JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Drama på liv og død

Ein rå kamp mellom ektefellar i brutal Strindberg-stil.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.

Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.

Foto: Magnus Skrede

Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.

Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.

Foto: Magnus Skrede

2920
20190308
2920
20190308

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Edward Albee:

Kven er redd for Virginia Woolf?

Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun

Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.

Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.

George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.

Illusjon

Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.

Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.

Strålande

Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.

Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Edward Albee:

Kven er redd for Virginia Woolf?

Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun

Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.

Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.

George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.

Illusjon

Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.

Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.

Strålande

Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.

Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis