Sterkt om familierelasjonar
Dette er ikke oss er eit spennande, nyskrive stykke om ein familie i oppløysing.
Husregissør Annika Silkeberg har regien på tingingsverket frå Monika Isakstuen.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Monica Isakstuen:
Dette er ikke oss
Regi: Annika Silkeberg
Scenografi, lys, kostyme og masker: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff
Forfattaren Monica Isakstuen liker å pirke i «det stygge» i mennesket. I Dette er ikke oss nøyer ho seg ikkje med å pirke. Til tider grev ho djupt i skiten, men syner samstundes det tvitydige som bur i oss. Med dette stykket og Se på meg når jegsnakker til deg (2019), gir ho det såkalla relasjonsdramaet eit forfriskande lyft.
Framandgjering
Tittelen ber bod om at dette ikkje er rein realisme. Rollelista fortel det same, for personane på scenen er ikkje berre Mor (Reny M. Gaassand Folgerø), Far (Eirik del Barco Soleglad), Søster (Emilia Roosmann) eller Bror (Thomas Bipin Olsen). Nei, dei heiter «Min Mor», «Min Far» og så vidare, som om dei blir sette utanfrå av ein femte, manglande medlem.
Og gjennom det meste av framsyninga insisterer alle på at dei er ikkje seg sjølv. Slik opnar stykket for eit spel om identitet og framandgjering, nærleik og avstand, draum og røyndom, med stadige visittar inn i det absurde.
Framfor alt handlar dette om relasjonar, om fire medlemer av ein dysfunksjonell familie, som det meste av tida utfordrar kvarandre, og der mykje blir feiltolka og teke i verste meining. Særleg er forholdet vanskeleg mellom Mor og ei trassig tenåringsdotter. Far held seg helst i bakgrunnen og freistar roe ned situasjonen, medan sonen helst vil gjere alle til lags, især den fortvila-sinte mora.
Under ligg kanskje, kanskje ikkje tapet av ein liten bror/son, som eit ekko av Edward Albees Kven er redd for Virginia Woolf?, som stykket også i somt anna kan minne om. Er det slik at dei har mist eit barn, kan sorga vere ei forklaring på det som har fått denne familien til å drive frå kvarandre, og den desperasjonen som stundom kjem til uttrykk. Og som gjer det naudsynt å sjå det som skjer på scenen, frå avstand, gjennom det manglande eget.
Godt ensemblespel
Men vi kan aldri vite kva som er røyndom og kva som er draum, for haldninga hos personane kan brått slå om frå hat til det motsette – og like brått tilbake igjen. Somme tider kan dette like gjerne opplevast som individuell fortviling over avstanden mellom ideal og røyndom.
Dei fire på scenen leverer godt ensemblespel, men somme av utbrota kunne vore dempa noko. Likeins har vi tidlegare sett altfor mange døme på kasting/flytting av innbu til at det gjer særleg inntrykk. Framsyninga er rå og ei påkjenning både for aktørar og publikum, men vel verdt å få med seg.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Monica Isakstuen:
Dette er ikke oss
Regi: Annika Silkeberg
Scenografi, lys, kostyme og masker: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff
Forfattaren Monica Isakstuen liker å pirke i «det stygge» i mennesket. I Dette er ikke oss nøyer ho seg ikkje med å pirke. Til tider grev ho djupt i skiten, men syner samstundes det tvitydige som bur i oss. Med dette stykket og Se på meg når jegsnakker til deg (2019), gir ho det såkalla relasjonsdramaet eit forfriskande lyft.
Framandgjering
Tittelen ber bod om at dette ikkje er rein realisme. Rollelista fortel det same, for personane på scenen er ikkje berre Mor (Reny M. Gaassand Folgerø), Far (Eirik del Barco Soleglad), Søster (Emilia Roosmann) eller Bror (Thomas Bipin Olsen). Nei, dei heiter «Min Mor», «Min Far» og så vidare, som om dei blir sette utanfrå av ein femte, manglande medlem.
Og gjennom det meste av framsyninga insisterer alle på at dei er ikkje seg sjølv. Slik opnar stykket for eit spel om identitet og framandgjering, nærleik og avstand, draum og røyndom, med stadige visittar inn i det absurde.
Framfor alt handlar dette om relasjonar, om fire medlemer av ein dysfunksjonell familie, som det meste av tida utfordrar kvarandre, og der mykje blir feiltolka og teke i verste meining. Særleg er forholdet vanskeleg mellom Mor og ei trassig tenåringsdotter. Far held seg helst i bakgrunnen og freistar roe ned situasjonen, medan sonen helst vil gjere alle til lags, især den fortvila-sinte mora.
Under ligg kanskje, kanskje ikkje tapet av ein liten bror/son, som eit ekko av Edward Albees Kven er redd for Virginia Woolf?, som stykket også i somt anna kan minne om. Er det slik at dei har mist eit barn, kan sorga vere ei forklaring på det som har fått denne familien til å drive frå kvarandre, og den desperasjonen som stundom kjem til uttrykk. Og som gjer det naudsynt å sjå det som skjer på scenen, frå avstand, gjennom det manglande eget.
Godt ensemblespel
Men vi kan aldri vite kva som er røyndom og kva som er draum, for haldninga hos personane kan brått slå om frå hat til det motsette – og like brått tilbake igjen. Somme tider kan dette like gjerne opplevast som individuell fortviling over avstanden mellom ideal og røyndom.
Dei fire på scenen leverer godt ensemblespel, men somme av utbrota kunne vore dempa noko. Likeins har vi tidlegare sett altfor mange døme på kasting/flytting av innbu til at det gjer særleg inntrykk. Framsyninga er rå og ei påkjenning både for aktørar og publikum, men vel verdt å få med seg.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.