Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kvifor ikkje heller lage film?

Skodespelarprestasjonane er framifrå i ei problematisk framsyning.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stine Robin Eskildsen og Kim Kalsås står perfekt til kvarandre som Cate og Ian, skriv  Jan H. Landro.

Stine Robin Eskildsen og Kim Kalsås står perfekt til kvarandre som Cate og Ian, skriv Jan H. Landro.

Foto: Odd Mehus

Stine Robin Eskildsen og Kim Kalsås står perfekt til kvarandre som Cate og Ian, skriv  Jan H. Landro.

Stine Robin Eskildsen og Kim Kalsås står perfekt til kvarandre som Cate og Ian, skriv Jan H. Landro.

Foto: Odd Mehus

2576
20210604
2576
20210604

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Sarah Kane:

Sprengt

Omsetjing: Runa Borch
Skolseg
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Kjersti Horn er den fremste eksponenten for videobruk i norsk teater, på Den Nationale Scene har det til dømes resultert i den slåande produksjonen av Arv og miljø (2018). Men etter kvart har ho drive utforskinga av dette mediet så langt at ho kanskje heller bør lage film. Når den fysiske nærleiken – teaterets styrke – blir erstatta av filmens avstand, gjer det noko med opplevinga.

Brutalt

Til ein viss grad kan avstanden forsvarast med at innhaldet og uttrykket i dette stykket er så brutalt, og at Sarah Kane tek råskapen heilt ut. Men det er underleg kva tid kan gjere med ein tekst; stykka hennar gjorde sterkare inntrykk for 20–25 år sidan enn i dag. Så vi hadde nok tolt dette debutstykket om krig, valdtekt, kjønn, rasisme, kannibalisme og sjølvmord, som ble skrive i 1995 med krigen i Bosnia som bakgrunn, utan dei filtera Horn legg inn.

Scenerommet er blitt det ein i målarkunsten kallar triptyk, opphaveleg ei tredelt altertavle med ein midtdel og to fløymotiv, no meir allment eit kunstverk i tre delar. Sjølve spelet går føre seg i midtdelen, men det meste av tida bak eit ugjennomsiktig slør. I staden får vi sjå handlinga, oftast i nærbilete, som video i dei to sidefløyene.

Heile tida følger Michaela Vyskocil Gettwert aktørane tett med kameraet sitt. Oftast får vi det same biletet i begge sidefløyene, men ikkje alltid, stundom er perspektivet forskjellig. Og som eit ekstra metaaspekt ser vi innimellom i den eine fløya fotografen i arbeid, filma i svartkvitt av ein kollega.

Eit døgn

Handlinga utspeler seg i eit lite døgn på eit hotellrom i Leeds. Den aldrande og fordrukne lokaljournalisten Ian (Kim Kalsås) har lokka til seg den unge, uskuldige ekskjærasten Cate (Stine Robin Eskildsen). Han er manipulerande, ho prøver å stå imot. Trugsmål og vald følgjer, og då ein farga soldat (Oscar Jean) trengjer seg inn, skjønar vi at det er krig utanfor, samstundes som han lyftar brutaliteten og råskapen fleire hakk.

Paret Kalsås og Eskildsen står perfekt til kvarandre og gjer kvarandre gode i den maktkampen som oppstår mellom dei to sceneskikkelsane. Som typar er Ian og Cate svært ulike, likevel er det noko som bind dei saman, og samspelet deira gjer ei sterk framsyning endå sterkare.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren

Sarah Kane:

Sprengt

Omsetjing: Runa Borch
Skolseg
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Kjersti Horn er den fremste eksponenten for videobruk i norsk teater, på Den Nationale Scene har det til dømes resultert i den slåande produksjonen av Arv og miljø (2018). Men etter kvart har ho drive utforskinga av dette mediet så langt at ho kanskje heller bør lage film. Når den fysiske nærleiken – teaterets styrke – blir erstatta av filmens avstand, gjer det noko med opplevinga.

Brutalt

Til ein viss grad kan avstanden forsvarast med at innhaldet og uttrykket i dette stykket er så brutalt, og at Sarah Kane tek råskapen heilt ut. Men det er underleg kva tid kan gjere med ein tekst; stykka hennar gjorde sterkare inntrykk for 20–25 år sidan enn i dag. Så vi hadde nok tolt dette debutstykket om krig, valdtekt, kjønn, rasisme, kannibalisme og sjølvmord, som ble skrive i 1995 med krigen i Bosnia som bakgrunn, utan dei filtera Horn legg inn.

Scenerommet er blitt det ein i målarkunsten kallar triptyk, opphaveleg ei tredelt altertavle med ein midtdel og to fløymotiv, no meir allment eit kunstverk i tre delar. Sjølve spelet går føre seg i midtdelen, men det meste av tida bak eit ugjennomsiktig slør. I staden får vi sjå handlinga, oftast i nærbilete, som video i dei to sidefløyene.

Heile tida følger Michaela Vyskocil Gettwert aktørane tett med kameraet sitt. Oftast får vi det same biletet i begge sidefløyene, men ikkje alltid, stundom er perspektivet forskjellig. Og som eit ekstra metaaspekt ser vi innimellom i den eine fløya fotografen i arbeid, filma i svartkvitt av ein kollega.

Eit døgn

Handlinga utspeler seg i eit lite døgn på eit hotellrom i Leeds. Den aldrande og fordrukne lokaljournalisten Ian (Kim Kalsås) har lokka til seg den unge, uskuldige ekskjærasten Cate (Stine Robin Eskildsen). Han er manipulerande, ho prøver å stå imot. Trugsmål og vald følgjer, og då ein farga soldat (Oscar Jean) trengjer seg inn, skjønar vi at det er krig utanfor, samstundes som han lyftar brutaliteten og råskapen fleire hakk.

Paret Kalsås og Eskildsen står perfekt til kvarandre og gjer kvarandre gode i den maktkampen som oppstår mellom dei to sceneskikkelsane. Som typar er Ian og Cate svært ulike, likevel er det noko som bind dei saman, og samspelet deira gjer ei sterk framsyning endå sterkare.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Årets dårlegaste?

Verken innhald eller bodskap gjev meining i Paolo Sorrentinos siste rampestrek.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Foto: Spartacus

BokMeldingar
TomHetland

Fall og vekst i Sør-Atlanteren

Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis