Kjærleik i kamp
Kim F er eit leikent stykke om ei kvinne med tru på seg sjølv.
Linn Løvvik spelar hovudrolla som Karen-Christine Friele.
Foto: DNS
Teater Innlandet og Den Nationale Scene på DNS
Audny Chris Holsen og Marius Leknes Snekkevåg:
Kim F
Regi: Audny Chris Holsen
Scenografi, foto/videodesign og kostyme: Kristin Bengtson
«Kjærlighet» er ordet som står skrive med lysande bokstavar i scenografien, «kjærlighet» er det siste ordet Kim F seier i framsyninga, og kjærleikens siger er det heilt sentrale temaet i dette nyskrivne stykket. Men det er også historia om eit eksepsjonelt liv, der lesbisk kjærleik og homofil kamp blir vovne saman i ein fin heilskap som mellom anna gir oss ein historieleksjon om ei fortid som ligg underleg nær, og som dessverre framleis har sterk relevans. Framsyninga stoppar opp ved alle dei viktige kampane og viktige sigrane som har gjort Kim Friele til eit ikon, ikkje berre for dei homofile, men òg for menneskeverdet.
Dette stykket fekk ein trong fødsel då dramatikar Toril Solvang for to månader sidan blei pressa ut av prosjektet etter kunstnarleg usemje med regissør Holsen. Så tok Holsen sjølv over, i samarbeid med Marius Leknes Snekkevåg. Men framsyninga ber ikkje preg av å vere eit hastverksprodukt.
Kronologisk
Stykket følgjer Karen Christine Frieles liv kronologisk, men gjer det i kjappe scenar utan å dvele for lenge ved noko av alt det som pregar dette livsløpet. I korte glimt blir vi kjende med hovudpersonen, frå ho som lita kyssar ei anna jente på munnen og blir formana om at slikt gjer ein ikkje. Det er ei opprørsk og rettferdssøkjande, ung kvinne som i Linn Løvviks skikkelse står fram på scenen. Ei kvinne med klare meiningar og mot til å seie det ho meiner, same kva.
Om Kim F på noko tidspunkt var i tvil om si eiga legning og kva som var rett å gjere, har ikkje det plass i denne framsyninga. Kanskje tvilte ho heller ikkje (sjølv om ho først gifta seg med ein mann), for alt tidleg gir ho slagferdig og uredd uttrykk for haldningar som ein helst skulle teie om. Som at det burde vere straffbart å ikkje ha sex før ekteskapet. Og ho kunne vere grov og direkte i karakteristikkane av andre. Etter det første møtet kalla ho stortingsrepresentant Wenche Lowzow (Anna Dworak), som blei den store kjærleiken hennar, for eit reaksjonært, motbydeleg kvinnfolk.
Enkle, talande scener
Det finaste ved ei god framsyning er korleis kjærleikshistoria og kampen mot fordommar, trugsmål og direkte fysisk motstand blir kopla i enkle, talande scenar. Haugesundaren Linn Løvvik i tittelrolla har tydelegvis gjort mykje for å finne Kim Frieles friske tone, og lykkast godt med det. Både i framferd og uttrykk har ho funne fram til noko attkjennande i Kim Friele-skikkelsen. Men bergensdialekten hennar blir skeivare og skeivare utetter i framsyninga. For bergenske øyre, sjølv for strileøyro mine, verka det forstyrrande.
Anna Dworak får fint fram kva som skil, men også kva som sameinar dei to kvinnene, som med åra blei kjærastparet framfor alle andre i den homofile rørsla. Ho held seg lenge «i skapet», men melder seg så i protest ut av den diskriminerande statskyrkja. Friele vil ha henne til å stå fram, men ikkje noko får øydeleggje eit vakkert, reint kjærleiksforhold. Kring dei syter trioen Kristian Berg Jåtten, Steffen Mulder og Håkon Moe for det som trengst av mot- og medspelarar, heile tida inn og ut av ulike roller.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater Innlandet og Den Nationale Scene på DNS
Audny Chris Holsen og Marius Leknes Snekkevåg:
Kim F
Regi: Audny Chris Holsen
Scenografi, foto/videodesign og kostyme: Kristin Bengtson
«Kjærlighet» er ordet som står skrive med lysande bokstavar i scenografien, «kjærlighet» er det siste ordet Kim F seier i framsyninga, og kjærleikens siger er det heilt sentrale temaet i dette nyskrivne stykket. Men det er også historia om eit eksepsjonelt liv, der lesbisk kjærleik og homofil kamp blir vovne saman i ein fin heilskap som mellom anna gir oss ein historieleksjon om ei fortid som ligg underleg nær, og som dessverre framleis har sterk relevans. Framsyninga stoppar opp ved alle dei viktige kampane og viktige sigrane som har gjort Kim Friele til eit ikon, ikkje berre for dei homofile, men òg for menneskeverdet.
Dette stykket fekk ein trong fødsel då dramatikar Toril Solvang for to månader sidan blei pressa ut av prosjektet etter kunstnarleg usemje med regissør Holsen. Så tok Holsen sjølv over, i samarbeid med Marius Leknes Snekkevåg. Men framsyninga ber ikkje preg av å vere eit hastverksprodukt.
Kronologisk
Stykket følgjer Karen Christine Frieles liv kronologisk, men gjer det i kjappe scenar utan å dvele for lenge ved noko av alt det som pregar dette livsløpet. I korte glimt blir vi kjende med hovudpersonen, frå ho som lita kyssar ei anna jente på munnen og blir formana om at slikt gjer ein ikkje. Det er ei opprørsk og rettferdssøkjande, ung kvinne som i Linn Løvviks skikkelse står fram på scenen. Ei kvinne med klare meiningar og mot til å seie det ho meiner, same kva.
Om Kim F på noko tidspunkt var i tvil om si eiga legning og kva som var rett å gjere, har ikkje det plass i denne framsyninga. Kanskje tvilte ho heller ikkje (sjølv om ho først gifta seg med ein mann), for alt tidleg gir ho slagferdig og uredd uttrykk for haldningar som ein helst skulle teie om. Som at det burde vere straffbart å ikkje ha sex før ekteskapet. Og ho kunne vere grov og direkte i karakteristikkane av andre. Etter det første møtet kalla ho stortingsrepresentant Wenche Lowzow (Anna Dworak), som blei den store kjærleiken hennar, for eit reaksjonært, motbydeleg kvinnfolk.
Enkle, talande scener
Det finaste ved ei god framsyning er korleis kjærleikshistoria og kampen mot fordommar, trugsmål og direkte fysisk motstand blir kopla i enkle, talande scenar. Haugesundaren Linn Løvvik i tittelrolla har tydelegvis gjort mykje for å finne Kim Frieles friske tone, og lykkast godt med det. Både i framferd og uttrykk har ho funne fram til noko attkjennande i Kim Friele-skikkelsen. Men bergensdialekten hennar blir skeivare og skeivare utetter i framsyninga. For bergenske øyre, sjølv for strileøyro mine, verka det forstyrrande.
Anna Dworak får fint fram kva som skil, men også kva som sameinar dei to kvinnene, som med åra blei kjærastparet framfor alle andre i den homofile rørsla. Ho held seg lenge «i skapet», men melder seg så i protest ut av den diskriminerande statskyrkja. Friele vil ha henne til å stå fram, men ikkje noko får øydeleggje eit vakkert, reint kjærleiksforhold. Kring dei syter trioen Kristian Berg Jåtten, Steffen Mulder og Håkon Moe for det som trengst av mot- og medspelarar, heile tida inn og ut av ulike roller.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.