Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Leik til døden

Regissør Yana Ross har gjort Vildanden nokså uhøgtidleg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anne Sofie Kvalvik spelar Hedvig med ein ny vri på Den Nationale Scene.

Anne Sofie Kvalvik spelar Hedvig med ein ny vri på Den Nationale Scene.

Foto: Odd Mehus

Anne Sofie Kvalvik spelar Hedvig med ein ny vri på Den Nationale Scene.

Anne Sofie Kvalvik spelar Hedvig med ein ny vri på Den Nationale Scene.

Foto: Odd Mehus

2037
20180921
2037
20180921

Den Nationale Scene

Henrik Ibsen:

Vildanden

Konsept og regi: Yana Ross
Scenografi og kostyme:
Simona Bieksaité

I Bergen, på trygg avstand frå Ibsenfestivalen, har Den Nationale Scene late latvisk-amerikanske Yana Ross leike seg med Vildanden. Og leik er det blitt, så det held og vel så det.

I regien nyttar ho alle høve til å la aktørane leike seg, og stundom blir scenen reine leikestova – utan at det tilfører stykket noko radikalt nytt.

Ibsen kalla stykket for ein tragikomedie, og Ross har teke han på ordet ved å spele meir på humor og å gjere framsyninga nokså uhøgtidleg. Meir radikalt er det at ho endrar på Hedvig-karakteren. Her har ikkje 14-åringen dårlege augo, som skulle prove at ho er dotter av gamle Werle. Nei, ho har Downs syndrom, og blir spelt av Anne Sofie Kvalvik, som også har Downs.

Dette grepet gjer noko med heile framsyninga, men kan ikkje fullt ut forklare eller grunngi sluttscenen, der stykket får karakter av hemndrama. I Kvalviks skikkelse har Hedvig færre replikkar enn vanleg, men ho har eit nærvær som får løgnene og falskspelet bak den småborgarlege fasaden til å slå sprekkar. Hennar Hedvig er enkel, og det gjer det paradoksalt nok vanskelegare å manipulere henne. Når ho til slutt løyser oppgåva fundamentalisten Gregers Werle (Frode Bjorøy) har stilt henne, er det ved på dramatisk vis å hogge over den gordiske knuten.

Regien har mange videoinnslag, og musikkvala til Ross, som spenner frå Grieg via Lionel Ritchie til Wagner, er gjennomført filmatiske i måten ho nyttar dei på. Det fungerer svært godt. Især når den fæle sluttscenen blir akkompagnert av fredsbøna frå Bellini-operaen Norma. Til gjengjeld blir ein del av symbolbruken så overtydeleg at det knapt er noko att til publikum å fundere over. Men framleis er den evig aktuelle konflikten mellom «vakker» livsløgn og kompromisslaus sanning intakt, sjølv om Dr. Rellings klassiske replikk her kling mindre overtydande enn vi til vanleg høyrer han.

Jan H. Landro

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene

Henrik Ibsen:

Vildanden

Konsept og regi: Yana Ross
Scenografi og kostyme:
Simona Bieksaité

I Bergen, på trygg avstand frå Ibsenfestivalen, har Den Nationale Scene late latvisk-amerikanske Yana Ross leike seg med Vildanden. Og leik er det blitt, så det held og vel så det.

I regien nyttar ho alle høve til å la aktørane leike seg, og stundom blir scenen reine leikestova – utan at det tilfører stykket noko radikalt nytt.

Ibsen kalla stykket for ein tragikomedie, og Ross har teke han på ordet ved å spele meir på humor og å gjere framsyninga nokså uhøgtidleg. Meir radikalt er det at ho endrar på Hedvig-karakteren. Her har ikkje 14-åringen dårlege augo, som skulle prove at ho er dotter av gamle Werle. Nei, ho har Downs syndrom, og blir spelt av Anne Sofie Kvalvik, som også har Downs.

Dette grepet gjer noko med heile framsyninga, men kan ikkje fullt ut forklare eller grunngi sluttscenen, der stykket får karakter av hemndrama. I Kvalviks skikkelse har Hedvig færre replikkar enn vanleg, men ho har eit nærvær som får løgnene og falskspelet bak den småborgarlege fasaden til å slå sprekkar. Hennar Hedvig er enkel, og det gjer det paradoksalt nok vanskelegare å manipulere henne. Når ho til slutt løyser oppgåva fundamentalisten Gregers Werle (Frode Bjorøy) har stilt henne, er det ved på dramatisk vis å hogge over den gordiske knuten.

Regien har mange videoinnslag, og musikkvala til Ross, som spenner frå Grieg via Lionel Ritchie til Wagner, er gjennomført filmatiske i måten ho nyttar dei på. Det fungerer svært godt. Især når den fæle sluttscenen blir akkompagnert av fredsbøna frå Bellini-operaen Norma. Til gjengjeld blir ein del av symbolbruken så overtydeleg at det knapt er noko att til publikum å fundere over. Men framleis er den evig aktuelle konflikten mellom «vakker» livsløgn og kompromisslaus sanning intakt, sjølv om Dr. Rellings klassiske replikk her kling mindre overtydande enn vi til vanleg høyrer han.

Jan H. Landro

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis