JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ei Bovary for vår tid

Framsyninga knyter fortid og notid saman på meiningsfullt vis.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Emilia Roosmann spelar madame Bovary, som kjenner seg kvelt i eit keisamt ekteskap. Jonatan Filip spelar ektemannen.

Emilia Roosmann spelar madame Bovary, som kjenner seg kvelt i eit keisamt ekteskap. Jonatan Filip spelar ektemannen.

Foto: Sebastian Dalseide

Emilia Roosmann spelar madame Bovary, som kjenner seg kvelt i eit keisamt ekteskap. Jonatan Filip spelar ektemannen.

Emilia Roosmann spelar madame Bovary, som kjenner seg kvelt i eit keisamt ekteskap. Jonatan Filip spelar ektemannen.

Foto: Sebastian Dalseide

3523
20210416
3523
20210416

Den Nationale Scene, Store scene

Gustave Flaubert:

Madame Bovary

Omsett av Birger Huse
Dramatisert av Melanie Mederlind og Mari V. Kjelstadli
Regi: Melanie Mederlind
Scenografi og kostyme: Judith Phillipp
Lysdesign: Carina Backman

Det ligg meir enn 150 år mellom Flauberts ikoniske Emma Bovary og vår tid. Korleis kan ein aktualisere denne dama og den «bovarysmen» ho har gitt namn til? Her er det lett å gå seg vill i påfunn og tåpelege innfall. Men Melanie Mederlind og teamet hennar har funne ei løysing som fungerer godt og knyter fortid og notid saman på meiningsfullt vis.

Ved å flytte motehandlar Lheureux, som her er blitt til kvinne – innsmigrande og farleg spela av Kamilla Grønli Hartvig, til vår tid, får denne versjonen fram det evig aktuelle i korleis vi ofte døyver mental smerte med innkjøp av ymse slag: flotte kjolar, vakre smykke, stadig nye møblar. Og det er det sentrale i romanen. For Emma Bovary, som er så full av lengt og draumar, blir nettopp dette løysinga – og ruinen, menneskeleg så vel som økonomisk.

Ironi

Når dette hovudgrepet fungerer så bra, fell dei andre bitane meir eller mindre på plass. Rett nok blir ironien, som går som ei renning gjennom Flauberts tekstvev, til tider gjord litt for tydeleg. Likeins kan det verke som om romanens store alvor stundom blir for lett gjennom regissørens hang til å skape komedie av ei historie som går i retning av tragedien. Især blir dette tydeleg i scenen der det siste håpet hennar, den rike og kyniske Rodolphe (Eirik del Barco Soleglad), avviser Emma på ein lattervekkjande måte ved å «trave» rundt henne. Det kan sjølvsagt tolkast som uttrykk for hans forakt, som sikkert er genuin nok, men her blir det teke altfor langt ut.

Det kan også diskuterast om dramaturgi og regi går for langt i å gjere så mykje av teksten til forteljeteater, der personane så å seie les «scenetilvisingane» ved å fortelje kva dei sjølve eller dei andre gjer/ har gjort eller tenkjer og så bortetter. Men grepet skapar samanheng i framsyninga og gjer at romanens utanforperspektiv blir behalde i veksling med at det mannlege blikket i boka blir erstatta av Emmas perspektiv i sceneversjonen, noko som gir historia større intensitet.

Keisemd

Flauberts roman er full av svært detaljerte skildringar, som knapt lèt seg omsetje til moderne teaterscenografi. I staden har Judith Phillipp utstyrt den så å seie tomme hovudscena med kaskadar av lys, der ein flaum av lyslenkjer både skapar magiske tablå og «lyser opp» den illusjonen Emma aldri vil kunne oppleve som anna enn nettopp det.

Kanskje kunne framsyninga ha vore skoren noko ned, men keisemda er jo eit sentralt poeng i romanen, og skal vere det i teaterversjonen òg. I tillegg er det viktig at dei næraste omgivnadene, det patriarkalske landsbymiljøet, får den plassen det skal ha. For dei småborgarlege trivialitetane er ein viktig del av det Emma heile tida drøymer seg bort frå.

Emilia Roosmann får fint fram både lengten i Emma og viljen hennar til å forføre menn ho trur kan lyfte henne ut av det ho opplever som eit småborgarleg elende. Men den tragiske dimensjonen er ikkje like tydeleg. Jonatan Filip gjer ektemannen til den naive tråkmonsen han skal vere, medan Sissel Ingri Tank-Nielsen syner den klartsjåande og strikse svigermora. Bjørn Willberg Andersens Homais, apotekarsjarlatanen, kunne gjerne vore endå litt sleskare.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Store scene

Gustave Flaubert:

Madame Bovary

Omsett av Birger Huse
Dramatisert av Melanie Mederlind og Mari V. Kjelstadli
Regi: Melanie Mederlind
Scenografi og kostyme: Judith Phillipp
Lysdesign: Carina Backman

Det ligg meir enn 150 år mellom Flauberts ikoniske Emma Bovary og vår tid. Korleis kan ein aktualisere denne dama og den «bovarysmen» ho har gitt namn til? Her er det lett å gå seg vill i påfunn og tåpelege innfall. Men Melanie Mederlind og teamet hennar har funne ei løysing som fungerer godt og knyter fortid og notid saman på meiningsfullt vis.

Ved å flytte motehandlar Lheureux, som her er blitt til kvinne – innsmigrande og farleg spela av Kamilla Grønli Hartvig, til vår tid, får denne versjonen fram det evig aktuelle i korleis vi ofte døyver mental smerte med innkjøp av ymse slag: flotte kjolar, vakre smykke, stadig nye møblar. Og det er det sentrale i romanen. For Emma Bovary, som er så full av lengt og draumar, blir nettopp dette løysinga – og ruinen, menneskeleg så vel som økonomisk.

Ironi

Når dette hovudgrepet fungerer så bra, fell dei andre bitane meir eller mindre på plass. Rett nok blir ironien, som går som ei renning gjennom Flauberts tekstvev, til tider gjord litt for tydeleg. Likeins kan det verke som om romanens store alvor stundom blir for lett gjennom regissørens hang til å skape komedie av ei historie som går i retning av tragedien. Især blir dette tydeleg i scenen der det siste håpet hennar, den rike og kyniske Rodolphe (Eirik del Barco Soleglad), avviser Emma på ein lattervekkjande måte ved å «trave» rundt henne. Det kan sjølvsagt tolkast som uttrykk for hans forakt, som sikkert er genuin nok, men her blir det teke altfor langt ut.

Det kan også diskuterast om dramaturgi og regi går for langt i å gjere så mykje av teksten til forteljeteater, der personane så å seie les «scenetilvisingane» ved å fortelje kva dei sjølve eller dei andre gjer/ har gjort eller tenkjer og så bortetter. Men grepet skapar samanheng i framsyninga og gjer at romanens utanforperspektiv blir behalde i veksling med at det mannlege blikket i boka blir erstatta av Emmas perspektiv i sceneversjonen, noko som gir historia større intensitet.

Keisemd

Flauberts roman er full av svært detaljerte skildringar, som knapt lèt seg omsetje til moderne teaterscenografi. I staden har Judith Phillipp utstyrt den så å seie tomme hovudscena med kaskadar av lys, der ein flaum av lyslenkjer både skapar magiske tablå og «lyser opp» den illusjonen Emma aldri vil kunne oppleve som anna enn nettopp det.

Kanskje kunne framsyninga ha vore skoren noko ned, men keisemda er jo eit sentralt poeng i romanen, og skal vere det i teaterversjonen òg. I tillegg er det viktig at dei næraste omgivnadene, det patriarkalske landsbymiljøet, får den plassen det skal ha. For dei småborgarlege trivialitetane er ein viktig del av det Emma heile tida drøymer seg bort frå.

Emilia Roosmann får fint fram både lengten i Emma og viljen hennar til å forføre menn ho trur kan lyfte henne ut av det ho opplever som eit småborgarleg elende. Men den tragiske dimensjonen er ikkje like tydeleg. Jonatan Filip gjer ektemannen til den naive tråkmonsen han skal vere, medan Sissel Ingri Tank-Nielsen syner den klartsjåande og strikse svigermora. Bjørn Willberg Andersens Homais, apotekarsjarlatanen, kunne gjerne vore endå litt sleskare.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis