JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ei udramatisk stjernestund

Så mykje kan ei samtale bety når ho får den rette sceniske framføringa.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Wallace Shawn (Huy Le Vo) (t.v.) og André Gregory (Morten Espeland) samtalar om livet og kunsten over eit måltid.

Wallace Shawn (Huy Le Vo) (t.v.) og André Gregory (Morten Espeland) samtalar om livet og kunsten over eit måltid.

Foto: Ane Bysheim

Wallace Shawn (Huy Le Vo) (t.v.) og André Gregory (Morten Espeland) samtalar om livet og kunsten over eit måltid.

Wallace Shawn (Huy Le Vo) (t.v.) og André Gregory (Morten Espeland) samtalar om livet og kunsten over eit måltid.

Foto: Ane Bysheim

3407
20210528
3407
20210528

Det Vestnorske Teateret

André Gregory
og Wallace Shawn:

Min middag med André

Omsetjing: Ola E. Bø
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt

To menn ved eit restaurantbord. Eit betre måltid med god drykk og ein samtale om livet og kunsten, som i lange periodar får karakter av monolog. Dette er ikkje oppskrifta på godt teater, men slik stjerneregissøren Louis Malle gjorde det til framifrå filmkunst i My Dinner With André for førti år sidan, gjer Morten Espeland og Huy Le Vo det til minneverdig teater. Og den gode teksten, arbeidd fram av dei to som kanskje spelte seg sjølve i filmen, er slett ikkje blitt mindre relevant i dag.

Genistrek

Dessutan har teatersjef Solrun Toft Iversen gjort ein scenografisk genistrek. Ho har lyfta framsyninga ut av teaterhuset og flytt handlinga til det stiligaste rommet i Bergen by – den ikoniske baren på det freda, nyklassisistiske Grand Hotel Terminus.

Publikum sit ved småbord og blir serverte på om lag same vis som dei to hovudpersonane (men må nøye seg med suppe). Slik blir vi ein organisk del av scenografien. Ekte servitørar forsyner gjestene, medan skodespelar Reidun Melvær Berge ser til at dei to samtalepartnarane får alt dei treng. Og i bakgrunnen syter pianist Helge Lilletvedt for dempa akkompagnement.

Perfekte omgivnader for ein samtale som ikkje berre seier kloke ting om livet og teateret, men som også overtydande syner fram eit hovudtema i samtalen: at vi går gjennom livet medan vi spelar vekslande roller. Men ein ting er å snakke om det og observere det hos andre, noko heilt anna å erkjenne at ein faktisk driv med same rollespelet sjølv.

Djupare meining

André Gregory er teaterregissøren som forlét teateret for å finne ei djupare meining med livet, og har farta kloden rundt, men kanskje gløymt å sjå inn i seg sjølv. Det forklarar truleg kvifor han dei siste 18 åra ikkje har vore i stand til å føle noko. Wallace Shawn er hans gamle kollega, dramatikaren som aldri fekk kjenne den store suksessen og no har nok med å prøve å skrape saman til eit levebrød.

Gregory, suverent tolka av Morten Espeland verbalt og gestisk på stigande rus, er den overlegne, den store ånda, verdsvand, sjølvoppteken og full av dei rette formuleringane og livstrøytte oppfatningane. Lenge dominerer han «samtalen» fullstendig, Shawn får berre høve til å stikke inn ein kommentar, eit lite grynt eller eit spørsmål innimellom for å bryte opp einetalen. Vi får høyre om dei vellukka og mindre vellukka opplevingane hans, kva som er gale med dagens teater, kva som må til for å vekkje folk, gjere dei medvitne om at det berre er roller dei spelar i livet sitt. Alt (eller i alle høve det meste) var visst betre før, no lever vi alle i eit orwellsk mareritt som gjer oss om til robotar.

Omsider motar Shawn seg opp og fortel om sine enkle gleder, som gir meining, og oppmodar vennen til å lene seg tilbake og nyte det livet han har, den «reine» eksistensen. Gregory svarar med å ramse opp rollene han har spela i livet, som far, ektemann osv., før han synest å snakke seg inn i nok ei høgttravande, «åndeleg» rolle. Ideen om å lytte til det han har inni seg, blir visst berre tom tale.

Meir skal ikkje til for å skape framifrå scenekunst – utanfor scenen.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Vestnorske Teateret

André Gregory
og Wallace Shawn:

Min middag med André

Omsetjing: Ola E. Bø
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt

To menn ved eit restaurantbord. Eit betre måltid med god drykk og ein samtale om livet og kunsten, som i lange periodar får karakter av monolog. Dette er ikkje oppskrifta på godt teater, men slik stjerneregissøren Louis Malle gjorde det til framifrå filmkunst i My Dinner With André for førti år sidan, gjer Morten Espeland og Huy Le Vo det til minneverdig teater. Og den gode teksten, arbeidd fram av dei to som kanskje spelte seg sjølve i filmen, er slett ikkje blitt mindre relevant i dag.

Genistrek

Dessutan har teatersjef Solrun Toft Iversen gjort ein scenografisk genistrek. Ho har lyfta framsyninga ut av teaterhuset og flytt handlinga til det stiligaste rommet i Bergen by – den ikoniske baren på det freda, nyklassisistiske Grand Hotel Terminus.

Publikum sit ved småbord og blir serverte på om lag same vis som dei to hovudpersonane (men må nøye seg med suppe). Slik blir vi ein organisk del av scenografien. Ekte servitørar forsyner gjestene, medan skodespelar Reidun Melvær Berge ser til at dei to samtalepartnarane får alt dei treng. Og i bakgrunnen syter pianist Helge Lilletvedt for dempa akkompagnement.

Perfekte omgivnader for ein samtale som ikkje berre seier kloke ting om livet og teateret, men som også overtydande syner fram eit hovudtema i samtalen: at vi går gjennom livet medan vi spelar vekslande roller. Men ein ting er å snakke om det og observere det hos andre, noko heilt anna å erkjenne at ein faktisk driv med same rollespelet sjølv.

Djupare meining

André Gregory er teaterregissøren som forlét teateret for å finne ei djupare meining med livet, og har farta kloden rundt, men kanskje gløymt å sjå inn i seg sjølv. Det forklarar truleg kvifor han dei siste 18 åra ikkje har vore i stand til å føle noko. Wallace Shawn er hans gamle kollega, dramatikaren som aldri fekk kjenne den store suksessen og no har nok med å prøve å skrape saman til eit levebrød.

Gregory, suverent tolka av Morten Espeland verbalt og gestisk på stigande rus, er den overlegne, den store ånda, verdsvand, sjølvoppteken og full av dei rette formuleringane og livstrøytte oppfatningane. Lenge dominerer han «samtalen» fullstendig, Shawn får berre høve til å stikke inn ein kommentar, eit lite grynt eller eit spørsmål innimellom for å bryte opp einetalen. Vi får høyre om dei vellukka og mindre vellukka opplevingane hans, kva som er gale med dagens teater, kva som må til for å vekkje folk, gjere dei medvitne om at det berre er roller dei spelar i livet sitt. Alt (eller i alle høve det meste) var visst betre før, no lever vi alle i eit orwellsk mareritt som gjer oss om til robotar.

Omsider motar Shawn seg opp og fortel om sine enkle gleder, som gir meining, og oppmodar vennen til å lene seg tilbake og nyte det livet han har, den «reine» eksistensen. Gregory svarar med å ramse opp rollene han har spela i livet, som far, ektemann osv., før han synest å snakke seg inn i nok ei høgttravande, «åndeleg» rolle. Ideen om å lytte til det han har inni seg, blir visst berre tom tale.

Meir skal ikkje til for å skape framifrå scenekunst – utanfor scenen.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis