JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Med Bowie mot verdsrommet

Mektig musikk blir godt framført, men druknar delvis i teknologisk forelsking.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bjørn Willberg Andersen speler hovudrolla som Thomas Newton.

Bjørn Willberg Andersen speler hovudrolla som Thomas Newton.

Foto: Den Nationale Scene

Bjørn Willberg Andersen speler hovudrolla som Thomas Newton.

Bjørn Willberg Andersen speler hovudrolla som Thomas Newton.

Foto: Den Nationale Scene

3323
20220429
3323
20220429

Den Nationale Scene, Store Scene

David Bowie og Enda Walsh:

Lazarus

Omsett av Frode Grytten
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Filmregi: Andrea Grettve
Musikalsk ansvar: Helge Lilletvedt
Kostyme: Ane Aasheim

Å lage ei framsyning bygd på ikoniske David Bowies musikk kan aldri gå gale. Det gjer det heller ikkje her, men særleg dristig er det ikkje. Regissør og teatersjef Stefan Larsson har valt å lage film av historia, filma i sanntid. På eit filmlerret som dekkjer heile sceneopninga, får vi sjå det skodespelarane gjer bak lerretet.

Slik skal det jo vere i norsk teater no, og lenge fungerer det fint. Vi vinn nærleik til hovudpersonen og opplever strevet og kampane hans på kloss hald. Men etter ein times tid får Larsson det føre seg at han vil imponere oss med det fine og avanserte tekniske apparatet som har gjort denne oppsettinga mogleg.

Heilt greitt, det. Men resten av framsyninga blir vi ikkje kvitt det. Då skal alt som skjer på scenen, synast fram i dobbelt perspektiv. Eg kan ikkje sjå at denne teknologiske forelskinga tilfører opplevinga noko som helst anna enn forstyrring. Men det får sjølvsagt ein tilleggseffekt når den aller siste scenen skjer etter at lerretet er heva, og vi møter det «røynlege» livet.

Gammalt og nytt

Lazarus er eit prosjekt eg trur kan ha levd med David Bowie i alle høve sidan han spelte hovudrolla som det menneskeliknande romvesenet Thomas Newton i filmatiseringa av Walter Tevis’ sci-fi-roman The Man Who Fell To Earth i 1976. Musikalen, som er eit slags framhald av romanen frå 1963, var det siste Bowie rakk å lage før han døydde av kreft i 2016.

Berre nokre få av songane er nyskrivne, dei fleste er frå 1970–80-åra. Det eg opplever som den svakaste delen av framsyninga, er historia Enda Walsh har spunne i forlenginga av romanen til Tevis. Samanhengen mellom forteljinga hans og songtekstane til Bowie er ikkje alltid god.

Her møter vi ein forfylla Thomas Newton, nyansert og godt tolka av Bjørn Willberg Andersen, i «undik» og undertrøye, på fåfengd jakt etter nokon som kan hjelpe han tilbake til planeten han kom frå, Anthea. Det er ikkje lenger tale om å hente vatn til tørkeråka medskapningar, men berre å komme seg vekk frå jorda, som har øydelagt han. Og det er ikkje så vanskeleg å skjøne.

Draum og røyndom

Handlinga utspeler seg ein stad mellom draum og røyndom, og hjelparen frå eg veit ikkje kvar, Jenta (Amelie Isungset Agbota), har akkurat dei kvalitetane som får ein til å tru at ho ikkje høyrer heime nokon stad. Mindre av dette har ikkje den gåtefulle Valentine. Slik Kristian Berg Jåtten speler denne skapnaden, står han fram som ei skremmande utgåve av ein varmt smilande drapsmann (som han jo òg er).

Musikken til David Bowie krev både kraft og poetisk innleving. Krafta syter framfor alle Bjørn Willberg Andersen for, men også dei andre demonstrerer fine vokalevner. Og bak står sju musikarar, stødig leia av Helge Lilletvedt.

Om repertoarvalet ikkje osar av djervskap, undrar det meg litt at Den Nationale Scene korkje har vilja omsetje songtekstane eller eller syne dei over scenen. Framsyninga er vel ikkje meint berre for Bowie-fans?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene, Store Scene

David Bowie og Enda Walsh:

Lazarus

Omsett av Frode Grytten
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Filmregi: Andrea Grettve
Musikalsk ansvar: Helge Lilletvedt
Kostyme: Ane Aasheim

Å lage ei framsyning bygd på ikoniske David Bowies musikk kan aldri gå gale. Det gjer det heller ikkje her, men særleg dristig er det ikkje. Regissør og teatersjef Stefan Larsson har valt å lage film av historia, filma i sanntid. På eit filmlerret som dekkjer heile sceneopninga, får vi sjå det skodespelarane gjer bak lerretet.

Slik skal det jo vere i norsk teater no, og lenge fungerer det fint. Vi vinn nærleik til hovudpersonen og opplever strevet og kampane hans på kloss hald. Men etter ein times tid får Larsson det føre seg at han vil imponere oss med det fine og avanserte tekniske apparatet som har gjort denne oppsettinga mogleg.

Heilt greitt, det. Men resten av framsyninga blir vi ikkje kvitt det. Då skal alt som skjer på scenen, synast fram i dobbelt perspektiv. Eg kan ikkje sjå at denne teknologiske forelskinga tilfører opplevinga noko som helst anna enn forstyrring. Men det får sjølvsagt ein tilleggseffekt når den aller siste scenen skjer etter at lerretet er heva, og vi møter det «røynlege» livet.

Gammalt og nytt

Lazarus er eit prosjekt eg trur kan ha levd med David Bowie i alle høve sidan han spelte hovudrolla som det menneskeliknande romvesenet Thomas Newton i filmatiseringa av Walter Tevis’ sci-fi-roman The Man Who Fell To Earth i 1976. Musikalen, som er eit slags framhald av romanen frå 1963, var det siste Bowie rakk å lage før han døydde av kreft i 2016.

Berre nokre få av songane er nyskrivne, dei fleste er frå 1970–80-åra. Det eg opplever som den svakaste delen av framsyninga, er historia Enda Walsh har spunne i forlenginga av romanen til Tevis. Samanhengen mellom forteljinga hans og songtekstane til Bowie er ikkje alltid god.

Her møter vi ein forfylla Thomas Newton, nyansert og godt tolka av Bjørn Willberg Andersen, i «undik» og undertrøye, på fåfengd jakt etter nokon som kan hjelpe han tilbake til planeten han kom frå, Anthea. Det er ikkje lenger tale om å hente vatn til tørkeråka medskapningar, men berre å komme seg vekk frå jorda, som har øydelagt han. Og det er ikkje så vanskeleg å skjøne.

Draum og røyndom

Handlinga utspeler seg ein stad mellom draum og røyndom, og hjelparen frå eg veit ikkje kvar, Jenta (Amelie Isungset Agbota), har akkurat dei kvalitetane som får ein til å tru at ho ikkje høyrer heime nokon stad. Mindre av dette har ikkje den gåtefulle Valentine. Slik Kristian Berg Jåtten speler denne skapnaden, står han fram som ei skremmande utgåve av ein varmt smilande drapsmann (som han jo òg er).

Musikken til David Bowie krev både kraft og poetisk innleving. Krafta syter framfor alle Bjørn Willberg Andersen for, men også dei andre demonstrerer fine vokalevner. Og bak står sju musikarar, stødig leia av Helge Lilletvedt.

Om repertoarvalet ikkje osar av djervskap, undrar det meg litt at Den Nationale Scene korkje har vilja omsetje songtekstane eller eller syne dei over scenen. Framsyninga er vel ikkje meint berre for Bowie-fans?

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis