Kva er svik – og kven er svikar?
Ei god og viktig oppsetjing om tema vi helst ikkje vil vite så mykje om.
Nina Sele spelar Astrid. Ola Magnus Gjermshus spelar alle mannlege roller.<00E6>tre / Scenekraft / Haugesund Teatertre / Scenekraft / Haugesund Teater</00E6><00E6>tre / Scenekraft / Haugesund Teater</00E6>
Foto: Øyvind Sætre / Scenekraft / Haugesund Teater
Haugesund Teater / Scenekraft Teaterkompani
Marius Leknes Snekkevåg:
Sviker – historien om en frontsøster
Regi: Elsa Aanensen
Scenografi: Gjermund Andresen
Musikk: Halvor Lillesund og Vegard Fossum
Med dette stykket fullfører Marius Leknes Snekkevåg trilogien sin med tema frå den andre verdskrigen – og han gjer det på overtydande vis. Alt med Rabinowitz (2011), historia om den jødiske handelsmannen og humanisten som saman med familien blei utradert i Auschwitz, synte forfattaren evne til å trengje djupt ned i stoffet. Likeins i Jeg vil vaske verden ren, ei forteljing om Halldis Neegård Østbyes veg frå borgarleg tryggleik til leiande posisjon i Quislings NS, spelt på Kilden Teater i fjor haust. I sum kastar denne trilogien lys på sider ved norsk krigsrøyndom som vi ikkje høyrer så mykje om – men utan lettvint moralisering.
Rein fiksjon
Ulikt dei to første stykka er Sviker rein fiksjon. Men det er lett å tenkje seg at scenene dramatikaren skriv fram, har solid ankerfeste i opplevd røyndom. Astrid gjekk inn i NS, blei med i den tyske Raudekrossen og verva seg til hjelpeteneste på austfronten. Etter krigen måtte ho sone ein dom for landssvik, men dette held ho hemmeleg for familien ho etter kvart stiftar. Heilt til landssvikarkivet blir opna for ålmenta i 2015.
Sviker er ikkje eit oppgjer med ei kvinne som valde feil side, men snarare ein freistnad på å forstå. Ikkje berre kvifor ho gjekk i tysk teneste, men også kva som dikterte handlingane hennar etter krigen. For opplevingane ved fronten kom til å prege henne så sterkt – og plage henne så mykje – at det også råka ein uforståande familie. Brått og utan forklaring kunne ho reise bort og bli borte i dagar og veker. Når sonen kjem for å konfrontere den aldrande mora, ei kvinne som ikkje lenger heilt kan halde styr på tida, er det like mykje for lidingane ho påførte familien, som det ho gjorde på austfronten.
At ho gjekk inn i NS, forsvarar ho med at «Det var tida vi levde i. Far min blei medlem.» Som sjukepleiar ville ho ikkje sitje og sjå på kor folk leid ved fronten, same kva nasjonalitet dei hadde. Og trassig slår ho fast: «Eg hadde gjort det igjen!» Ho spør, med rette: Kva med alle dei norske som arbeidde for tyskarane – kvifor fekk ikkje dei straff?
Familiesvik
Astrid ser på seg sjølv som svikar – ikkje av landet, men av familien: «Eg ville vere ei heil mor og hustru, men eg var i bitar.»
Scenerommet er fylt av kvite laken som heng ned frå taket, og i takt med at nye bitar av sanninga kjem for dagen, blir lakena rivne ned, eitt for eitt. Til slutt er heile scenerommet nake. I dette kammerspelet er det berre to skodespelarar på scenen. Nina Sele leverer eit nyansert spel der ho fint får fram vekslinga mellom dei ulike tidene Astrid gjennom ulike tilbakeblikk gjenopplever. Ola Magnus Gjermshus må heile tida gå inn og ut av ulike roller, alt etter kva tid Astrid opplever seg i. Han er sonen, pleiaren, ein tysk soldat som var Astrids store kjærleik, og nordmannen ho gifta seg med etter krigen. Overgangane klarar han godt, men det er ikkje alltid lett å skjøne kven han skal vere. Men alt i alt er Sviker ei både god og viktig oppsetjing.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Haugesund Teater / Scenekraft Teaterkompani
Marius Leknes Snekkevåg:
Sviker – historien om en frontsøster
Regi: Elsa Aanensen
Scenografi: Gjermund Andresen
Musikk: Halvor Lillesund og Vegard Fossum
Med dette stykket fullfører Marius Leknes Snekkevåg trilogien sin med tema frå den andre verdskrigen – og han gjer det på overtydande vis. Alt med Rabinowitz (2011), historia om den jødiske handelsmannen og humanisten som saman med familien blei utradert i Auschwitz, synte forfattaren evne til å trengje djupt ned i stoffet. Likeins i Jeg vil vaske verden ren, ei forteljing om Halldis Neegård Østbyes veg frå borgarleg tryggleik til leiande posisjon i Quislings NS, spelt på Kilden Teater i fjor haust. I sum kastar denne trilogien lys på sider ved norsk krigsrøyndom som vi ikkje høyrer så mykje om – men utan lettvint moralisering.
Rein fiksjon
Ulikt dei to første stykka er Sviker rein fiksjon. Men det er lett å tenkje seg at scenene dramatikaren skriv fram, har solid ankerfeste i opplevd røyndom. Astrid gjekk inn i NS, blei med i den tyske Raudekrossen og verva seg til hjelpeteneste på austfronten. Etter krigen måtte ho sone ein dom for landssvik, men dette held ho hemmeleg for familien ho etter kvart stiftar. Heilt til landssvikarkivet blir opna for ålmenta i 2015.
Sviker er ikkje eit oppgjer med ei kvinne som valde feil side, men snarare ein freistnad på å forstå. Ikkje berre kvifor ho gjekk i tysk teneste, men også kva som dikterte handlingane hennar etter krigen. For opplevingane ved fronten kom til å prege henne så sterkt – og plage henne så mykje – at det også råka ein uforståande familie. Brått og utan forklaring kunne ho reise bort og bli borte i dagar og veker. Når sonen kjem for å konfrontere den aldrande mora, ei kvinne som ikkje lenger heilt kan halde styr på tida, er det like mykje for lidingane ho påførte familien, som det ho gjorde på austfronten.
At ho gjekk inn i NS, forsvarar ho med at «Det var tida vi levde i. Far min blei medlem.» Som sjukepleiar ville ho ikkje sitje og sjå på kor folk leid ved fronten, same kva nasjonalitet dei hadde. Og trassig slår ho fast: «Eg hadde gjort det igjen!» Ho spør, med rette: Kva med alle dei norske som arbeidde for tyskarane – kvifor fekk ikkje dei straff?
Familiesvik
Astrid ser på seg sjølv som svikar – ikkje av landet, men av familien: «Eg ville vere ei heil mor og hustru, men eg var i bitar.»
Scenerommet er fylt av kvite laken som heng ned frå taket, og i takt med at nye bitar av sanninga kjem for dagen, blir lakena rivne ned, eitt for eitt. Til slutt er heile scenerommet nake. I dette kammerspelet er det berre to skodespelarar på scenen. Nina Sele leverer eit nyansert spel der ho fint får fram vekslinga mellom dei ulike tidene Astrid gjennom ulike tilbakeblikk gjenopplever. Ola Magnus Gjermshus må heile tida gå inn og ut av ulike roller, alt etter kva tid Astrid opplever seg i. Han er sonen, pleiaren, ein tysk soldat som var Astrids store kjærleik, og nordmannen ho gifta seg med etter krigen. Overgangane klarar han godt, men det er ikkje alltid lett å skjøne kven han skal vere. Men alt i alt er Sviker ei både god og viktig oppsetjing.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Nina Sele leverer eit nyansert spel der ho fint får fram vekslinga mellom dei ulike tidene Astrid gjenopplever.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.