheim ikkje har lagt vekt på å skape iøyrefallande musikk.

Kennedy-drapet

Ramma, og hendinga heile framsyninga arbeider seg fram mot, er drapet på John F. Kennedy. Alt går føre seg i eit svært lagerrom fylt til taket av bokkassar, Texas School Book Depository, der Lee Harvey Oswald (Kristian Berg Jåtten) avfyrte dei lagnadstunge skota frå 22. november 1963.

Det vi får oppleve, er ein freistnad på å forstå kva som dreiv desse presidenthatarane til å ty til handvåpen mot landets leiar. Våpena var, då som no, lette å få tak i. Den Onkel Sam-liknande våpenhandlaren (Svein Harry Schøttker-Hauge) pushar dei på desse mislukka eksistensane med utsegner som at om ikkje livet ditt har blitt slik du ønskte, er løysinga å skyte ein president.

For somme synest personlege problem, frustrasjon eller (tilløp til) galskap og vrangførestillingar å liggje bak, for andre kan det vere politisk misnøye, kjensler av sosial urett og manglande rettferd, konspirative tankar. I somme tilfelle verkar motivasjonen heller uklar. For den første av dei alle var det hemn over borgarkrigen med store tap av menneskeliv, som han meinte Lincoln var skuld i.

Ein samanheng

Det byrjar med den sjølvopptekne skodespelaren John Wilkens Booth (med kraft og malmrøyst tolka av André Søfteland), som skaut Abraham Lincoln i Ford Theater i 1865. Han dukkar stadig opp i framsyninga både som inspirasjon for seinare attentatmenn og som teikn på at det finst ein samanheng og ei linje mellom dei 13 som har freista drepe ein amerikansk president dei siste 150 åra. Ligg det i kulturen? I tradisjonane? I den enkle tilgangen på våpen? Same kva, Assassins minner oss på at det kan skje igjen. Også her.

Framsyninga er eit musikalsk kjempelyft med presist samspel og perfekt taiming, profesjonelt bakka opp av Trond Lindheim og dei 13 musikarane i orkestergrava. Sjølv om musikalspesialisten André Søftelands dramatiske tenor skil seg markant ut, leverer også «vanlege» skodespelarar gode songprestasjonar. Vi får høyre dei enkeltvis, i (greske) kor (som mellom anna uttrykkjer seg gjennom ein Sousa-marsj) og fine duettar, og det kling overtydande. Musikkmaterialet er meir krevjande enn det vi finn i dei fleste musikalar, men her var ingen falsk tone å høyre, heller ikkje brot på presisjonen.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale
Scene, Store scene

Stephen Sondheim og John Weidman:

Assassins

Etter ein idé av Charles Gilbert jr.
Omsett av Knut Nærum
Regi: Markus Virta
Scenografi og kostyme: Paul Farnsworth
Musikalsk ansvarleg: Trond Blindheim

Av alle merkelege tema å lage musikal av har Stephen Sondheim (musikk og songtekstar) valt seg sju menn og to kvinner som har teke livet av amerikanske presidentar, eller freista gjere det. Resultatet er blitt ei medrivande og tankevekkjande framsyning. Og stykket er langt frå reint gravalvor; her er nok av svart humor og ironi. At det har teke tretti år å få denne musikalen til Noreg, kan truleg berre forklarast med at Sondheim ikkje har lagt vekt på å skape iøyrefallande musikk.

Kennedy-drapet

Ramma, og hendinga heile framsyninga arbeider seg fram mot, er drapet på John F. Kennedy. Alt går føre seg i eit svært lagerrom fylt til taket av bokkassar, Texas School Book Depository, der Lee Harvey Oswald (Kristian Berg Jåtten) avfyrte dei lagnadstunge skota frå 22. november 1963.

Det vi får oppleve, er ein freistnad på å forstå kva som dreiv desse presidenthatarane til å ty til handvåpen mot landets leiar. Våpena var, då som no, lette å få tak i. Den Onkel Sam-liknande våpenhandlaren (Svein Harry Schøttker-Hauge) pushar dei på desse mislukka eksistensane med utsegner som at om ikkje livet ditt har blitt slik du ønskte, er løysinga å skyte ein president.

For somme synest personlege problem, frustrasjon eller (tilløp til) galskap og vrangførestillingar å liggje bak, for andre kan det vere politisk misnøye, kjensler av sosial urett og manglande rettferd, konspirative tankar. I somme tilfelle verkar motivasjonen heller uklar. For den første av dei alle var det hemn over borgarkrigen med store tap av menneskeliv, som han meinte Lincoln var skuld i.

Ein samanheng

Det byrjar med den sjølvopptekne skodespelaren John Wilkens Booth (med kraft og malmrøyst tolka av André Søfteland), som skaut Abraham Lincoln i Ford Theater i 1865. Han dukkar stadig opp i framsyninga både som inspirasjon for seinare attentatmenn og som teikn på at det finst ein samanheng og ei linje mellom dei 13 som har freista drepe ein amerikansk president dei siste 150 åra. Ligg det i kulturen? I tradisjonane? I den enkle tilgangen på våpen? Same kva, Assassins minner oss på at det kan skje igjen. Også her.

Framsyninga er eit musikalsk kjempelyft med presist samspel og perfekt taiming, profesjonelt bakka opp av Trond Lindheim og dei 13 musikarane i orkestergrava. Sjølv om musikalspesialisten André Søftelands dramatiske tenor skil seg markant ut, leverer også «vanlege» skodespelarar gode songprestasjonar. Vi får høyre dei enkeltvis, i (greske) kor (som mellom anna uttrykkjer seg gjennom ein Sousa-marsj) og fine duettar, og det kling overtydande. Musikkmaterialet er meir krevjande enn det vi finn i dei fleste musikalar, men her var ingen falsk tone å høyre, heller ikkje brot på presisjonen.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis