Overklassefallet
Kirsebærhaven er eit velspelt stykke som hadde fortent ein annan og betre scenografi.
Katrine Dale og Gerald Pettersen, Ameli Isungset Agbota og Kristi-Helene J. Engeberg, Tormod Løvold og Ragnhild Gudbrandsen på scena.
Foto: Sebastian Dalseide
Den Nationale
Scene, Store Scene
Anton Tsjekhov:
Kirsebærhaven
Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Ellen Lamm
Scenografi og kostyme: Rikke Juellund
Anton Tsjekhov kalla det siste skodespelet sitt «ein komedie i fire aktar». Då er vel svenske Ellen Lamm på trygg grunn når ho gjer meir komedie enn tragedie av dette stykket, sjølv om det tragiske og resignerte speler med i mykje av Kirsebærhaven. Verre er det at ho, saman med scenograf Rikke Juellund, har fylt Store Scene med ein framandgjerande, nærast postmodernistisk scenografi som gir lita meining. Rett nok er det blitt slik i norsk teater at aktørane helst skal flytte omkring på delar av scenografien, ofte for å overtydeleggjere eit poeng, og til det ligg slike påfunn godt til rette. Men her er det berre forstyrrande.
Indre hendingar
Kan det vere meint som ein freistnad på å «sprite opp» Tsjekhov? Stykka hans er jo fattige på intrige og handling, forfattaren meinte at menneskas føremål og drama låg i indre hendingar, ikkje ytre; han ville syne den russiske overklassens trøysteslause einsretting. Der er meiningstap, tomleik, einsemd og eksistensiell angst sentrale element, men også vegring mot å ta røyndommen innover seg, slik hovudpersonen Ljubov Andrejevna (Ragnhild Gudbrandsen) møter det trugande tapet av familiegodset.
Å selje den vakre kirsebærhagen kan redde det økonomisk fallerte godset, men slike tankar er framande for den eingong så fine familien. Bror til Ljubov, den pratesjuke og tiltakslause Gajev (Jonatan Filip) er sjølve biletet på ein klasse som har overlevd seg sjølv.
Fall
Kirsebærhaven er historia om ein families fall og – symbolsk – ein heil overklasses fall. Stykket er også eit varsel om 1905-revolusjonen, året etter at skodespelet låg føre. Her møtest menneske av ulike klassar, uroleg pratsame og nervøst opprivne, og den sosiale konflikten er tydelegare enn i dei førre Tsjekhov-stykka. Den nye tida er representert ved den halvstuderte, sentimentale og radikale drøymaren Trofimov (Tormod Løvold) og, framfor alt, den praktiske og løysingsorienterte oppkomlingen Lopakhin (Frode Bjorøy). Han har pengar, men manglar kultur og blir berre sett som den bondetampen han tidlegare var.
Ragnhild Gudbrandsen teiknar eit fint portrett av Ljubov Andrejevna, som balanserer mellom det komiske og det tragiske og berre langsamt erkjenner kva som skjer. Frode Bjorøy glir godt inn i rolla som den nyrike som ikkje heilt finn plassen sin. Ensemblespelet er bra, men framsyninga som heilskap får aldri den tyngda som dette stykket fortener.
Den eingong strålande hagen, som vi aldri får eit glimt av, står som symbol på ei døyande livsform og kan i dag symbolisere alt det verda er i ferd med å miste.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale
Scene, Store Scene
Anton Tsjekhov:
Kirsebærhaven
Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Ellen Lamm
Scenografi og kostyme: Rikke Juellund
Anton Tsjekhov kalla det siste skodespelet sitt «ein komedie i fire aktar». Då er vel svenske Ellen Lamm på trygg grunn når ho gjer meir komedie enn tragedie av dette stykket, sjølv om det tragiske og resignerte speler med i mykje av Kirsebærhaven. Verre er det at ho, saman med scenograf Rikke Juellund, har fylt Store Scene med ein framandgjerande, nærast postmodernistisk scenografi som gir lita meining. Rett nok er det blitt slik i norsk teater at aktørane helst skal flytte omkring på delar av scenografien, ofte for å overtydeleggjere eit poeng, og til det ligg slike påfunn godt til rette. Men her er det berre forstyrrande.
Indre hendingar
Kan det vere meint som ein freistnad på å «sprite opp» Tsjekhov? Stykka hans er jo fattige på intrige og handling, forfattaren meinte at menneskas føremål og drama låg i indre hendingar, ikkje ytre; han ville syne den russiske overklassens trøysteslause einsretting. Der er meiningstap, tomleik, einsemd og eksistensiell angst sentrale element, men også vegring mot å ta røyndommen innover seg, slik hovudpersonen Ljubov Andrejevna (Ragnhild Gudbrandsen) møter det trugande tapet av familiegodset.
Å selje den vakre kirsebærhagen kan redde det økonomisk fallerte godset, men slike tankar er framande for den eingong så fine familien. Bror til Ljubov, den pratesjuke og tiltakslause Gajev (Jonatan Filip) er sjølve biletet på ein klasse som har overlevd seg sjølv.
Fall
Kirsebærhaven er historia om ein families fall og – symbolsk – ein heil overklasses fall. Stykket er også eit varsel om 1905-revolusjonen, året etter at skodespelet låg føre. Her møtest menneske av ulike klassar, uroleg pratsame og nervøst opprivne, og den sosiale konflikten er tydelegare enn i dei førre Tsjekhov-stykka. Den nye tida er representert ved den halvstuderte, sentimentale og radikale drøymaren Trofimov (Tormod Løvold) og, framfor alt, den praktiske og løysingsorienterte oppkomlingen Lopakhin (Frode Bjorøy). Han har pengar, men manglar kultur og blir berre sett som den bondetampen han tidlegare var.
Ragnhild Gudbrandsen teiknar eit fint portrett av Ljubov Andrejevna, som balanserer mellom det komiske og det tragiske og berre langsamt erkjenner kva som skjer. Frode Bjorøy glir godt inn i rolla som den nyrike som ikkje heilt finn plassen sin. Ensemblespelet er bra, men framsyninga som heilskap får aldri den tyngda som dette stykket fortener.
Den eingong strålande hagen, som vi aldri får eit glimt av, står som symbol på ei døyande livsform og kan i dag symbolisere alt det verda er i ferd med å miste.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.