Skakande og sørgjeleg aktuelt
Vi kan sjå Caligula som ein kritisk kommentar til tyranni og autoritære tendensar.
Eg har sett Karl-Vidar Lende i fleire roller, på ulike teater, men aldri på det nivået han presterer her, skriv teatermeldar Jan H. Landro.
Ole Herman Andersen/Det Norske Teatret
Det Norske Teatret, Hovudscenen
Albert Camus:
Caligula
Omsett av Tove Bakke
Regi: Peer Perez Øian
Scenografi: Etienne Pluss
Kostyme: Bianca Deigner
Komponist: Gaute Tønder
Slik den internasjonale stoda er nett no – og slik ho var då Albert Camus fullførte stykket sitt, i 1944 – ligg det nær å sjå Caligula som ein kritisk kommentar til tyranni og autoritære tendensar. Slik var det nok òg tenkt. Men stykket om den galne romerske keisaren er også eit absurd idédrama, noko som ikkje heile tida kjem så godt fram i denne oppsetjinga på Det Norske Teatret. Og då er det tale om meir ålmenne idear som meininga med livet og kva som er den rette måten å styre staten på.
Så har det også ei humoristisk/komisk side. Kva skjer om du tek andre menneske på ordet, ikkje berre tolkar det dei seier som uforpliktande talemåtar? Kva skjer om du vil følgje ein tanke eller idé heilt til den ytste konsekvensen? Kva skjer når fridommen din blir grenselaus?
Då Caligula (eigentleg Gaius Julius Cæsar Augustus Germanicus, år 12–41, keisar 37–41) mister søstera si, som òg var elskarinna hans, går han gjennom ei livskrise som endrar han radikalt. Om det som følgjer er galskap eller noko anna, står ope.
«Kva skjer når fridommen din blir grenselaus?»
Resultatet er at den unge keisaren, som dei få åra han har sete med makta var svært omtykt, no blir opplevd som eit trugsmål av senatorane som omgir han. Framfor alt ser dei sine eigne privilegium som truga, så langt utover det synest dei ikkje sjå. Medan Caligula (Karl-Vidar Lende) turar fram med sine nye ideal, som også inneber å drepe både høg og låg, rottar senatorane seg saman for å gjere ende på han.
Gradvis går alt kring han i oppløysing, noko som i scenografien kjem til uttrykk ved at det elegante styrerommet som første del av handlinga har gått føre seg i, etter pausen er brote heilt ned og står fram som eit einaste kaos. Likeins har spelet endra karakter og gjort det absurde frå første delen endå meir absurd og til tider surrealistisk. Her er det gjort langt meir ut av dette enn hos Camus, truleg for å motverke det stilleståande som ofte pregar slike idédrama.
Albert Camus har skrive eit drama på liv og død.
Foto: Ole Herman Andersen / Det Norske Teatret
Men det er nettopp i samtalane, idédrøftingane, dette stykket speler seg ut. Konfrontasjonane mellom det banalt kvardagslege og dei nye, opphøgde tankane til den nyfrelste keisaren. Han vender seg mot nihilismen, forstått som fråvær av alle verdihierarki og fridom utan måtehald som følgjer av det. Anten han diskuterer med filosofen Cherea (Jon Bleiklie Devik) og hans «betinga humanisme» eller med Scipio (Gina Bernhoft Gørvell), veit han at han ikkje kan motseiast – for det er jo fullkomen konsekvens i alt han meiner! Og fullkomen galskap, som i kravet om å kunne fange månen eller ynsket om å gjere det umoglege mogleg. Men det han til sist synest innsjå, er at ein sviktar mennesket ved å vere konsekvent trufast mot seg sjølv. Difor kan han truleg òg akseptere å døy då han innser at ingen kan frelse seg sjølv og ingen kan vere fri utan omsyn til andre menneske.
Gjennom ei stram framsyning, som kunne vore endå strammare, får regissør og ensemble fram heilt sentrale – og stadig like relevante – sider ved ein problematikk som kjennest dagsaktuell. Det er eit drama på liv og død, med ein sluttmonolog frå Caligula som verkeleg slit og riv i ein.
Eg har sett Karl-Vidar Lende i fleire roller, på ulike teater, men aldri på det nivået han presterer her. Også Jon Bleiklie Devik, Gina Bernhoft Gørvell og Morten Svartveit (den frigjevne slaven som ikkje vil vende seg mot herren sin) leverer overtydande prestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret, Hovudscenen
Albert Camus:
Caligula
Omsett av Tove Bakke
Regi: Peer Perez Øian
Scenografi: Etienne Pluss
Kostyme: Bianca Deigner
Komponist: Gaute Tønder
Slik den internasjonale stoda er nett no – og slik ho var då Albert Camus fullførte stykket sitt, i 1944 – ligg det nær å sjå Caligula som ein kritisk kommentar til tyranni og autoritære tendensar. Slik var det nok òg tenkt. Men stykket om den galne romerske keisaren er også eit absurd idédrama, noko som ikkje heile tida kjem så godt fram i denne oppsetjinga på Det Norske Teatret. Og då er det tale om meir ålmenne idear som meininga med livet og kva som er den rette måten å styre staten på.
Så har det også ei humoristisk/komisk side. Kva skjer om du tek andre menneske på ordet, ikkje berre tolkar det dei seier som uforpliktande talemåtar? Kva skjer om du vil følgje ein tanke eller idé heilt til den ytste konsekvensen? Kva skjer når fridommen din blir grenselaus?
Då Caligula (eigentleg Gaius Julius Cæsar Augustus Germanicus, år 12–41, keisar 37–41) mister søstera si, som òg var elskarinna hans, går han gjennom ei livskrise som endrar han radikalt. Om det som følgjer er galskap eller noko anna, står ope.
«Kva skjer når fridommen din blir grenselaus?»
Resultatet er at den unge keisaren, som dei få åra han har sete med makta var svært omtykt, no blir opplevd som eit trugsmål av senatorane som omgir han. Framfor alt ser dei sine eigne privilegium som truga, så langt utover det synest dei ikkje sjå. Medan Caligula (Karl-Vidar Lende) turar fram med sine nye ideal, som også inneber å drepe både høg og låg, rottar senatorane seg saman for å gjere ende på han.
Gradvis går alt kring han i oppløysing, noko som i scenografien kjem til uttrykk ved at det elegante styrerommet som første del av handlinga har gått føre seg i, etter pausen er brote heilt ned og står fram som eit einaste kaos. Likeins har spelet endra karakter og gjort det absurde frå første delen endå meir absurd og til tider surrealistisk. Her er det gjort langt meir ut av dette enn hos Camus, truleg for å motverke det stilleståande som ofte pregar slike idédrama.
Albert Camus har skrive eit drama på liv og død.
Foto: Ole Herman Andersen / Det Norske Teatret
Men det er nettopp i samtalane, idédrøftingane, dette stykket speler seg ut. Konfrontasjonane mellom det banalt kvardagslege og dei nye, opphøgde tankane til den nyfrelste keisaren. Han vender seg mot nihilismen, forstått som fråvær av alle verdihierarki og fridom utan måtehald som følgjer av det. Anten han diskuterer med filosofen Cherea (Jon Bleiklie Devik) og hans «betinga humanisme» eller med Scipio (Gina Bernhoft Gørvell), veit han at han ikkje kan motseiast – for det er jo fullkomen konsekvens i alt han meiner! Og fullkomen galskap, som i kravet om å kunne fange månen eller ynsket om å gjere det umoglege mogleg. Men det han til sist synest innsjå, er at ein sviktar mennesket ved å vere konsekvent trufast mot seg sjølv. Difor kan han truleg òg akseptere å døy då han innser at ingen kan frelse seg sjølv og ingen kan vere fri utan omsyn til andre menneske.
Gjennom ei stram framsyning, som kunne vore endå strammare, får regissør og ensemble fram heilt sentrale – og stadig like relevante – sider ved ein problematikk som kjennest dagsaktuell. Det er eit drama på liv og død, med ein sluttmonolog frå Caligula som verkeleg slit og riv i ein.
Eg har sett Karl-Vidar Lende i fleire roller, på ulike teater, men aldri på det nivået han presterer her. Også Jon Bleiklie Devik, Gina Bernhoft Gørvell og Morten Svartveit (den frigjevne slaven som ikkje vil vende seg mot herren sin) leverer overtydande prestasjonar.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.