JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Maktkamp på liv og død

Fint tolka klassikar med sterke rolle­prestasjonar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stella og Stanley har ikkje mykje, men dei har kvarandre. Når systera Blanche kjem på besøk til New Orleans, vert den gode stemninga spolert.

Stella og Stanley har ikkje mykje, men dei har kvarandre. Når systera Blanche kjem på besøk til New Orleans, vert den gode stemninga spolert.

Foto: Teatret Vårt

Stella og Stanley har ikkje mykje, men dei har kvarandre. Når systera Blanche kjem på besøk til New Orleans, vert den gode stemninga spolert.

Stella og Stanley har ikkje mykje, men dei har kvarandre. Når systera Blanche kjem på besøk til New Orleans, vert den gode stemninga spolert.

Foto: Teatret Vårt

3122
20190517
3122
20190517

Teatret Vårt

Tennessee Williams:

Sporvogn til begjær

Omsett av Leif Schiødt-Helgeland
Regi: Uwe Cramer
Scenografi og kostyme:
Thomas Bjørnager

Kva skjer når ein drygt sytti år gammal klassikar blir «modernisert»?

Det kjem an på korleis ein går fram, og her er to ulike versjonar på to ulike teater denne sesongen interessante å samanlikna. Begge nyttar same omsetjinga, men på Oslo Nye Teater har regissør Kim Bjarke omarbeidd teksten og lagt inn kjappe replikkar som truleg er meinte å gi komikar Linn Skåber «litt ekstra» å spele på i hovudrolla. Det fungerer ikkje heilt godt i samanhengen, ikkje trur eg heller at Skåber trong slik «hjelp».

Frå forfattarens side var stykket like mykje meint som ein sørstatstragedie som ein personleg tragedie. Typisk er hovudpersonen Blanche DuBois fallert alt då handlinga tek til. Så det er ikkje eit sosialt fall vi er vitne til. Det har alt hendt, men blir gradvis avdekt i framsyninga. Lagnaden hennar er bilete på eit forfina, amerikansk sørstatssamfunn som i mellomkrigstida sleit med å realitetsorientere seg. I dag er det kanskje «rustbeltet», som ironisk nok bar Trump fram til valsiger, som slit mest. Men det kjem så visst ikkje av «high life» og røyndomsfjerne levemåtar.

Teatret Vårt i Molde har flytt handlinga fram til vår tid, men elles ikkje gjort store endringar. Det fungerer betre, men reduserer dramaet til meir av ein personleg lagnad, utan dei vidare sosiale implikasjonane som ligg i Tennessee Williams’ tekst. Men sidan heile handlinga speler seg ut innanfor veggene i ein bygard, treng det ikkje ha så mykje å seie for opplevinga av stykket.

Ei svært påfallande endring er likevel gjort, og ho ville vore utenkjeleg i trettiåra: Mannen Blanche (Sara Fellman) prøver å forføre, er farga (Hugo Mikal Skår).

Skjøre, nevrotiske Blanche prøver å distansere seg frå ei nedverdigande fortid og oppsøkjer den jordnære søstera Stella (Johanna Mørck) og den noko primitive og direkte mannen hennar, Stanley Kowalski (Bjørnar Lisether Teigen). Han gjennomskodar faktene og talemåtane hennar, men ser ikkje kva sårbart menneske han har med å gjere. Dei er rake motsetningar, og maktkampen er ho dømd til å tape. Men trong han krone sigeren med å valdta svigerinna si?

Det er litt uforståeleg kvifor Blanche i opninga kjem nærast krabbande inn på scenen. Er det for å vise at ho har eit alkoholproblem? Det får vi jo tidsnok innblikk i. Men derifrå og ut leverer Sara Fellman ein overtydande innsats, der ho ikkje berre speler ei Blanche som speler ei kvinne ho ikkje lenger er, men også får meg til å tru at denne kvinna – i alle høve tidvis – sjølv trur på illusjonen ho prøver å skape. Og den vondvakre sluttscenen taklar ho nydeleg.

Bjørnar Liseth Teigens brutale Stanley gir henne motstand frå første stund. Han vinglar mellom sjarm og råskap, men blir gradvis farlegare. God er også Johanna Mørck i den vanskelege rolla mellom beskyttar av ei søster ho er glad i, og forsvarar av eit råskinn ho ikkje kan leve utan.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Teatret Vårt

Tennessee Williams:

Sporvogn til begjær

Omsett av Leif Schiødt-Helgeland
Regi: Uwe Cramer
Scenografi og kostyme:
Thomas Bjørnager

Kva skjer når ein drygt sytti år gammal klassikar blir «modernisert»?

Det kjem an på korleis ein går fram, og her er to ulike versjonar på to ulike teater denne sesongen interessante å samanlikna. Begge nyttar same omsetjinga, men på Oslo Nye Teater har regissør Kim Bjarke omarbeidd teksten og lagt inn kjappe replikkar som truleg er meinte å gi komikar Linn Skåber «litt ekstra» å spele på i hovudrolla. Det fungerer ikkje heilt godt i samanhengen, ikkje trur eg heller at Skåber trong slik «hjelp».

Frå forfattarens side var stykket like mykje meint som ein sørstatstragedie som ein personleg tragedie. Typisk er hovudpersonen Blanche DuBois fallert alt då handlinga tek til. Så det er ikkje eit sosialt fall vi er vitne til. Det har alt hendt, men blir gradvis avdekt i framsyninga. Lagnaden hennar er bilete på eit forfina, amerikansk sørstatssamfunn som i mellomkrigstida sleit med å realitetsorientere seg. I dag er det kanskje «rustbeltet», som ironisk nok bar Trump fram til valsiger, som slit mest. Men det kjem så visst ikkje av «high life» og røyndomsfjerne levemåtar.

Teatret Vårt i Molde har flytt handlinga fram til vår tid, men elles ikkje gjort store endringar. Det fungerer betre, men reduserer dramaet til meir av ein personleg lagnad, utan dei vidare sosiale implikasjonane som ligg i Tennessee Williams’ tekst. Men sidan heile handlinga speler seg ut innanfor veggene i ein bygard, treng det ikkje ha så mykje å seie for opplevinga av stykket.

Ei svært påfallande endring er likevel gjort, og ho ville vore utenkjeleg i trettiåra: Mannen Blanche (Sara Fellman) prøver å forføre, er farga (Hugo Mikal Skår).

Skjøre, nevrotiske Blanche prøver å distansere seg frå ei nedverdigande fortid og oppsøkjer den jordnære søstera Stella (Johanna Mørck) og den noko primitive og direkte mannen hennar, Stanley Kowalski (Bjørnar Lisether Teigen). Han gjennomskodar faktene og talemåtane hennar, men ser ikkje kva sårbart menneske han har med å gjere. Dei er rake motsetningar, og maktkampen er ho dømd til å tape. Men trong han krone sigeren med å valdta svigerinna si?

Det er litt uforståeleg kvifor Blanche i opninga kjem nærast krabbande inn på scenen. Er det for å vise at ho har eit alkoholproblem? Det får vi jo tidsnok innblikk i. Men derifrå og ut leverer Sara Fellman ein overtydande innsats, der ho ikkje berre speler ei Blanche som speler ei kvinne ho ikkje lenger er, men også får meg til å tru at denne kvinna – i alle høve tidvis – sjølv trur på illusjonen ho prøver å skape. Og den vondvakre sluttscenen taklar ho nydeleg.

Bjørnar Liseth Teigens brutale Stanley gir henne motstand frå første stund. Han vinglar mellom sjarm og råskap, men blir gradvis farlegare. God er også Johanna Mørck i den vanskelege rolla mellom beskyttar av ei søster ho er glad i, og forsvarar av eit råskinn ho ikkje kan leve utan.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis