Ei udramatisk stjernestund
Så mykje kan ei samtale bety når ho får den rette sceniske framføringa.
Wallace Shawn (Huy Le Vo) (t.v.) og André Gregory (Morten Espeland) samtalar om livet og kunsten over eit måltid.
Foto: Ane Bysheim
Det Vestnorske Teateret
André Gregory
og Wallace Shawn:
Min middag med André
Omsetjing: Ola E. Bø
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
To menn ved eit restaurantbord. Eit betre måltid med god drykk og ein samtale om livet og kunsten, som i lange periodar får karakter av monolog. Dette er ikkje oppskrifta på godt teater, men slik stjerneregissøren Louis Malle gjorde det til framifrå filmkunst i My Dinner With André for førti år sidan, gjer Morten Espeland og Huy Le Vo det til minneverdig teater. Og den gode teksten, arbeidd fram av dei to som kanskje spelte seg sjølve i filmen, er slett ikkje blitt mindre relevant i dag.
Genistrek
Dessutan har teatersjef Solrun Toft Iversen gjort ein scenografisk genistrek. Ho har lyfta framsyninga ut av teaterhuset og flytt handlinga til det stiligaste rommet i Bergen by – den ikoniske baren på det freda, nyklassisistiske Grand Hotel Terminus.
Publikum sit ved småbord og blir serverte på om lag same vis som dei to hovudpersonane (men må nøye seg med suppe). Slik blir vi ein organisk del av scenografien. Ekte servitørar forsyner gjestene, medan skodespelar Reidun Melvær Berge ser til at dei to samtalepartnarane får alt dei treng. Og i bakgrunnen syter pianist Helge Lilletvedt for dempa akkompagnement.
Perfekte omgivnader for ein samtale som ikkje berre seier kloke ting om livet og teateret, men som også overtydande syner fram eit hovudtema i samtalen: at vi går gjennom livet medan vi spelar vekslande roller. Men ein ting er å snakke om det og observere det hos andre, noko heilt anna å erkjenne at ein faktisk driv med same rollespelet sjølv.
Djupare meining
André Gregory er teaterregissøren som forlét teateret for å finne ei djupare meining med livet, og har farta kloden rundt, men kanskje gløymt å sjå inn i seg sjølv. Det forklarar truleg kvifor han dei siste 18 åra ikkje har vore i stand til å føle noko. Wallace Shawn er hans gamle kollega, dramatikaren som aldri fekk kjenne den store suksessen og no har nok med å prøve å skrape saman til eit levebrød.
Gregory, suverent tolka av Morten Espeland verbalt og gestisk på stigande rus, er den overlegne, den store ånda, verdsvand, sjølvoppteken og full av dei rette formuleringane og livstrøytte oppfatningane. Lenge dominerer han «samtalen» fullstendig, Shawn får berre høve til å stikke inn ein kommentar, eit lite grynt eller eit spørsmål innimellom for å bryte opp einetalen. Vi får høyre om dei vellukka og mindre vellukka opplevingane hans, kva som er gale med dagens teater, kva som må til for å vekkje folk, gjere dei medvitne om at det berre er roller dei spelar i livet sitt. Alt (eller i alle høve det meste) var visst betre før, no lever vi alle i eit orwellsk mareritt som gjer oss om til robotar.
Omsider motar Shawn seg opp og fortel om sine enkle gleder, som gir meining, og oppmodar vennen til å lene seg tilbake og nyte det livet han har, den «reine» eksistensen. Gregory svarar med å ramse opp rollene han har spela i livet, som far, ektemann osv., før han synest å snakke seg inn i nok ei høgttravande, «åndeleg» rolle. Ideen om å lytte til det han har inni seg, blir visst berre tom tale.
Meir skal ikkje til for å skape framifrå scenekunst – utanfor scenen.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Vestnorske Teateret
André Gregory
og Wallace Shawn:
Min middag med André
Omsetjing: Ola E. Bø
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
To menn ved eit restaurantbord. Eit betre måltid med god drykk og ein samtale om livet og kunsten, som i lange periodar får karakter av monolog. Dette er ikkje oppskrifta på godt teater, men slik stjerneregissøren Louis Malle gjorde det til framifrå filmkunst i My Dinner With André for førti år sidan, gjer Morten Espeland og Huy Le Vo det til minneverdig teater. Og den gode teksten, arbeidd fram av dei to som kanskje spelte seg sjølve i filmen, er slett ikkje blitt mindre relevant i dag.
Genistrek
Dessutan har teatersjef Solrun Toft Iversen gjort ein scenografisk genistrek. Ho har lyfta framsyninga ut av teaterhuset og flytt handlinga til det stiligaste rommet i Bergen by – den ikoniske baren på det freda, nyklassisistiske Grand Hotel Terminus.
Publikum sit ved småbord og blir serverte på om lag same vis som dei to hovudpersonane (men må nøye seg med suppe). Slik blir vi ein organisk del av scenografien. Ekte servitørar forsyner gjestene, medan skodespelar Reidun Melvær Berge ser til at dei to samtalepartnarane får alt dei treng. Og i bakgrunnen syter pianist Helge Lilletvedt for dempa akkompagnement.
Perfekte omgivnader for ein samtale som ikkje berre seier kloke ting om livet og teateret, men som også overtydande syner fram eit hovudtema i samtalen: at vi går gjennom livet medan vi spelar vekslande roller. Men ein ting er å snakke om det og observere det hos andre, noko heilt anna å erkjenne at ein faktisk driv med same rollespelet sjølv.
Djupare meining
André Gregory er teaterregissøren som forlét teateret for å finne ei djupare meining med livet, og har farta kloden rundt, men kanskje gløymt å sjå inn i seg sjølv. Det forklarar truleg kvifor han dei siste 18 åra ikkje har vore i stand til å føle noko. Wallace Shawn er hans gamle kollega, dramatikaren som aldri fekk kjenne den store suksessen og no har nok med å prøve å skrape saman til eit levebrød.
Gregory, suverent tolka av Morten Espeland verbalt og gestisk på stigande rus, er den overlegne, den store ånda, verdsvand, sjølvoppteken og full av dei rette formuleringane og livstrøytte oppfatningane. Lenge dominerer han «samtalen» fullstendig, Shawn får berre høve til å stikke inn ein kommentar, eit lite grynt eller eit spørsmål innimellom for å bryte opp einetalen. Vi får høyre om dei vellukka og mindre vellukka opplevingane hans, kva som er gale med dagens teater, kva som må til for å vekkje folk, gjere dei medvitne om at det berre er roller dei spelar i livet sitt. Alt (eller i alle høve det meste) var visst betre før, no lever vi alle i eit orwellsk mareritt som gjer oss om til robotar.
Omsider motar Shawn seg opp og fortel om sine enkle gleder, som gir meining, og oppmodar vennen til å lene seg tilbake og nyte det livet han har, den «reine» eksistensen. Gregory svarar med å ramse opp rollene han har spela i livet, som far, ektemann osv., før han synest å snakke seg inn i nok ei høgttravande, «åndeleg» rolle. Ideen om å lytte til det han har inni seg, blir visst berre tom tale.
Meir skal ikkje til for å skape framifrå scenekunst – utanfor scenen.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.