JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Terror sekund for sekund

Ei teateroppleving av dei sjeldsynte. Stort tenkt og stort utført.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingen skodespelar står på scena.

Ingen skodespelar står på scena.

Foto: Tore Vagn Lid / Transiteatret-Bergen

Ingen skodespelar står på scena.

Ingen skodespelar står på scena.

Foto: Tore Vagn Lid / Transiteatret-Bergen

3520
20200124
3520
20200124

Lytt til artikkelen:

Transiteatret, Det Vestnorske Teateret m.fl.:

Tore Vagn Lid:

03.08.38.
Tilstander av unntak

Audiovisuelt konsept og regi: Tore Vagn Lid
Scenografi: Øystein Nesheim, Tore Vagn Lid
Teiknarar: Øystein Nesheim, Arvid Pettersen, Fredrik Rysjedal
Komponistar: Schubert, Tore Vagn Lid, Terje Isungset
Teknikk og teknisk avvikling: Mathias Grønsdahl
Lyddesign: Tore Vagn Lid, Morten Skage, Mathias Grønsdahl

Tore Vagn Lid har rekonstruert den fatale ettermiddagen 22. juli 2011, heilt utan skyting og ytre drama, men med uvisse, tvil og stigande frykt etter kvart som vi får vite meir og meir. For denne framsyninga ber oss gløyme det vi veit om udåden, og uvitande følgje det som skjer dei tre timane, åtte minutta og 38 sekunda frå smellet i Regjeringskvartalet til terroristen overgir seg. Her er mange spørsmål og veksande forvirring, men få svar og ingen forklaringar, berre forhasta spekulasjonar.

Sekund for sekund

Til å hjelpe seg har Lid henta inn rikhaldig teknologisk utstyr, video og autentiske radio- og TV-klipp, eit team av «teknikarar», teiknarar, musikarar og kor. I «sann» tid, på ein skjerm, lèt dei oss følgje utviklinga sekund for sekund, akkompagnert av ein tikkande metronom.

Intensjonen er å skape om igjen det som var ein heilt alminneleg sommarettermiddag – inntil vondskapen blei sleppt laus og galskapen gradvis byrja gå opp for dei involverte og dei stadig fleire som lytta til nyhendesendingane.

Som publikum får vi følgje køyreturen frå Regjeringskvartalet til kaia ved Tyrifjorden og fram til terroristen sette over fjorden og drap for fote på Utøya. Stundom lukkast dette så godt at eg kjenner elingar av gru rase gjennom kroppen. Som når perkusjonisten Terje Isungset bankar fram uhygga undervegs, eller då stilla berre blir broten av metronomens lagnadstunge tikking idet ferja nærmar seg ungdomsøya.

Autentiske innslag

Det er ingen skodespelar på scena, «hovudkarakter» er tida sjølv. På ein skjerm ser vi alt som skjer, til dømes handa som heile tida flyttar terroristbilen, laga av papir, på veg frå den eine åstaden til den andre. Alt blir produsert av eit team som arbeider ved noko som minner om ein langstrekt bardisk, der tidslinja ligg og ymse andre effektar er sette fram. Alt blir heile tida filma.

Autentiske innslag frå P4 lèt oss ane idyllen som ennå rår. Mellom musikknummera høyrer vi lausprat og nyhendeinnslag. Heilt sentralt i dette rekviemet over ei uskuld som ikkje finst lenger, er musikken. Først poplåtane, der P4 umusikalsk speler «The Final Countdown» etter at eksplosjonen er blitt kjend, så gradvis andre, mørkare tonar. Lids arrangement av den mollstemte andantesatsen frå Schuberts «Døden og piken» blir eit gjennomgangstema, uttrykksfullt framført av ni songarar, tidvis støtta av sordinerte tonar frå Per Jørgensens trompet. Musikken gir hendingane ein stadig meir sakral karakter. Mot slutten gjer Jørgensens røyst framsyninga til ein dirrande klagesong.

Dristig og ukonvensjonelt teater. Men er det godt teater?

