Eit bombenedslag av ei framsyning
Ein ekstremt samkøyrd duo byr på djupt alvor pakka inn i humor.
Nosizwe Baqwa og Jae Nyamburah på scena med stykket som Camara Lundestad Joof har skrive.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Lille Scene
Camara Lundestad Joof:
De må føde oss eller pule oss for å elske oss
Omarbeiding og regi: Nina Wester
Scenografi og kostyme: Daniel Åkerstrøm-Steen
Råare og meir direkte har vi vel knapt fått det rett i trynet – korleis rasismen kan ytre seg i samfunnet vårt og korleis dei kvite privilegia framleis rår grunnen. Og bak dette står ein norsk-gambisk forfattar og dramatikar utan formell utdanning, Camilla Lundestad Joof, ein norsk-kenyansk skodespelar, regissør, poet, fotograf og samfunnsdebattant, Jae Nyamburah, og ein norsk-sørafrikansk skodespelar, musikar og artist, Nosizwe Baqwa.
Saman er dei dynamitt. Med ein stil og ein scenisk tryggleik du sjeldan ser, utrettar Nyamburah og Baqwa små under på scenen. Mot ein bakgrunn med romerske søyler og marmor speler dei to ut ein serie dialogar som kanskje eigentleg er ei svart kvinnes monologar, men som av dramaturgiske årsaker er delte på to. Samla blir det ein tidvis rasande tirade.
I utgangspunktet er det ikkje særleg dramatisk, men dei to kvinnene på scenen gir stoffet liv, rørsle, rytme og kraftfull vitalitet alt frå første stund. Før to minutt er gått, har dei publikum i si hole hand.
Det er kvardagsrasismen mykje av dette handlar om. Han som er så kvardagsleg, så innarbeidd og fastgrodd at vi knapt registrerer han i det daglege strevet. Joofs knivskarpe dialogar får han fram i lyset, ofte ikledd svart, intelligent humor. Og dei to aktørane veit å spele på dette, der dei med perfekt timing, levande (men ikkje overdriven) mimikk og kroppsspråk byggjer vidare på det humoristiske og gir oss viktige perspektiv midt i fleisen.
Det er herleg, det er perspektivrikt og det er glimrande teater. Og heilt utan moralisering.
Har du nokosinne tenkt på kva blikket ditt kan bety for ein med ein annan hudfarge? De må føde oss eller pule oss for å elske oss gir svar. Men dei 75 minutta gir oss ikkje berre døme på rasisme, sjølv om det er den raude tråden i framsyninga. Dei er også innom den kvite kvinna som noko uoppnåeleg og uklanderleg, kulturell appropriasjon, det å vere usynleg, krenking, å vere verdig.
Trioen bak dette showet kan gjere Bjørnsons ord til sine: «Fred er ei det beste, men at man noget vil.» Desse er heller ikkje ute etter fred, men rettferd. Dei driv kunstnarleg aktivisme på høgt nivå. Og dette er ikkje underhaldning for underhaldninga si eiga skuld.
Etterpå kjenner ein seg heller ikkje først og fremst underhalden, men djupt uroleg over kor mykje som skjer kring oss utan at vi eigentleg registrerer det. For her er det tale om å gjere oss alle medvitne om det som skjer dagleg, på dei fleste arenaer, kva for grenser som finst for det minoritetar – ikkje berre farga – kan gjere og seie i vårt opne, demokratiske samfunn.
Riksteatret kan syte for at denne oppsetjinga når ut til heile landet. Høyrer du, teatersjef Arne Nøst?
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Lille Scene
Camara Lundestad Joof:
De må føde oss eller pule oss for å elske oss
Omarbeiding og regi: Nina Wester
Scenografi og kostyme: Daniel Åkerstrøm-Steen
Råare og meir direkte har vi vel knapt fått det rett i trynet – korleis rasismen kan ytre seg i samfunnet vårt og korleis dei kvite privilegia framleis rår grunnen. Og bak dette står ein norsk-gambisk forfattar og dramatikar utan formell utdanning, Camilla Lundestad Joof, ein norsk-kenyansk skodespelar, regissør, poet, fotograf og samfunnsdebattant, Jae Nyamburah, og ein norsk-sørafrikansk skodespelar, musikar og artist, Nosizwe Baqwa.
Saman er dei dynamitt. Med ein stil og ein scenisk tryggleik du sjeldan ser, utrettar Nyamburah og Baqwa små under på scenen. Mot ein bakgrunn med romerske søyler og marmor speler dei to ut ein serie dialogar som kanskje eigentleg er ei svart kvinnes monologar, men som av dramaturgiske årsaker er delte på to. Samla blir det ein tidvis rasande tirade.
I utgangspunktet er det ikkje særleg dramatisk, men dei to kvinnene på scenen gir stoffet liv, rørsle, rytme og kraftfull vitalitet alt frå første stund. Før to minutt er gått, har dei publikum i si hole hand.
Det er kvardagsrasismen mykje av dette handlar om. Han som er så kvardagsleg, så innarbeidd og fastgrodd at vi knapt registrerer han i det daglege strevet. Joofs knivskarpe dialogar får han fram i lyset, ofte ikledd svart, intelligent humor. Og dei to aktørane veit å spele på dette, der dei med perfekt timing, levande (men ikkje overdriven) mimikk og kroppsspråk byggjer vidare på det humoristiske og gir oss viktige perspektiv midt i fleisen.
Det er herleg, det er perspektivrikt og det er glimrande teater. Og heilt utan moralisering.
Har du nokosinne tenkt på kva blikket ditt kan bety for ein med ein annan hudfarge? De må føde oss eller pule oss for å elske oss gir svar. Men dei 75 minutta gir oss ikkje berre døme på rasisme, sjølv om det er den raude tråden i framsyninga. Dei er også innom den kvite kvinna som noko uoppnåeleg og uklanderleg, kulturell appropriasjon, det å vere usynleg, krenking, å vere verdig.
Trioen bak dette showet kan gjere Bjørnsons ord til sine: «Fred er ei det beste, men at man noget vil.» Desse er heller ikkje ute etter fred, men rettferd. Dei driv kunstnarleg aktivisme på høgt nivå. Og dette er ikkje underhaldning for underhaldninga si eiga skuld.
Etterpå kjenner ein seg heller ikkje først og fremst underhalden, men djupt uroleg over kor mykje som skjer kring oss utan at vi eigentleg registrerer det. For her er det tale om å gjere oss alle medvitne om det som skjer dagleg, på dei fleste arenaer, kva for grenser som finst for det minoritetar – ikkje berre farga – kan gjere og seie i vårt opne, demokratiske samfunn.
Riksteatret kan syte for at denne oppsetjinga når ut til heile landet. Høyrer du, teatersjef Arne Nøst?
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?