Hauk over hauk
Vaktmesteren er ei framifrå og velspelt framsyning som held på nerven frå byrjing til slutt.
Kristian Berg Jåtten, Herman Ljung Opedal og Jon Ketil Johnsen i Harold Pinter-stykket.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Lille Scene
Harold Pinter:
Vaktmesteren
Omsett av Jens Gundersen
Regi: Carl Kjellgren
Scenografi og kostyme: Ilkka Isaksson
Vaktmesteren (1960) var stykket som gav den seinare nobelprisvinnaren Harold Pinter eit kommersielt gjennombrot som dramatikar. Sjølv om det ikkje er blant hans aller beste, dessutan er i lengste laget og heller ikkje har utvikla den pinterske «trugsmålkomedien» til fullending, syner svenske Carl Kjellgren gjennom sin regi at det er dramatikk av godt merke. Og ein tekst med relevans også for vår tid.
Maktkamp
Stykket utspeler seg i eit trongt, uryddig rom i ein nedsliten bygard i London. Eit London, og England, som står i overgangen mellom etterkrigsnaud og fastlåste klassestrukturar på den eine sida og aukande velstand, materialisme og større personleg fridom på den andre. Universet dramatikaren syner oss, er nokså stussleg og trist, og dei tre personane i stykket synest heller ikkje å ha von om ei lysande framtid – sjølv om dei, kvar på sitt vis, ber på ein liten draum om noko betre.
Den tidvis valdelege og temmeleg kyniske Mick eig bygarden, og bror hans, Aston, bur i rommet der handlinga utspeler seg. Vennlege Aston er sårbar etter elektrosjokkterapi, ei oppleving han skildrar i ein rørande monolog. Han bergar den langt eldre Davies ut av ein slåstkamp og gir han husly for ei stund. Dette blir opptakta til ein maktkamp, eit hauk-over-hauk-spel med skiftande posisjonar og stadige freistnader på manipulasjon frå Davies og Mick. Det handlar ikkje berre om makt, men også om bevare sjølvrespekt og verde.
I sentrum for dette spelet står han som har mest å vinne og lite å tape, omstreifaren Davies. Sjølvoppteken, framandfiendtleg og blotta for empati driv han eit splitt-og-hersk-spel med brørne, men skjønar for seint at han har sin overmann i intrigante og uføreseielege Mick, som berre leikar seg med han.
Nerve
Langt på veg kan framsyninga opplevast som ein serie monologar. For sjølv om Davies og Mick er fulle av ord, som renn ut av dei i strie straumar, er det ikkje så mykje dei kommuniserer. Kvar er oppteken av seg og sitt. Av dette oppstår humor. Inntil framsyninga etter ei tid sluttar å vere morosam, og eit mørkt alvor tek over.
Stykket illustrerer også til fulle noko Pinter sa i nobelforedraget sitt i 2005: «Det er ikkje slik at ting treng å vere enten sant eller usant; ting kan vere både sant og ikkje sant.» Trass i ordrikdommen, som kunne vore kutta noko, syter regi og spel for at vi merkar nerven i framsyninga frå byrjing til slutt.
Det er ei glede å sjå korleis veteranen Jon Ketil Johnsen har utvikla seg dei siste åra. Han markerte seg tydeleg i Lucy Kirkwoods Våre barn for to år sidan. I Vaktmesteren står han fram som den berande skikkelsen, som i gestar, kroppsspråk og replikkføring teiknar eit fasettert bilete av Davies. Kristian Berg Jåttens halvt demoniske og gjennomført manipulerande Mick står godt til denne Davies, og saman speler dei kvarandre gode. Herman Ljung Opedal gjer Aston truverdig, men hans person er frå forfattarens side langt meir anonym. Timinga, som er så viktig hos Pinter, beherskar heile trioen til fulle.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Lille Scene
Harold Pinter:
Vaktmesteren
Omsett av Jens Gundersen
Regi: Carl Kjellgren
Scenografi og kostyme: Ilkka Isaksson
Vaktmesteren (1960) var stykket som gav den seinare nobelprisvinnaren Harold Pinter eit kommersielt gjennombrot som dramatikar. Sjølv om det ikkje er blant hans aller beste, dessutan er i lengste laget og heller ikkje har utvikla den pinterske «trugsmålkomedien» til fullending, syner svenske Carl Kjellgren gjennom sin regi at det er dramatikk av godt merke. Og ein tekst med relevans også for vår tid.
Maktkamp
Stykket utspeler seg i eit trongt, uryddig rom i ein nedsliten bygard i London. Eit London, og England, som står i overgangen mellom etterkrigsnaud og fastlåste klassestrukturar på den eine sida og aukande velstand, materialisme og større personleg fridom på den andre. Universet dramatikaren syner oss, er nokså stussleg og trist, og dei tre personane i stykket synest heller ikkje å ha von om ei lysande framtid – sjølv om dei, kvar på sitt vis, ber på ein liten draum om noko betre.
Den tidvis valdelege og temmeleg kyniske Mick eig bygarden, og bror hans, Aston, bur i rommet der handlinga utspeler seg. Vennlege Aston er sårbar etter elektrosjokkterapi, ei oppleving han skildrar i ein rørande monolog. Han bergar den langt eldre Davies ut av ein slåstkamp og gir han husly for ei stund. Dette blir opptakta til ein maktkamp, eit hauk-over-hauk-spel med skiftande posisjonar og stadige freistnader på manipulasjon frå Davies og Mick. Det handlar ikkje berre om makt, men også om bevare sjølvrespekt og verde.
I sentrum for dette spelet står han som har mest å vinne og lite å tape, omstreifaren Davies. Sjølvoppteken, framandfiendtleg og blotta for empati driv han eit splitt-og-hersk-spel med brørne, men skjønar for seint at han har sin overmann i intrigante og uføreseielege Mick, som berre leikar seg med han.
Nerve
Langt på veg kan framsyninga opplevast som ein serie monologar. For sjølv om Davies og Mick er fulle av ord, som renn ut av dei i strie straumar, er det ikkje så mykje dei kommuniserer. Kvar er oppteken av seg og sitt. Av dette oppstår humor. Inntil framsyninga etter ei tid sluttar å vere morosam, og eit mørkt alvor tek over.
Stykket illustrerer også til fulle noko Pinter sa i nobelforedraget sitt i 2005: «Det er ikkje slik at ting treng å vere enten sant eller usant; ting kan vere både sant og ikkje sant.» Trass i ordrikdommen, som kunne vore kutta noko, syter regi og spel for at vi merkar nerven i framsyninga frå byrjing til slutt.
Det er ei glede å sjå korleis veteranen Jon Ketil Johnsen har utvikla seg dei siste åra. Han markerte seg tydeleg i Lucy Kirkwoods Våre barn for to år sidan. I Vaktmesteren står han fram som den berande skikkelsen, som i gestar, kroppsspråk og replikkføring teiknar eit fasettert bilete av Davies. Kristian Berg Jåttens halvt demoniske og gjennomført manipulerande Mick står godt til denne Davies, og saman speler dei kvarandre gode. Herman Ljung Opedal gjer Aston truverdig, men hans person er frå forfattarens side langt meir anonym. Timinga, som er så viktig hos Pinter, beherskar heile trioen til fulle.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.