JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ein drapsmann ser tilbake

Fine kvalitetar i ei framsyning som stundom blir skjemd av (vilja) overspel.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gjermund Andresen har laga eit hyllearrangement tvers over scena.

Gjermund Andresen har laga eit hyllearrangement tvers over scena.

Foto: Dag Jenssen

Gjermund Andresen har laga eit hyllearrangement tvers over scena.

Gjermund Andresen har laga eit hyllearrangement tvers over scena.

Foto: Dag Jenssen

3229
20220304
3229
20220304

Haugesund Teater

Aksel Sandemose:

En flyktning krysser sitt spor

Dramatisert av Ida Høy og ensemblet
Regi: Ida Høy
Scenografi og kostyme: Gjermund Andresen
Musikk: Odin Staveland

Å lage teater av romanen som forleggjaren Harald Grieg i si tid refuserte som «en materialsamling», er ikkje enkelt. Men Ida Høy har gjort ein god jobb med det omfangsrike og til dels kaotisk sprikjande materialet. Verket er mykje meir enn psykologi i snever meining, det har òg sine sosiale og maktkritiske sider, som teaterversjonen også syner fram innimellom.

I sentrum for boka, og teaterstykket, står småbyen Jante med si jantelov. Og så er det Espen Arnakke, som i sin ungdom drap ein mann. Kvifor gjorde han det? Svaret søkjer han i barndommen sin, med oppvekst i ein by full av sneversynte og middelmåtige borgarar, i eit miljø like rikt på misunning som det er fattig på solidaritet, og eit tilvære fullt av nederlag og audmjuking. Undertittelen på boka er Fortellingen om en morders barndom, og det er dette Haugesund Teater gir oss. Forhistoria og sjølve drapet er skildra i romanen En sjømann går i land, og noko av det er med i framsyninga.

Går amok

Biletet som til slutt skal gi oss eit tilnærma svar på det store kvifor, er samansett og blir berre stykkevis lagt fram i romanen. I den komprimerte sceneversjonen er sjølvsagt mykje skore bort, men gjennom kjappe sceniske opptrinn lèt Ida Høy oss meir enn ane nokre av dei kreftene som har forma guten som berre 18 år gammal stakk kniven i John Wakefield. Konklusjonen er klar: Oppveksten i Jante gjorde Espen Arnakke mentalt i stand til å drepe.

Portrettet Sandemose teikna av Jante, er ikkje vakkert. Det er det heller ikkje i Ida Høys regi. Men kvifor ta så hardt i? I Espens auge – og det er der perspektivet ligg – er ikkje småbyen stort å samle på, men treng ein av den grunn lage slike aggressiv-groteske skildringar fulle av overspel? Det er som om ein røynd skodespelar som Ane Skumsvoll går aldeles amok, og får Henrik Bjelland med seg i det burleske overspelet. Eg tiltrur publikum evna til å fatte poenget sjølv utan å få det servert med store bokstavar. Likeins er livet om bord i skuta Espen tek hyre på, skildra som ei scene frå galehuset.

Uvanleg scenografi

Synd at Høy har lagt seg på ein slik regi, for mykje av det andre i oppsetjinga har klare kvalitetar. Medan Thomas Bye speler hovudpersonen, har Mathilde Skarpsno rolla som den unge Arnakke. Det grepet fungerer svært godt, ikkje minst fordi dei kan «observere» kvarandre og knyte ulike tider og hendingar saman. Og lage ei kopling mellom det direkte og refleksjonen, som framsyninga gjerne kunne hatt meir av.

Den uvanlege scenografien fungerer også godt. Gjermund Andresen har strekt ut eit hyllearrangement tvers gjennom midten av rommet. I staden for at denne løysinga verkar forstyrrande for publikum på begge sider, gir hyllerekka med sine opningar og ulike høgdenivå ensemblet høve til å bevege seg høgt og lågt i stadige rørsler, som slik skaper dynamikk til ein tekst som elles kunne invitert til meir statisk spel.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Haugesund Teater

Aksel Sandemose:

En flyktning krysser sitt spor

Dramatisert av Ida Høy og ensemblet
Regi: Ida Høy
Scenografi og kostyme: Gjermund Andresen
Musikk: Odin Staveland

Å lage teater av romanen som forleggjaren Harald Grieg i si tid refuserte som «en materialsamling», er ikkje enkelt. Men Ida Høy har gjort ein god jobb med det omfangsrike og til dels kaotisk sprikjande materialet. Verket er mykje meir enn psykologi i snever meining, det har òg sine sosiale og maktkritiske sider, som teaterversjonen også syner fram innimellom.

I sentrum for boka, og teaterstykket, står småbyen Jante med si jantelov. Og så er det Espen Arnakke, som i sin ungdom drap ein mann. Kvifor gjorde han det? Svaret søkjer han i barndommen sin, med oppvekst i ein by full av sneversynte og middelmåtige borgarar, i eit miljø like rikt på misunning som det er fattig på solidaritet, og eit tilvære fullt av nederlag og audmjuking. Undertittelen på boka er Fortellingen om en morders barndom, og det er dette Haugesund Teater gir oss. Forhistoria og sjølve drapet er skildra i romanen En sjømann går i land, og noko av det er med i framsyninga.

Går amok

Biletet som til slutt skal gi oss eit tilnærma svar på det store kvifor, er samansett og blir berre stykkevis lagt fram i romanen. I den komprimerte sceneversjonen er sjølvsagt mykje skore bort, men gjennom kjappe sceniske opptrinn lèt Ida Høy oss meir enn ane nokre av dei kreftene som har forma guten som berre 18 år gammal stakk kniven i John Wakefield. Konklusjonen er klar: Oppveksten i Jante gjorde Espen Arnakke mentalt i stand til å drepe.

Portrettet Sandemose teikna av Jante, er ikkje vakkert. Det er det heller ikkje i Ida Høys regi. Men kvifor ta så hardt i? I Espens auge – og det er der perspektivet ligg – er ikkje småbyen stort å samle på, men treng ein av den grunn lage slike aggressiv-groteske skildringar fulle av overspel? Det er som om ein røynd skodespelar som Ane Skumsvoll går aldeles amok, og får Henrik Bjelland med seg i det burleske overspelet. Eg tiltrur publikum evna til å fatte poenget sjølv utan å få det servert med store bokstavar. Likeins er livet om bord i skuta Espen tek hyre på, skildra som ei scene frå galehuset.

Uvanleg scenografi

Synd at Høy har lagt seg på ein slik regi, for mykje av det andre i oppsetjinga har klare kvalitetar. Medan Thomas Bye speler hovudpersonen, har Mathilde Skarpsno rolla som den unge Arnakke. Det grepet fungerer svært godt, ikkje minst fordi dei kan «observere» kvarandre og knyte ulike tider og hendingar saman. Og lage ei kopling mellom det direkte og refleksjonen, som framsyninga gjerne kunne hatt meir av.

Den uvanlege scenografien fungerer også godt. Gjermund Andresen har strekt ut eit hyllearrangement tvers gjennom midten av rommet. I staden for at denne løysinga verkar forstyrrande for publikum på begge sider, gir hyllerekka med sine opningar og ulike høgdenivå ensemblet høve til å bevege seg høgt og lågt i stadige rørsler, som slik skaper dynamikk til ein tekst som elles kunne invitert til meir statisk spel.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis