Samisk trolldom
Snøfrid vert spela av Ingá Marjá Sarre.
Foto: Vinterlys
BEAIVVÁŠ / DET SAMISKE NASJONALTEATRET
ARNE BERGGREN:
Snøfrid
REGI: HAUKUR J. GUNNARSSON
SCENOGRAFI: Bård Lie
Torbjørnsen
KOSTYME: BERIT MARIT HÆTTA
Historia om samejenta Snøfrid, som trollbatt Harald Hårfagre, er noko av det merkelegaste du kan lese i Snorres Kongesoger. Dei møttest ein julaftan i 1860-åra da kongen fór med følget sin gjennom Gudbrandsdalen. Ho var «den vakraste kvinna nokon kunne sjå», og kongen ville straks liggje med henne. Men finnekongen Svåse, far hennar, kravde at først måtte Harald ta henne til ekte.
Han så gjorde (han hadde alt fire koner), og ho fødde han fire søner. I desse åra gav kongen blaffen i alt som heitte statsstyring og erobring, Snøfrid var det einaste som stod i hovudet på han. Da ho døydde i barsel etter den fjerde fødselen, ville ikkje kongen innsjå at ho var død. Han skal ha sokke inn i galskap (psykose?) og vaka over henne i tre år medan han venta på at ho skulle vakne opp att.
Dette stoffet har Arne Berggren dikta vidare på og gitt ein poetisk språktone. I hans versjon var Harald og Snøfrid saman også ei tid i barndommen, men så kom dei bort frå kvarandre i mange år. Det som skjer da dei møtest att, følgjer Snorres «manus».
Den islandske regissøren lar oss møte forteljinga om kjærleikens makt og avmakt gjennom korte, effektfulle scener i ein enkel, men funksjonell scenografi. Det er ikkje fritt for at framsyninga innimellom får eit vel folkloristisk preg, men aldri slik at det tippar over. Kjappe, litt actionfylte scener vekslar med opptrinn av meir intim karakter. Samiske ritual kastar eit mytisk skjer over handlinga og gir det eit preg som for søringar fortonar seg som eksotisk. Dette inntrykket blir styrkt av joiken og musikken.
Ingá Marjá Sarre (Snøfrid) og Ánte Siri (Harald) får fint fram både det leikne i kjærleiken mellom dei to og det ømme og lidenskaplege. Dette er meir enn ei historie om sterk lidenskap, ho har også ein viktig historisk dimensjon. Det er sagt at sønene Snøfrid fekk med Harald, gav samisk blod i den norske kongerekkja i mange ættledd.
Jan H. Landro
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
BEAIVVÁŠ / DET SAMISKE NASJONALTEATRET
ARNE BERGGREN:
Snøfrid
REGI: HAUKUR J. GUNNARSSON
SCENOGRAFI: Bård Lie
Torbjørnsen
KOSTYME: BERIT MARIT HÆTTA
Historia om samejenta Snøfrid, som trollbatt Harald Hårfagre, er noko av det merkelegaste du kan lese i Snorres Kongesoger. Dei møttest ein julaftan i 1860-åra da kongen fór med følget sin gjennom Gudbrandsdalen. Ho var «den vakraste kvinna nokon kunne sjå», og kongen ville straks liggje med henne. Men finnekongen Svåse, far hennar, kravde at først måtte Harald ta henne til ekte.
Han så gjorde (han hadde alt fire koner), og ho fødde han fire søner. I desse åra gav kongen blaffen i alt som heitte statsstyring og erobring, Snøfrid var det einaste som stod i hovudet på han. Da ho døydde i barsel etter den fjerde fødselen, ville ikkje kongen innsjå at ho var død. Han skal ha sokke inn i galskap (psykose?) og vaka over henne i tre år medan han venta på at ho skulle vakne opp att.
Dette stoffet har Arne Berggren dikta vidare på og gitt ein poetisk språktone. I hans versjon var Harald og Snøfrid saman også ei tid i barndommen, men så kom dei bort frå kvarandre i mange år. Det som skjer da dei møtest att, følgjer Snorres «manus».
Den islandske regissøren lar oss møte forteljinga om kjærleikens makt og avmakt gjennom korte, effektfulle scener i ein enkel, men funksjonell scenografi. Det er ikkje fritt for at framsyninga innimellom får eit vel folkloristisk preg, men aldri slik at det tippar over. Kjappe, litt actionfylte scener vekslar med opptrinn av meir intim karakter. Samiske ritual kastar eit mytisk skjer over handlinga og gir det eit preg som for søringar fortonar seg som eksotisk. Dette inntrykket blir styrkt av joiken og musikken.
Ingá Marjá Sarre (Snøfrid) og Ánte Siri (Harald) får fint fram både det leikne i kjærleiken mellom dei to og det ømme og lidenskaplege. Dette er meir enn ei historie om sterk lidenskap, ho har også ein viktig historisk dimensjon. Det er sagt at sønene Snøfrid fekk med Harald, gav samisk blod i den norske kongerekkja i mange ættledd.
Jan H. Landro
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.