Med Bowie mot verdsrommet
Mektig musikk blir godt framført, men druknar delvis i teknologisk forelsking.
Bjørn Willberg Andersen speler hovudrolla som Thomas Newton.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Store Scene
David Bowie og Enda Walsh:
Lazarus
Omsett av Frode Grytten
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Filmregi: Andrea Grettve
Musikalsk ansvar: Helge Lilletvedt
Kostyme: Ane Aasheim
Å lage ei framsyning bygd på ikoniske David Bowies musikk kan aldri gå gale. Det gjer det heller ikkje her, men særleg dristig er det ikkje. Regissør og teatersjef Stefan Larsson har valt å lage film av historia, filma i sanntid. På eit filmlerret som dekkjer heile sceneopninga, får vi sjå det skodespelarane gjer bak lerretet.
Slik skal det jo vere i norsk teater no, og lenge fungerer det fint. Vi vinn nærleik til hovudpersonen og opplever strevet og kampane hans på kloss hald. Men etter ein times tid får Larsson det føre seg at han vil imponere oss med det fine og avanserte tekniske apparatet som har gjort denne oppsettinga mogleg.
Heilt greitt, det. Men resten av framsyninga blir vi ikkje kvitt det. Då skal alt som skjer på scenen, synast fram i dobbelt perspektiv. Eg kan ikkje sjå at denne teknologiske forelskinga tilfører opplevinga noko som helst anna enn forstyrring. Men det får sjølvsagt ein tilleggseffekt når den aller siste scenen skjer etter at lerretet er heva, og vi møter det «røynlege» livet.
Gammalt og nytt
Lazarus er eit prosjekt eg trur kan ha levd med David Bowie i alle høve sidan han spelte hovudrolla som det menneskeliknande romvesenet Thomas Newton i filmatiseringa av Walter Tevis’ sci-fi-roman The Man Who Fell To Earth i 1976. Musikalen, som er eit slags framhald av romanen frå 1963, var det siste Bowie rakk å lage før han døydde av kreft i 2016.
Berre nokre få av songane er nyskrivne, dei fleste er frå 1970–80-åra. Det eg opplever som den svakaste delen av framsyninga, er historia Enda Walsh har spunne i forlenginga av romanen til Tevis. Samanhengen mellom forteljinga hans og songtekstane til Bowie er ikkje alltid god.
Her møter vi ein forfylla Thomas Newton, nyansert og godt tolka av Bjørn Willberg Andersen, i «undik» og undertrøye, på fåfengd jakt etter nokon som kan hjelpe han tilbake til planeten han kom frå, Anthea. Det er ikkje lenger tale om å hente vatn til tørkeråka medskapningar, men berre å komme seg vekk frå jorda, som har øydelagt han. Og det er ikkje så vanskeleg å skjøne.
Draum og røyndom
Handlinga utspeler seg ein stad mellom draum og røyndom, og hjelparen frå eg veit ikkje kvar, Jenta (Amelie Isungset Agbota), har akkurat dei kvalitetane som får ein til å tru at ho ikkje høyrer heime nokon stad. Mindre av dette har ikkje den gåtefulle Valentine. Slik Kristian Berg Jåtten speler denne skapnaden, står han fram som ei skremmande utgåve av ein varmt smilande drapsmann (som han jo òg er).
Musikken til David Bowie krev både kraft og poetisk innleving. Krafta syter framfor alle Bjørn Willberg Andersen for, men også dei andre demonstrerer fine vokalevner. Og bak står sju musikarar, stødig leia av Helge Lilletvedt.
Om repertoarvalet ikkje osar av djervskap, undrar det meg litt at Den Nationale Scene korkje har vilja omsetje songtekstane eller eller syne dei over scenen. Framsyninga er vel ikkje meint berre for Bowie-fans?
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Store Scene
David Bowie og Enda Walsh:
Lazarus
Omsett av Frode Grytten
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Filmregi: Andrea Grettve
Musikalsk ansvar: Helge Lilletvedt
Kostyme: Ane Aasheim
Å lage ei framsyning bygd på ikoniske David Bowies musikk kan aldri gå gale. Det gjer det heller ikkje her, men særleg dristig er det ikkje. Regissør og teatersjef Stefan Larsson har valt å lage film av historia, filma i sanntid. På eit filmlerret som dekkjer heile sceneopninga, får vi sjå det skodespelarane gjer bak lerretet.
Slik skal det jo vere i norsk teater no, og lenge fungerer det fint. Vi vinn nærleik til hovudpersonen og opplever strevet og kampane hans på kloss hald. Men etter ein times tid får Larsson det føre seg at han vil imponere oss med det fine og avanserte tekniske apparatet som har gjort denne oppsettinga mogleg.
Heilt greitt, det. Men resten av framsyninga blir vi ikkje kvitt det. Då skal alt som skjer på scenen, synast fram i dobbelt perspektiv. Eg kan ikkje sjå at denne teknologiske forelskinga tilfører opplevinga noko som helst anna enn forstyrring. Men det får sjølvsagt ein tilleggseffekt når den aller siste scenen skjer etter at lerretet er heva, og vi møter det «røynlege» livet.
Gammalt og nytt
Lazarus er eit prosjekt eg trur kan ha levd med David Bowie i alle høve sidan han spelte hovudrolla som det menneskeliknande romvesenet Thomas Newton i filmatiseringa av Walter Tevis’ sci-fi-roman The Man Who Fell To Earth i 1976. Musikalen, som er eit slags framhald av romanen frå 1963, var det siste Bowie rakk å lage før han døydde av kreft i 2016.
Berre nokre få av songane er nyskrivne, dei fleste er frå 1970–80-åra. Det eg opplever som den svakaste delen av framsyninga, er historia Enda Walsh har spunne i forlenginga av romanen til Tevis. Samanhengen mellom forteljinga hans og songtekstane til Bowie er ikkje alltid god.
Her møter vi ein forfylla Thomas Newton, nyansert og godt tolka av Bjørn Willberg Andersen, i «undik» og undertrøye, på fåfengd jakt etter nokon som kan hjelpe han tilbake til planeten han kom frå, Anthea. Det er ikkje lenger tale om å hente vatn til tørkeråka medskapningar, men berre å komme seg vekk frå jorda, som har øydelagt han. Og det er ikkje så vanskeleg å skjøne.
Draum og røyndom
Handlinga utspeler seg ein stad mellom draum og røyndom, og hjelparen frå eg veit ikkje kvar, Jenta (Amelie Isungset Agbota), har akkurat dei kvalitetane som får ein til å tru at ho ikkje høyrer heime nokon stad. Mindre av dette har ikkje den gåtefulle Valentine. Slik Kristian Berg Jåtten speler denne skapnaden, står han fram som ei skremmande utgåve av ein varmt smilande drapsmann (som han jo òg er).
Musikken til David Bowie krev både kraft og poetisk innleving. Krafta syter framfor alle Bjørn Willberg Andersen for, men også dei andre demonstrerer fine vokalevner. Og bak står sju musikarar, stødig leia av Helge Lilletvedt.
Om repertoarvalet ikkje osar av djervskap, undrar det meg litt at Den Nationale Scene korkje har vilja omsetje songtekstane eller eller syne dei over scenen. Framsyninga er vel ikkje meint berre for Bowie-fans?
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.