JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Teater på liv og død

Stengd gitar er ei sterk framsyning som kunne tent på å ha vore korta noko ned.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Reidun Melvær Berge speler hovudrolla som aleinemora. Musikaren er Øystein Bech-Eriksen.

Reidun Melvær Berge speler hovudrolla som aleinemora. Musikaren er Øystein Bech-Eriksen.

Foto: Andreas Roksvåg

Reidun Melvær Berge speler hovudrolla som aleinemora. Musikaren er Øystein Bech-Eriksen.

Reidun Melvær Berge speler hovudrolla som aleinemora. Musikaren er Øystein Bech-Eriksen.

Foto: Andreas Roksvåg

3017
20230210
3017
20230210

Det Vestnorske Teateret

Jon Fosse:

Stengd gitar

Dramatisering og regi: Fredrik Longva
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
Musikalsk konsept og musikar: Even Kjelby
Lysdesign: Silje Grimstad

Dersom ein vil dramatisere Jon Fosses andre roman, Stengd gitar frå 1985, er det eit godt grep å kombinere monologen med gitarmusikk. For gitaren speler ei gjennomgåande rolle i romanen, rett nok meir som symbol enn som konkret gjenstand. Difor kjennest det også heilt rett at Even Kjelby og gitaren hans har ei tilbaketrekt rolle, der musikken sjeldan får dominere, men heller ligg under som ein forsiktig, mollprega stemningsskapar. Men underleg nok får han ikkje særleg høve til å etablere den pulsen som romanen er så rik på.

Mentalt innelåst

Stengd gitar er kanskje den vondaste teksten Jon Fosse har skrive. Om den tjue år gamle aleinemora Liv, som ved eit uhell låser seg ute frå leilegheita si, der den eitt år gamle sonen ligg att aleine. Ingen katastrofe, kanskje, men når mora synest vere mentalt innelåst i seg sjølv, utan evne til å tenkje klart og handle fornuftig, blir det likevel oppskrifta på nettopp katastrofe.

I staden for å oppsøkje vaktmeisteren, som ho vil, gir ho seg til å virre ikring på leiting etter han på stader der han umogleg kan vere. Ho møter bror sin, som kan hjelpe, men vil ikkje fortelje han kva som står på. Og ho møter den halvkriminelle, delvis narkomane barnefaren, men ber heller ikkje han om hjelp. I staden surrar ho rundt, til ho endar utafor den låste døra igjen utan å ha oppnådd noko som helst.

Romanen er ein monolog, og Reidun Melvær Berge er sett til å bere framsyninga på sine unge skuldrer. Bortimot halvannan time aleine på scenen er ein kraftprestasjon i seg sjølv. Og ho står distansen ut. Samstundes ser vi at det som er eit kjennemerke ved Fosses litteratur – dei mange repetisjonane – ikkje fungerer like godt på scene som i bok.

Uutnytta scenografi

Motsett ville eg gjerne hatt meir av den hektiske rytmen som er så sterkt til stades i romanen. Det kunne vore gjort om regien hadde lagt større vekt på dynamikk i spelet, som litt for ofte verkar noko stilleståande. Det manglar ikkje på rom å røre seg i.

Den røynde scenografen Olav Myrtvedt har teke i bruk heile salen i lengderetninga, med den låste døra i eine enden og så ein lang catwalk som fører fram til ei høg trapp. Ein verknadsfull scenografi som berre tidvis blir utnytta så effektivt som han kunne vore.

Rett nok skal det sentrale i dette stykket vere alt som går føre seg i hovudet på Liv, fortvilinga, dei få og urealistiske glimta av optimisme, hallusinasjonane – alt fanga i mimikk, tale og kroppsspråk. Langt på veg gir Reidun Melvær Berge overtydande uttrykk for mykje av det som bur i den fortvila mora, men eg vil tru at både Berge og framsyninga hadde tent på at Longva hadde kutta litt meir i teksten.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Vestnorske Teateret

Jon Fosse:

Stengd gitar

Dramatisering og regi: Fredrik Longva
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
Musikalsk konsept og musikar: Even Kjelby
Lysdesign: Silje Grimstad

Dersom ein vil dramatisere Jon Fosses andre roman, Stengd gitar frå 1985, er det eit godt grep å kombinere monologen med gitarmusikk. For gitaren speler ei gjennomgåande rolle i romanen, rett nok meir som symbol enn som konkret gjenstand. Difor kjennest det også heilt rett at Even Kjelby og gitaren hans har ei tilbaketrekt rolle, der musikken sjeldan får dominere, men heller ligg under som ein forsiktig, mollprega stemningsskapar. Men underleg nok får han ikkje særleg høve til å etablere den pulsen som romanen er så rik på.

Mentalt innelåst

Stengd gitar er kanskje den vondaste teksten Jon Fosse har skrive. Om den tjue år gamle aleinemora Liv, som ved eit uhell låser seg ute frå leilegheita si, der den eitt år gamle sonen ligg att aleine. Ingen katastrofe, kanskje, men når mora synest vere mentalt innelåst i seg sjølv, utan evne til å tenkje klart og handle fornuftig, blir det likevel oppskrifta på nettopp katastrofe.

I staden for å oppsøkje vaktmeisteren, som ho vil, gir ho seg til å virre ikring på leiting etter han på stader der han umogleg kan vere. Ho møter bror sin, som kan hjelpe, men vil ikkje fortelje han kva som står på. Og ho møter den halvkriminelle, delvis narkomane barnefaren, men ber heller ikkje han om hjelp. I staden surrar ho rundt, til ho endar utafor den låste døra igjen utan å ha oppnådd noko som helst.

Romanen er ein monolog, og Reidun Melvær Berge er sett til å bere framsyninga på sine unge skuldrer. Bortimot halvannan time aleine på scenen er ein kraftprestasjon i seg sjølv. Og ho står distansen ut. Samstundes ser vi at det som er eit kjennemerke ved Fosses litteratur – dei mange repetisjonane – ikkje fungerer like godt på scene som i bok.

Uutnytta scenografi

Motsett ville eg gjerne hatt meir av den hektiske rytmen som er så sterkt til stades i romanen. Det kunne vore gjort om regien hadde lagt større vekt på dynamikk i spelet, som litt for ofte verkar noko stilleståande. Det manglar ikkje på rom å røre seg i.

Den røynde scenografen Olav Myrtvedt har teke i bruk heile salen i lengderetninga, med den låste døra i eine enden og så ein lang catwalk som fører fram til ei høg trapp. Ein verknadsfull scenografi som berre tidvis blir utnytta så effektivt som han kunne vore.

Rett nok skal det sentrale i dette stykket vere alt som går føre seg i hovudet på Liv, fortvilinga, dei få og urealistiske glimta av optimisme, hallusinasjonane – alt fanga i mimikk, tale og kroppsspråk. Langt på veg gir Reidun Melvær Berge overtydande uttrykk for mykje av det som bur i den fortvila mora, men eg vil tru at både Berge og framsyninga hadde tent på at Longva hadde kutta litt meir i teksten.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis