JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Forvirrar meir enn det forklarar

1984? går inn i haustens teaterdebatt, men dessverre som døme på det vi har fått nok av.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Framsyninga er skriven fritt etter George Orwells framtidsroman.

Framsyninga er skriven fritt etter George Orwells framtidsroman.

Foto: Den Nationale Scene

Framsyninga er skriven fritt etter George Orwells framtidsroman.

Framsyninga er skriven fritt etter George Orwells framtidsroman.

Foto: Den Nationale Scene

3246
20231013
3246
20231013

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Tore Vagn Lid:

1984?

Fritt etter George Orwells roman 1984
Regi og musikk: Tore Vagn Lid
Scenografi og kostyme: Helle Bendixen Trier
Lyddesign: Glenn Erik Haugland, Ragnhild Haugland, Peter Morello
Videodesign: David Alræk

Kvifor gjere det enkelt når det kan gjerast komplisert?

Kanskje hadde det beste vore å overlate regien til ein annan, for ved nokre høve har Tore Vagn Lid vist at han kan fortape seg heilt i teknologien og detaljane. Som her. Resultatet er blitt ei forvansking av noko som kunne vore presentert på ein langt betre og meir råkande måte. Som den siste halvtimen eller så, der regien syner kva enkelt og effektivt teater kan vere.

Med ein kaotisk scenografi som tek heile teatersalen i bruk, men òg gjer det vanskeleg for publikum å få med seg alt, og mange forstyrrande element, kan ikkje dette bli godt teater. Kaoset gjer det rett nok lettare å skjøne det som er blitt obligatorisk i norske sceneoppsetjingar – handhalde videokamera retta mot aktørane. Og så det evinnelege metaperspektivet, her ved at ein skodespelar rett som det er refererer til kva som står i manus, eller at vi også får sjå manus. Det går an å ha tiltru til at publikum skjønar at dette er spel og ikkje røyndom.

Denne framsyninga går inn i haustens teaterdebatt, men dessverre som døme på det vi har fått nok av. George Orwells roman er for viktig og relevant til å bli gjord til leiketeater.

Måten Lid har dramatisert romanen på, er heilt grei og ganske trufast mot originalen. Endringane han har gjort i teksten, er lette å godta og lette å skjøne. At han har erstatta Storebror med Den store andre, verkar unødvendig, men er til å leve med. Handlinga er flytta fram i tid, sjølvsagt, og rammehistoria med å la nokre motstandarar av det totalitære regimet i Oseania møtast i eit nedlagt teater, fungerer fint.

Sjølve kjærleikshistoria mellom Winston Smith (Bjørn Willberg Andersen), den einaste som er gammal nok til å vite korleis det var før «revolusjonen», og byråkraten Julia (Kjersti Dalseide), er den svakaste delen av romanen – men heilt avgjerande for slutteffekten. Her har Lid løyst dette på velfungerande – og svært skremmande – vis.

Igjen får vi demonstrert kor framsynt Orwell var. Ikkje berre peika han på skremmande tendensar i tiåra etter at boka kom ut – stadig meir avansert overvaking, sensur og sjølvsensur, einsretting, desinformasjon og aukande press mot ytringsfridommen – mange av romanens dystre spådommar er dessutan blitt meir av ein røyndom i dag enn i 1984. Rett nok er ikkje omskriving av historia i stort omfang innført enno, men i Russland er Putin godt i gang. Dei totalitære tendensane i Europa er blitt tydelegare, endåtil i Sverige skal politiet visst få ta i bruk uhøyrde hjelpemiddel for å komme dei kriminelle gjengane til livs.

Dei delvis maskerte skodespelarane leverer ein heilhjarta innsats, men blir stundom litt «borte» i masker og drakter. Lydbiletet er svært variert, med eit stort utval musikkreferansar av nyskrive og gammalt som i sum fungerer bra.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Tore Vagn Lid:

1984?

Fritt etter George Orwells roman 1984
Regi og musikk: Tore Vagn Lid
Scenografi og kostyme: Helle Bendixen Trier
Lyddesign: Glenn Erik Haugland, Ragnhild Haugland, Peter Morello
Videodesign: David Alræk

Kvifor gjere det enkelt når det kan gjerast komplisert?

Kanskje hadde det beste vore å overlate regien til ein annan, for ved nokre høve har Tore Vagn Lid vist at han kan fortape seg heilt i teknologien og detaljane. Som her. Resultatet er blitt ei forvansking av noko som kunne vore presentert på ein langt betre og meir råkande måte. Som den siste halvtimen eller så, der regien syner kva enkelt og effektivt teater kan vere.

Med ein kaotisk scenografi som tek heile teatersalen i bruk, men òg gjer det vanskeleg for publikum å få med seg alt, og mange forstyrrande element, kan ikkje dette bli godt teater. Kaoset gjer det rett nok lettare å skjøne det som er blitt obligatorisk i norske sceneoppsetjingar – handhalde videokamera retta mot aktørane. Og så det evinnelege metaperspektivet, her ved at ein skodespelar rett som det er refererer til kva som står i manus, eller at vi også får sjå manus. Det går an å ha tiltru til at publikum skjønar at dette er spel og ikkje røyndom.

Denne framsyninga går inn i haustens teaterdebatt, men dessverre som døme på det vi har fått nok av. George Orwells roman er for viktig og relevant til å bli gjord til leiketeater.

Måten Lid har dramatisert romanen på, er heilt grei og ganske trufast mot originalen. Endringane han har gjort i teksten, er lette å godta og lette å skjøne. At han har erstatta Storebror med Den store andre, verkar unødvendig, men er til å leve med. Handlinga er flytta fram i tid, sjølvsagt, og rammehistoria med å la nokre motstandarar av det totalitære regimet i Oseania møtast i eit nedlagt teater, fungerer fint.

Sjølve kjærleikshistoria mellom Winston Smith (Bjørn Willberg Andersen), den einaste som er gammal nok til å vite korleis det var før «revolusjonen», og byråkraten Julia (Kjersti Dalseide), er den svakaste delen av romanen – men heilt avgjerande for slutteffekten. Her har Lid løyst dette på velfungerande – og svært skremmande – vis.

Igjen får vi demonstrert kor framsynt Orwell var. Ikkje berre peika han på skremmande tendensar i tiåra etter at boka kom ut – stadig meir avansert overvaking, sensur og sjølvsensur, einsretting, desinformasjon og aukande press mot ytringsfridommen – mange av romanens dystre spådommar er dessutan blitt meir av ein røyndom i dag enn i 1984. Rett nok er ikkje omskriving av historia i stort omfang innført enno, men i Russland er Putin godt i gang. Dei totalitære tendensane i Europa er blitt tydelegare, endåtil i Sverige skal politiet visst få ta i bruk uhøyrde hjelpemiddel for å komme dei kriminelle gjengane til livs.

Dei delvis maskerte skodespelarane leverer ein heilhjarta innsats, men blir stundom litt «borte» i masker og drakter. Lydbiletet er svært variert, med eit stort utval musikkreferansar av nyskrive og gammalt som i sum fungerer bra.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis