Drama på liv og død
Ein rå kamp mellom ektefellar i brutal Strindberg-stil.
Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.
Foto: Magnus Skrede
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Edward Albee:
Kven er redd for Virginia Woolf?
Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun
Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.
Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.
George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.
Illusjon
Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.
Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.
Strålande
Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.
Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Edward Albee:
Kven er redd for Virginia Woolf?
Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun
Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.
Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.
George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.
Illusjon
Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.
Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.
Strålande
Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.
Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.