Maktkamp på liv og død
Fint tolka klassikar med sterke rolleprestasjonar.
Stella og Stanley har ikkje mykje, men dei har kvarandre. Når systera Blanche kjem på besøk til New Orleans, vert den gode stemninga spolert.
Foto: Teatret Vårt
Teatret Vårt
Tennessee Williams:
Sporvogn til begjær
Omsett av Leif Schiødt-Helgeland
Regi: Uwe Cramer
Scenografi og kostyme:
Thomas Bjørnager
Kva skjer når ein drygt sytti år gammal klassikar blir «modernisert»?
Det kjem an på korleis ein går fram, og her er to ulike versjonar på to ulike teater denne sesongen interessante å samanlikna. Begge nyttar same omsetjinga, men på Oslo Nye Teater har regissør Kim Bjarke omarbeidd teksten og lagt inn kjappe replikkar som truleg er meinte å gi komikar Linn Skåber «litt ekstra» å spele på i hovudrolla. Det fungerer ikkje heilt godt i samanhengen, ikkje trur eg heller at Skåber trong slik «hjelp».
Frå forfattarens side var stykket like mykje meint som ein sørstatstragedie som ein personleg tragedie. Typisk er hovudpersonen Blanche DuBois fallert alt då handlinga tek til. Så det er ikkje eit sosialt fall vi er vitne til. Det har alt hendt, men blir gradvis avdekt i framsyninga. Lagnaden hennar er bilete på eit forfina, amerikansk sørstatssamfunn som i mellomkrigstida sleit med å realitetsorientere seg. I dag er det kanskje «rustbeltet», som ironisk nok bar Trump fram til valsiger, som slit mest. Men det kjem så visst ikkje av «high life» og røyndomsfjerne levemåtar.
Teatret Vårt i Molde har flytt handlinga fram til vår tid, men elles ikkje gjort store endringar. Det fungerer betre, men reduserer dramaet til meir av ein personleg lagnad, utan dei vidare sosiale implikasjonane som ligg i Tennessee Williams’ tekst. Men sidan heile handlinga speler seg ut innanfor veggene i ein bygard, treng det ikkje ha så mykje å seie for opplevinga av stykket.
Ei svært påfallande endring er likevel gjort, og ho ville vore utenkjeleg i trettiåra: Mannen Blanche (Sara Fellman) prøver å forføre, er farga (Hugo Mikal Skår).
Skjøre, nevrotiske Blanche prøver å distansere seg frå ei nedverdigande fortid og oppsøkjer den jordnære søstera Stella (Johanna Mørck) og den noko primitive og direkte mannen hennar, Stanley Kowalski (Bjørnar Lisether Teigen). Han gjennomskodar faktene og talemåtane hennar, men ser ikkje kva sårbart menneske han har med å gjere. Dei er rake motsetningar, og maktkampen er ho dømd til å tape. Men trong han krone sigeren med å valdta svigerinna si?
Det er litt uforståeleg kvifor Blanche i opninga kjem nærast krabbande inn på scenen. Er det for å vise at ho har eit alkoholproblem? Det får vi jo tidsnok innblikk i. Men derifrå og ut leverer Sara Fellman ein overtydande innsats, der ho ikkje berre speler ei Blanche som speler ei kvinne ho ikkje lenger er, men også får meg til å tru at denne kvinna – i alle høve tidvis – sjølv trur på illusjonen ho prøver å skape. Og den vondvakre sluttscenen taklar ho nydeleg.
Bjørnar Liseth Teigens brutale Stanley gir henne motstand frå første stund. Han vinglar mellom sjarm og råskap, men blir gradvis farlegare. God er også Johanna Mørck i den vanskelege rolla mellom beskyttar av ei søster ho er glad i, og forsvarar av eit råskinn ho ikkje kan leve utan.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teatret Vårt
Tennessee Williams:
Sporvogn til begjær
Omsett av Leif Schiødt-Helgeland
Regi: Uwe Cramer
Scenografi og kostyme:
Thomas Bjørnager
Kva skjer når ein drygt sytti år gammal klassikar blir «modernisert»?
Det kjem an på korleis ein går fram, og her er to ulike versjonar på to ulike teater denne sesongen interessante å samanlikna. Begge nyttar same omsetjinga, men på Oslo Nye Teater har regissør Kim Bjarke omarbeidd teksten og lagt inn kjappe replikkar som truleg er meinte å gi komikar Linn Skåber «litt ekstra» å spele på i hovudrolla. Det fungerer ikkje heilt godt i samanhengen, ikkje trur eg heller at Skåber trong slik «hjelp».
Frå forfattarens side var stykket like mykje meint som ein sørstatstragedie som ein personleg tragedie. Typisk er hovudpersonen Blanche DuBois fallert alt då handlinga tek til. Så det er ikkje eit sosialt fall vi er vitne til. Det har alt hendt, men blir gradvis avdekt i framsyninga. Lagnaden hennar er bilete på eit forfina, amerikansk sørstatssamfunn som i mellomkrigstida sleit med å realitetsorientere seg. I dag er det kanskje «rustbeltet», som ironisk nok bar Trump fram til valsiger, som slit mest. Men det kjem så visst ikkje av «high life» og røyndomsfjerne levemåtar.
Teatret Vårt i Molde har flytt handlinga fram til vår tid, men elles ikkje gjort store endringar. Det fungerer betre, men reduserer dramaet til meir av ein personleg lagnad, utan dei vidare sosiale implikasjonane som ligg i Tennessee Williams’ tekst. Men sidan heile handlinga speler seg ut innanfor veggene i ein bygard, treng det ikkje ha så mykje å seie for opplevinga av stykket.
Ei svært påfallande endring er likevel gjort, og ho ville vore utenkjeleg i trettiåra: Mannen Blanche (Sara Fellman) prøver å forføre, er farga (Hugo Mikal Skår).
Skjøre, nevrotiske Blanche prøver å distansere seg frå ei nedverdigande fortid og oppsøkjer den jordnære søstera Stella (Johanna Mørck) og den noko primitive og direkte mannen hennar, Stanley Kowalski (Bjørnar Lisether Teigen). Han gjennomskodar faktene og talemåtane hennar, men ser ikkje kva sårbart menneske han har med å gjere. Dei er rake motsetningar, og maktkampen er ho dømd til å tape. Men trong han krone sigeren med å valdta svigerinna si?
Det er litt uforståeleg kvifor Blanche i opninga kjem nærast krabbande inn på scenen. Er det for å vise at ho har eit alkoholproblem? Det får vi jo tidsnok innblikk i. Men derifrå og ut leverer Sara Fellman ein overtydande innsats, der ho ikkje berre speler ei Blanche som speler ei kvinne ho ikkje lenger er, men også får meg til å tru at denne kvinna – i alle høve tidvis – sjølv trur på illusjonen ho prøver å skape. Og den vondvakre sluttscenen taklar ho nydeleg.
Bjørnar Liseth Teigens brutale Stanley gir henne motstand frå første stund. Han vinglar mellom sjarm og råskap, men blir gradvis farlegare. God er også Johanna Mørck i den vanskelege rolla mellom beskyttar av ei søster ho er glad i, og forsvarar av eit råskinn ho ikkje kan leve utan.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.