Rapport frå det nye arbeidslivet
De ansatte er framifrå samtidskritikk i science fiction-form.
Dei tilsette er likt kledde og personlegdommen redusert til den funksjonen dei har.
Foto: Sebastian Dalseide / Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Lille Scene
Olga Ravn:
De ansatte
Omsetjar: Elin Grinaker
Dramatisering: Miriam Prestøy Lie og Idun Vik
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Thale Kvam Olsen
Komponist: Selma Frida Stang
Nok ein roman som blir teater, og merkeleg nok i bokmålsdrakt trass i at det finst ei framifrå – og betre – nynorsk omsetjing av Inger Bråtveit. Er det språkleg berøringsangst som gjer seg gjeldande? Suksessforfattar Olga Ravns korte sci-fi-historie, som ho sjølv kallar ein arbeidsplassroman, var i si tid kortlista til den prestisjetunge Bookerprisen, og så langt eg kan sjå, yter sceneversjonen originalen rettferd, sjølv om somme av premissane er blitt borte.
Handlinga går føre seg i det 22. hundreåret, om bord i romstasjonen «Det sekstusende skip», som er arbeidsplass for fleire hundre menneske og kunstig skapte menneskeliknande vesen (slike som ikkje klagar og ikkje kan døy). Romanen har form av vitneutsegner frå 97 personar – i scenestykket komprimert til seks.
Bakgrunnen er at ein på denne romstasjonen har teke om bord ei rad objekt frå ein framand planet, desse vekkjer farlege minne og endrar relasjonane mellom dei tilsette og forstyrrar arbeidsgangen. Derfor ønskjer eit utval å spørje ut dei tilsette om tilhøvet dei har til objekta, og i sceneframsyninga er publikum det «utvalet» dei tilsette vender seg til med monologane sine.
Scenografien med nakne flater og kalde lys strekar under det dystopiske i denne framtidsvisjonen, der alle også er kledde i identiske «romdrakter». Individualiteten er langt på veg viska ut, individa er reduserte til funksjonen dei har, og berre gjennom vitneutsegnene og stemmebruken skjøner vi at det finst restar av det menneskelege i desse skikkelsane. Monologforma, det motsette av dialog, får fram kulden og avstanden mellom karakterane.
I sum er det ei skremmande framskriving av notida Ravn har levert, der produktivitet er viktigare enn alt anna, i alle høve trivsel og menneskeleg fellesskap, og der tilhøvet mellom maskin og menneske i beste fall blir uklart. Og endå verre: Det er inga fjern framtid ho skildrar.
Miriam Prestøy Lie, som her debuterer på Den Nationale Scene, har laga ei stram framsyning, og dei medverkande gjer sine saker tilfredsstillande.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Lille Scene
Olga Ravn:
De ansatte
Omsetjar: Elin Grinaker
Dramatisering: Miriam Prestøy Lie og Idun Vik
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi og kostyme: Thale Kvam Olsen
Komponist: Selma Frida Stang
Nok ein roman som blir teater, og merkeleg nok i bokmålsdrakt trass i at det finst ei framifrå – og betre – nynorsk omsetjing av Inger Bråtveit. Er det språkleg berøringsangst som gjer seg gjeldande? Suksessforfattar Olga Ravns korte sci-fi-historie, som ho sjølv kallar ein arbeidsplassroman, var i si tid kortlista til den prestisjetunge Bookerprisen, og så langt eg kan sjå, yter sceneversjonen originalen rettferd, sjølv om somme av premissane er blitt borte.
Handlinga går føre seg i det 22. hundreåret, om bord i romstasjonen «Det sekstusende skip», som er arbeidsplass for fleire hundre menneske og kunstig skapte menneskeliknande vesen (slike som ikkje klagar og ikkje kan døy). Romanen har form av vitneutsegner frå 97 personar – i scenestykket komprimert til seks.
Bakgrunnen er at ein på denne romstasjonen har teke om bord ei rad objekt frå ein framand planet, desse vekkjer farlege minne og endrar relasjonane mellom dei tilsette og forstyrrar arbeidsgangen. Derfor ønskjer eit utval å spørje ut dei tilsette om tilhøvet dei har til objekta, og i sceneframsyninga er publikum det «utvalet» dei tilsette vender seg til med monologane sine.
Scenografien med nakne flater og kalde lys strekar under det dystopiske i denne framtidsvisjonen, der alle også er kledde i identiske «romdrakter». Individualiteten er langt på veg viska ut, individa er reduserte til funksjonen dei har, og berre gjennom vitneutsegnene og stemmebruken skjøner vi at det finst restar av det menneskelege i desse skikkelsane. Monologforma, det motsette av dialog, får fram kulden og avstanden mellom karakterane.
I sum er det ei skremmande framskriving av notida Ravn har levert, der produktivitet er viktigare enn alt anna, i alle høve trivsel og menneskeleg fellesskap, og der tilhøvet mellom maskin og menneske i beste fall blir uklart. Og endå verre: Det er inga fjern framtid ho skildrar.
Miriam Prestøy Lie, som her debuterer på Den Nationale Scene, har laga ei stram framsyning, og dei medverkande gjer sine saker tilfredsstillande.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen