Drama på liv og død
Ein rå kamp mellom ektefellar i brutal Strindberg-stil.
Per Frisch, Pål Rønning, Reny Gaassand Folgerø og Ragnhild Gudbrandsen blottstiller baksidene ved ekteskapet i den moderne klassikaren.
Foto: Magnus Skrede
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Edward Albee:
Kven er redd for Virginia Woolf?
Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun
Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.
Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.
George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.
Illusjon
Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.
Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.
Strålande
Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.
Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Edward Albee:
Kven er redd for Virginia Woolf?
Omsetting og regi: Svein Sturla Hungnes
Scenografi og kostyme: Anne Karine Skåtun
Av samlivskriser i dramalitteraturen er få stykke meir intenst destruktive enn denne snart 60 år gamle klassikaren. Dei to hovudpersonane, Martha (Ragnhild Gudbrandsen) og George (Per Frisch), er knapt komne innanfor døra heime før dei gyv laus på kvarandre med verbale finter og sårande kommentarar.
Betre blir det ikkje då dei får nattleg besøk av det unge ekteparet Nick (Pål Rønning) og Honey (Reny Gaassand Folgerø). Nick er ein mann som trur at om han blir kjend med dei rette folka og seier dei rette tinga, vil han raskt nå toppen. Men hos Martha og George får han røyne at han er kommen til feil folk. Han og kona blir nytta som reiskapar i ein intern kamp på liv og død. Spelet gjestane blir involverte i, er ikkje for amatørar.
George kan vere uvennleg med Nick, vri på alt han seier, misforstå med vilje eller gjenta utsegna hans på komisk måte og slik nedverdige han. Men det er i konfrontasjonane med Martha dei etsande kommentarane verkeleg får giftsmak. Der ho berre er vulgær, ufin og høgrøysta, men drepande nok i åtaka sine, har han omskapt nederlaget sitt til verbal finesse. Infamitetane står i kø, og han avleverer dei med den største presisjon.
Illusjon
Dei kan drepe kvarandre med ord, rive kvarandre i stykke, men til slutt går hat og kjærleik opp i den høgare eininga som heiter gjensidig avhengigheit. For i dei mislukka liva sine deler dei ein illusjon – om sonen dei har dikta opp fordi dei ikkje kunne få barn. Og før det alkoholdynka nachspielet er omme, er også denne livsløgna torpedert.
Når George til slutt tek livet av fantasisonen, er det ikkje berre liksomlivet deira han punkterer, men også The American Dream. For namna på ekteparet er ikkje tilfeldig valt, dei er eit ekko av landsfader George og Martha Washington.
Strålande
Ragnhild Gudbrandsen er strålande som Martha, full av all gifta som gjer henne så farleg. Men her når Per Frisch endå større høgder. Hans George er farlegare fordi han er stillare, meir etsande inderleg og hundre prosent presis i kvar einaste replikk og gest. Du merkar viljen til å såre før han har opna munnen.
Samspelet mellom dei to er av høg klasse, der taiminga av replikkar, mimikk og rørsler aldri sviktar. I denne sanktveitsdansen blir Nick og Honey sporvar. Dessutan har regissør Hungnes gjort henne til meir av ein bimbo enn Albee legg opp til. Og i mangelen på litt comic relief i eit to–tre timars scenisk mareritt, gjer han henne til eit hysterisk null, ein karikatur som òg representerer eit stilbrot. Men sjølv ikkje dette feilgrepet kan øydeleggje inntrykket av ei sterk framsyning med framifrå skodespelarprestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.