Peer Gynt med tonefølgje er oppleving av dei sjeldne
Ibsens dramatiske dikt er fint musikalsk «korrigert».
Det er lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar, skriv Jan H. Landro.
Foto: Roar Christiansen / Bergens Tidende
Bergen Filharmoniske Orkester / Det Vestnorske Teateret
Harald Sæverud / Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Nynorsk omsetjing: Jon Fosse
Dirigent: Ingar Bergby
Regissør: Bjarte Hjelmeland
Sjeldan får vi oppleve Ibsens Peer Gynt med symfonisk tonefølgje, og endå sjeldnare med den musikken Harald Sæverud rett etter krigen komponerte til det forfattaren sjangerbestemte som «dramatisk dikt», og som Jon Fosse har omarbeidd til enkel, smidig nynorsk.
Men det fekk vi nokre dagar i Grieghallen, og igjen er det lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar. At villstyringen, kynikaren og egoisten Peer er blitt ein nasjonalhelt her heime, må nok Griegs musikk ta noko av skulda for. Også derfor gjorde det godt med denne musikalske «korrigeringa».
Musikk prioritert
No var det langt frå noka fullstendig framsyning Bergen Filharmoniske Orkester og Det Vestnorske Teateret baud på, ho kunne med fordel vore lengre. Men slik det no vart, var det rett å prioritere musikken på kostnad av dramatikken.
Den sceniske delen av teaterkonserten blei berre nokre høgdepunkt frå første akt, så sytte orkesteret, støtta av ein oktett frå Edvard Grieg Kor, for å transportere oss vidare fram til ei litt for kjapp, men roleg scenisk avslutning ein liten time seinare.
Viril Peer
Scenane i den fragmenterte, scenografilause framsyninga gav ikkje grunnlag for å hevde at det var ein heilt annan Peer vi fekk sjå. Det ville vel òg ha vore å be om for mykje. Men Sæveruds musikk – solid tolka av komponistens gamle «husorkester» og med fleire fine solistiske innslag – gav Lars Berge høve til å skape ein godt viril Peer i luftig svev over Gjendineggen og meir avdempa med Solveig (Reidun Melvær Berge) på tunet til Heggstadgarden og framfor St. Peters port med mor Aase (Karoline Krüger).
Dette samarbeidet bør inspirere til å gi oss ein meir fullstendig versjon.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Bergen Filharmoniske Orkester / Det Vestnorske Teateret
Harald Sæverud / Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Nynorsk omsetjing: Jon Fosse
Dirigent: Ingar Bergby
Regissør: Bjarte Hjelmeland
Sjeldan får vi oppleve Ibsens Peer Gynt med symfonisk tonefølgje, og endå sjeldnare med den musikken Harald Sæverud rett etter krigen komponerte til det forfattaren sjangerbestemte som «dramatisk dikt», og som Jon Fosse har omarbeidd til enkel, smidig nynorsk.
Men det fekk vi nokre dagar i Grieghallen, og igjen er det lett å registrere kor mykje betre Sæveruds versjon kler Ibsens tekst enn Griegs romantiske tonar. At villstyringen, kynikaren og egoisten Peer er blitt ein nasjonalhelt her heime, må nok Griegs musikk ta noko av skulda for. Også derfor gjorde det godt med denne musikalske «korrigeringa».
Musikk prioritert
No var det langt frå noka fullstendig framsyning Bergen Filharmoniske Orkester og Det Vestnorske Teateret baud på, ho kunne med fordel vore lengre. Men slik det no vart, var det rett å prioritere musikken på kostnad av dramatikken.
Den sceniske delen av teaterkonserten blei berre nokre høgdepunkt frå første akt, så sytte orkesteret, støtta av ein oktett frå Edvard Grieg Kor, for å transportere oss vidare fram til ei litt for kjapp, men roleg scenisk avslutning ein liten time seinare.
Viril Peer
Scenane i den fragmenterte, scenografilause framsyninga gav ikkje grunnlag for å hevde at det var ein heilt annan Peer vi fekk sjå. Det ville vel òg ha vore å be om for mykje. Men Sæveruds musikk – solid tolka av komponistens gamle «husorkester» og med fleire fine solistiske innslag – gav Lars Berge høve til å skape ein godt viril Peer i luftig svev over Gjendineggen og meir avdempa med Solveig (Reidun Melvær Berge) på tunet til Heggstadgarden og framfor St. Peters port med mor Aase (Karoline Krüger).
Dette samarbeidet bør inspirere til å gi oss ein meir fullstendig versjon.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.