Ja, vil eg hevde. Det finst somme longørar, især under den lange køyreturen, men det var vel nett slik den dovne ettermiddagen fortona seg for dei fleste. Altså autentisk nok. Dessutan fanst det andre «røyndommar» den ettermiddagen, som hadde komme fram om Lid hadde nytta andre autentiske opptak frå same tida. Men 03.08.38 er hans val.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

Transiteatret, Det Vestnorske Teateret m.fl.:

Tore Vagn Lid:

03.08.38.
Tilstander av unntak

Audiovisuelt konsept og regi: Tore Vagn Lid
Scenografi: Øystein Nesheim, Tore Vagn Lid
Teiknarar: Øystein Nesheim, Arvid Pettersen, Fredrik Rysjedal
Komponistar: Schubert, Tore Vagn Lid, Terje Isungset
Teknikk og teknisk avvikling: Mathias Grønsdahl
Lyddesign: Tore Vagn Lid, Morten Skage, Mathias Grønsdahl

Tore Vagn Lid har rekonstruert den fatale ettermiddagen 22. juli 2011, heilt utan skyting og ytre drama, men med uvisse, tvil og stigande frykt etter kvart som vi får vite meir og meir. For denne framsyninga ber oss gløyme det vi veit om udåden, og uvitande følgje det som skjer dei tre timane, åtte minutta og 38 sekunda frå smellet i Regjeringskvartalet til terroristen overgir seg. Her er mange spørsmål og veksande forvirring, men få svar og ingen forklaringar, berre forhasta spekulasjonar.

Sekund for sekund

Til å hjelpe seg har Lid henta inn rikhaldig teknologisk utstyr, video og autentiske radio- og TV-klipp, eit team av «teknikarar», teiknarar, musikarar og kor. I «sann» tid, på ein skjerm, lèt dei oss følgje utviklinga sekund for sekund, akkompagnert av ein tikkande metronom.

Intensjonen er å skape om igjen det som var ein heilt alminneleg sommarettermiddag – inntil vondskapen blei sleppt laus og galskapen gradvis byrja gå opp for dei involverte og dei stadig fleire som lytta til nyhendesendingane.

Som publikum får vi følgje køyreturen frå Regjeringskvartalet til kaia ved Tyrifjorden og fram til terroristen sette over fjorden og drap for fote på Utøya. Stundom lukkast dette så godt at eg kjenner elingar av gru rase gjennom kroppen. Som når perkusjonisten Terje Isungset bankar fram uhygga undervegs, eller då stilla berre blir broten av metronomens lagnadstunge tikking idet ferja nærmar seg ungdomsøya.

Autentiske innslag

Det er ingen skodespelar på scena, «hovudkarakter» er tida sjølv. På ein skjerm ser vi alt som skjer, til dømes handa som heile tida flyttar terroristbilen, laga av papir, på veg frå den eine åstaden til den andre. Alt blir produsert av eit team som arbeider ved noko som minner om ein langstrekt bardisk, der tidslinja ligg og ymse andre effektar er sette fram. Alt blir heile tida filma.

Autentiske innslag frå P4 lèt oss ane idyllen som ennå rår. Mellom musikknummera høyrer vi lausprat og nyhendeinnslag. Heilt sentralt i dette rekviemet over ei uskuld som ikkje finst lenger, er musikken. Først poplåtane, der P4 umusikalsk speler «The Final Countdown» etter at eksplosjonen er blitt kjend, så gradvis andre, mørkare tonar. Lids arrangement av den mollstemte andantesatsen frå Schuberts «Døden og piken» blir eit gjennomgangstema, uttrykksfullt framført av ni songarar, tidvis støtta av sordinerte tonar frå Per Jørgensens trompet. Musikken gir hendingane ein stadig meir sakral karakter. Mot slutten gjer Jørgensens røyst framsyninga til ein dirrande klagesong.

Dristig og ukonvensjonelt teater. Men er det godt teater?

Ja, vil eg hevde. Det finst somme longørar, især under den lange køyreturen, men det var vel nett slik den dovne ettermiddagen fortona seg for dei fleste. Altså autentisk nok. Dessutan fanst det andre «røyndommar» den ettermiddagen, som hadde komme fram om Lid hadde nytta andre autentiske opptak frå same tida. Men 03.08.38 er hans val.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis