Ein latinamerikansk folkefiende
Eit stykke som er like aktuelt i alle delar av verda.
Colectivo
Zoológico
Henrik Ibsen:
En folkefiende
Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk
Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.
Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).
Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.
Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.
Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Colectivo
Zoológico
Henrik Ibsen:
En folkefiende
Regi: Nicolás Espinoza og Laurène Lemaitre
på spansk, teksta på engelsk
Det er alltid interessant å sjå korleis teater frå andre verdsdelar tek føre seg Ibsens samtidsdrama, og i Latin-Amerika er det jo slik at du i somme land finn folkefiendar i den øvste statsleiinga, som til dømes Nicolás Maduro i Venezuela.
Dr. Stockmann har sett sanninga, og ho gjer han kompromisslaus: Den heile og fulle avsløringa av dei farlege forholda ved det kommunale badet må fram i dagen, og det straks. Slike haldningar gjer ein til folkefiende når sanninga kan føre til ruin for eit lite bysamfunn. Derfor er det også interessant at kona til Stockmann, som hos Ibsen står ved sida hans, i denne versjonen seier takk for seg, tek med den nyfødde ungen deira og stikk (fordi ho har arva aksjar som blir verdlause på grunn av avsløringa).
Er det noko framsyninga viser, er det at det er like lett å bli fanga av sanninga som av ei løgn. Det er vel derfor heile spelet går føre seg i noko som ser ut som eit bur med sprinklar. Innanfor dette vesle og klart avgrensa spelerommet får vi ei utgåve av ein tekst som framleis har mykje å seie oss. Når vi høyrer replikkar som «I et fritt samfunn er sannhet makt», får det ein annan klang mot eit geopolitisk anna bakteppe enn det norske.
Framsyninga opnar med kor skadeleg det er når løgner får styre samfunnet, eit tydeleg stikk til både den eine og den andre, og ho toppar seg i det store folkemøtet, der hovudpersonen – noko fritt etter Ibsen – rasar mot inkompetente politikarar som stel og berre tenkjer på sitt eige beste og ikkje på fellesskapen.
Så å seie heile framføringa blir filma og syner aktørane i sann tid, men vi får også sjå dei medverkande. På sitt beste fører dette til eit produktivt samspel, og eit spel med det lukka og det opne rommet, men tidvis verkar det berre forstyrrande.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.