Så er også Agatha Christie blitt opera
Godt spel og gode songkrefter pregar Christie-klassikaren.
Framsyninga er eit samarbeid mellom Haugesund Teater og Haugesund Kammeropera.
Foto: Haugesund Teater
Haugesund Teater og Haugesund Kammeropera
Agatha Christie:
And Then There Were None
Omsetjing og musikk: Mathias Halvorsen
Regi: Morten Joachim Henriksen
Kostyme: Lene Rudbæk
Dette er Christie-klassikaren som endra tittel to gonger utan at ein moderne sensitivitetslesar hadde vore borti han. Frå Ten Little Niggers via Ten Little Indians til dagens tittel. Og i Haugesund får vi den svært alvorlege og dødelege historia som kombinert kammeropera og krimfarse. Det fungerer fint, det òg – sjølv om Dame Agatha kanskje ikkje ville godkjent avslutninga.
Lite rom
Det skal vere første gong nokon har sett musikk til ein Agatha Christie-roman, og haugesundaren Mathias Halvorsen har komme vel frå oppgåva. Tonane hans gir djupn til handlinga samstundes som dei i nokon mon maktar å karakterisere dei mange personane i stykket.
Desse mange blir stundom eit problem. For teaterscenen er av det tronge slaget, og for aktørane blir det lite rom å røre seg på, men med smidigheit går det òg. Ein opera krev også eit orkester; her består det av komponist og pianist Mathias Halvorsen og kontrabassist Nikolai Matthews, som også har fått ei rolle som gjer at han tidleg i framsyninga kan dra på seg likskjorta og konsentrere seg om musiseringa. Saman syter dei to for samanheng og framdrift.
Dette er historia om ti personar – alle med ei løynd fortid – som er innbedne til å møtast på ei øy. Ingen av dei veit kven verten er, og han får dei heller ikkje treffe – sjølv om han på ymse vis treffer dei. I tråd med det gamle barneverset om dei ti små (i denne versjonen soldatane) som drog ut i det fri og blei stadig færre, blir ein etter ein av gjestane drepne. Uhygga stig, angsten likeins, og etter kvart kastar dei mistanken mot kvarandre på klassisk krimvis. Alle gjestene skal døy. I alle høve om ein slavisk følgjer Agatha Christies oppskrift. Men heilt slik går det ikkje her.
Gode prestasjonar
Ei effektiv blanding av lokale og innleigde krefter, skodespelarar, songarar og musikarar leverer gode prestasjonar og fint samspel. Framifrå songarar er henta inn, som barytonen Jørgen Backer og sopranen Mathilde Salmi Marjavara, likeins operaveteranen Kjell Magnus Sandve (frå Karmøy) og musikalspesialisten Andre Søfteland (frå Odda). Alle veit også korleis dei skal føre seg på ein scene.
Samtidsopera kan vere tung og trist, drap er heller ikkje spesielt muntert. Men her har regissøren invitert til rikeleg overspel og oversong (om eit slikt omgrep finst), så ingen skal vere i tvil om at dette er like mykje farse og komedie som seriøs operadramatikk. Og med Ane Skumsvoll på rollelista ligg komikken aldri langt unna. Maskert og kledd som sjølvaste Dame Agatha går ho kring med legeveske og eit blikk som kan både more og myrde.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Haugesund Teater og Haugesund Kammeropera
Agatha Christie:
And Then There Were None
Omsetjing og musikk: Mathias Halvorsen
Regi: Morten Joachim Henriksen
Kostyme: Lene Rudbæk
Dette er Christie-klassikaren som endra tittel to gonger utan at ein moderne sensitivitetslesar hadde vore borti han. Frå Ten Little Niggers via Ten Little Indians til dagens tittel. Og i Haugesund får vi den svært alvorlege og dødelege historia som kombinert kammeropera og krimfarse. Det fungerer fint, det òg – sjølv om Dame Agatha kanskje ikkje ville godkjent avslutninga.
Lite rom
Det skal vere første gong nokon har sett musikk til ein Agatha Christie-roman, og haugesundaren Mathias Halvorsen har komme vel frå oppgåva. Tonane hans gir djupn til handlinga samstundes som dei i nokon mon maktar å karakterisere dei mange personane i stykket.
Desse mange blir stundom eit problem. For teaterscenen er av det tronge slaget, og for aktørane blir det lite rom å røre seg på, men med smidigheit går det òg. Ein opera krev også eit orkester; her består det av komponist og pianist Mathias Halvorsen og kontrabassist Nikolai Matthews, som også har fått ei rolle som gjer at han tidleg i framsyninga kan dra på seg likskjorta og konsentrere seg om musiseringa. Saman syter dei to for samanheng og framdrift.
Dette er historia om ti personar – alle med ei løynd fortid – som er innbedne til å møtast på ei øy. Ingen av dei veit kven verten er, og han får dei heller ikkje treffe – sjølv om han på ymse vis treffer dei. I tråd med det gamle barneverset om dei ti små (i denne versjonen soldatane) som drog ut i det fri og blei stadig færre, blir ein etter ein av gjestane drepne. Uhygga stig, angsten likeins, og etter kvart kastar dei mistanken mot kvarandre på klassisk krimvis. Alle gjestene skal døy. I alle høve om ein slavisk følgjer Agatha Christies oppskrift. Men heilt slik går det ikkje her.
Gode prestasjonar
Ei effektiv blanding av lokale og innleigde krefter, skodespelarar, songarar og musikarar leverer gode prestasjonar og fint samspel. Framifrå songarar er henta inn, som barytonen Jørgen Backer og sopranen Mathilde Salmi Marjavara, likeins operaveteranen Kjell Magnus Sandve (frå Karmøy) og musikalspesialisten Andre Søfteland (frå Odda). Alle veit også korleis dei skal føre seg på ein scene.
Samtidsopera kan vere tung og trist, drap er heller ikkje spesielt muntert. Men her har regissøren invitert til rikeleg overspel og oversong (om eit slikt omgrep finst), så ingen skal vere i tvil om at dette er like mykje farse og komedie som seriøs operadramatikk. Og med Ane Skumsvoll på rollelista ligg komikken aldri langt unna. Maskert og kledd som sjølvaste Dame Agatha går ho kring med legeveske og eit blikk som kan både more og myrde.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?