JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Over­klasse­fallet

Kirsebærhaven er eit velspelt stykke som hadde fortent ein annan og betre scenografi.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Katrine Dale og Gerald Pettersen, Ameli Isungset Agbota og Kristi-Helene J. Engeberg, Tormod Løvold og Ragnhild Gudbrandsen på scena.

Katrine Dale og Gerald Pettersen, Ameli Isungset Agbota og Kristi-Helene J. Engeberg, Tormod Løvold og Ragnhild Gudbrandsen på scena.

Foto: Sebastian Dalseide

Katrine Dale og Gerald Pettersen, Ameli Isungset Agbota og Kristi-Helene J. Engeberg, Tormod Løvold og Ragnhild Gudbrandsen på scena.

Katrine Dale og Gerald Pettersen, Ameli Isungset Agbota og Kristi-Helene J. Engeberg, Tormod Løvold og Ragnhild Gudbrandsen på scena.

Foto: Sebastian Dalseide

2875
20211119
2875
20211119

Den Nationale
Scene, Store Scene

Anton Tsjekhov:

Kirsebærhaven

Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Ellen Lamm
Scenografi og kostyme: Rikke Juellund

Anton Tsjekhov kalla det siste skodespelet sitt «ein komedie i fire aktar». Då er vel svenske Ellen Lamm på trygg grunn når ho gjer meir komedie enn tragedie av dette stykket, sjølv om det tragiske og resignerte speler med i mykje av Kirsebærhaven. Verre er det at ho, saman med scenograf Rikke Juellund, har fylt Store Scene med ein framandgjerande, nærast postmodernistisk scenografi som gir lita meining. Rett nok er det blitt slik i norsk teater at aktørane helst skal flytte omkring på delar av scenografien, ofte for å overtydeleggjere eit poeng, og til det ligg slike påfunn godt til rette. Men her er det berre forstyrrande.

Indre hendingar

Kan det vere meint som ein freistnad på å «sprite opp» Tsjekhov? Stykka hans er jo fattige på intrige og handling, forfattaren meinte at menneskas føremål og drama låg i indre hendingar, ikkje ytre; han ville syne den russiske overklassens trøysteslause einsretting. Der er meiningstap, tomleik, einsemd og eksistensiell angst sentrale element, men også vegring mot å ta røyndommen innover seg, slik hovudpersonen Ljubov Andrejevna (Ragnhild Gudbrandsen) møter det trugande tapet av familiegodset.

Å selje den vakre kirsebærhagen kan redde det økonomisk fallerte godset, men slike tankar er framande for den eingong så fine familien. Bror til Ljubov, den pratesjuke og tiltakslause Gajev (Jonatan Filip) er sjølve biletet på ein klasse som har overlevd seg sjølv.

Fall

Kirsebærhaven er historia om ein families fall og – symbolsk – ein heil overklasses fall. Stykket er også eit varsel om 1905-revolusjonen, året etter at skodespelet låg føre. Her møtest menneske av ulike klassar, uroleg pratsame og nervøst opprivne, og den sosiale konflikten er tydelegare enn i dei førre Tsjekhov-stykka. Den nye tida er representert ved den halvstuderte, sentimentale og radikale drøymaren Trofimov (Tormod Løvold) og, framfor alt, den praktiske og løysingsorienterte oppkomlingen Lopakhin (Frode Bjorøy). Han har pengar, men manglar kultur og blir berre sett som den bondetampen han tidlegare var.

Ragnhild Gudbrandsen teiknar eit fint portrett av Ljubov Andrejevna, som balanserer mellom det komiske og det tragiske og berre langsamt erkjenner kva som skjer. Frode Bjorøy glir godt inn i rolla som den nyrike som ikkje heilt finn plassen sin. Ensemblespelet er bra, men framsyninga som heilskap får aldri den tyngda som dette stykket fortener.

Den eingong strålande hagen, som vi aldri får eit glimt av, står som symbol på ei døyande livsform og kan i dag symbolisere alt det verda er i ferd med å miste.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale
Scene, Store Scene

Anton Tsjekhov:

Kirsebærhaven

Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Ellen Lamm
Scenografi og kostyme: Rikke Juellund

Anton Tsjekhov kalla det siste skodespelet sitt «ein komedie i fire aktar». Då er vel svenske Ellen Lamm på trygg grunn når ho gjer meir komedie enn tragedie av dette stykket, sjølv om det tragiske og resignerte speler med i mykje av Kirsebærhaven. Verre er det at ho, saman med scenograf Rikke Juellund, har fylt Store Scene med ein framandgjerande, nærast postmodernistisk scenografi som gir lita meining. Rett nok er det blitt slik i norsk teater at aktørane helst skal flytte omkring på delar av scenografien, ofte for å overtydeleggjere eit poeng, og til det ligg slike påfunn godt til rette. Men her er det berre forstyrrande.

Indre hendingar

Kan det vere meint som ein freistnad på å «sprite opp» Tsjekhov? Stykka hans er jo fattige på intrige og handling, forfattaren meinte at menneskas føremål og drama låg i indre hendingar, ikkje ytre; han ville syne den russiske overklassens trøysteslause einsretting. Der er meiningstap, tomleik, einsemd og eksistensiell angst sentrale element, men også vegring mot å ta røyndommen innover seg, slik hovudpersonen Ljubov Andrejevna (Ragnhild Gudbrandsen) møter det trugande tapet av familiegodset.

Å selje den vakre kirsebærhagen kan redde det økonomisk fallerte godset, men slike tankar er framande for den eingong så fine familien. Bror til Ljubov, den pratesjuke og tiltakslause Gajev (Jonatan Filip) er sjølve biletet på ein klasse som har overlevd seg sjølv.

Fall

Kirsebærhaven er historia om ein families fall og – symbolsk – ein heil overklasses fall. Stykket er også eit varsel om 1905-revolusjonen, året etter at skodespelet låg føre. Her møtest menneske av ulike klassar, uroleg pratsame og nervøst opprivne, og den sosiale konflikten er tydelegare enn i dei førre Tsjekhov-stykka. Den nye tida er representert ved den halvstuderte, sentimentale og radikale drøymaren Trofimov (Tormod Løvold) og, framfor alt, den praktiske og løysingsorienterte oppkomlingen Lopakhin (Frode Bjorøy). Han har pengar, men manglar kultur og blir berre sett som den bondetampen han tidlegare var.

Ragnhild Gudbrandsen teiknar eit fint portrett av Ljubov Andrejevna, som balanserer mellom det komiske og det tragiske og berre langsamt erkjenner kva som skjer. Frode Bjorøy glir godt inn i rolla som den nyrike som ikkje heilt finn plassen sin. Ensemblespelet er bra, men framsyninga som heilskap får aldri den tyngda som dette stykket fortener.

Den eingong strålande hagen, som vi aldri får eit glimt av, står som symbol på ei døyande livsform og kan i dag symbolisere alt det verda er i ferd med å miste.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis