Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Terror sekund for sekund

Ei teateroppleving av dei sjeldsynte. Stort tenkt og stort utført.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingen skodespelar står på scena.

Ingen skodespelar står på scena.

Foto: Tore Vagn Lid / Transiteatret-Bergen

Ingen skodespelar står på scena.

Ingen skodespelar står på scena.

Foto: Tore Vagn Lid / Transiteatret-Bergen

3520
20200124
3520
20200124

Lytt til artikkelen:

Transiteatret, Det Vestnorske Teateret m.fl.:

Tore Vagn Lid:

03.08.38.
Tilstander av unntak

Audiovisuelt konsept og regi: Tore Vagn Lid
Scenografi: Øystein Nesheim, Tore Vagn Lid
Teiknarar: Øystein Nesheim, Arvid Pettersen, Fredrik Rysjedal
Komponistar: Schubert, Tore Vagn Lid, Terje Isungset
Teknikk og teknisk avvikling: Mathias Grønsdahl
Lyddesign: Tore Vagn Lid, Morten Skage, Mathias Grønsdahl

Tore Vagn Lid har rekonstruert den fatale ettermiddagen 22. juli 2011, heilt utan skyting og ytre drama, men med uvisse, tvil og stigande frykt etter kvart som vi får vite meir og meir. For denne framsyninga ber oss gløyme det vi veit om udåden, og uvitande følgje det som skjer dei tre timane, åtte minutta og 38 sekunda frå smellet i Regjeringskvartalet til terroristen overgir seg. Her er mange spørsmål og veksande forvirring, men få svar og ingen forklaringar, berre forhasta spekulasjonar.

Sekund for sekund

Til å hjelpe seg har Lid henta inn rikhaldig teknologisk utstyr, video og autentiske radio- og TV-klipp, eit team av «teknikarar», teiknarar, musikarar og kor. I «sann» tid, på ein skjerm, lèt dei oss følgje utviklinga sekund for sekund, akkompagnert av ein tikkande metronom.

Intensjonen er å skape om igjen det som var ein heilt alminneleg sommarettermiddag – inntil vondskapen blei sleppt laus og galskapen gradvis byrja gå opp for dei involverte og dei stadig fleire som lytta til nyhendesendingane.

Som publikum får vi følgje køyreturen frå Regjeringskvartalet til kaia ved Tyrifjorden og fram til terroristen sette over fjorden og drap for fote på Utøya. Stundom lukkast dette så godt at eg kjenner elingar av gru rase gjennom kroppen. Som når perkusjonisten Terje Isungset bankar fram uhygga undervegs, eller då stilla berre blir broten av metronomens lagnadstunge tikking idet ferja nærmar seg ungdomsøya.

Autentiske innslag

Det er ingen skodespelar på scena, «hovudkarakter» er tida sjølv. På ein skjerm ser vi alt som skjer, til dømes handa som heile tida flyttar terroristbilen, laga av papir, på veg frå den eine åstaden til den andre. Alt blir produsert av eit team som arbeider ved noko som minner om ein langstrekt bardisk, der tidslinja ligg og ymse andre effektar er sette fram. Alt blir heile tida filma.

Autentiske innslag frå P4 lèt oss ane idyllen som ennå rår. Mellom musikknummera høyrer vi lausprat og nyhendeinnslag. Heilt sentralt i dette rekviemet over ei uskuld som ikkje finst lenger, er musikken. Først poplåtane, der P4 umusikalsk speler «The Final Countdown» etter at eksplosjonen er blitt kjend, så gradvis andre, mørkare tonar. Lids arrangement av den mollstemte andantesatsen frå Schuberts «Døden og piken» blir eit gjennomgangstema, uttrykksfullt framført av ni songarar, tidvis støtta av sordinerte tonar frå Per Jørgensens trompet. Musikken gir hendingane ein stadig meir sakral karakter. Mot slutten gjer Jørgensens røyst framsyninga til ein dirrande klagesong.

Dristig og ukonvensjonelt teater. Men er det godt teater?

Ja, vil eg hevde. Det finst somme longørar, især under den lange køyreturen, men det var vel nett slik den dovne ettermiddagen fortona seg for dei fleste. Altså autentisk nok. Dessutan fanst det andre «røyndommar» den ettermiddagen, som hadde komme fram om Lid hadde nytta andre autentiske opptak frå same tida. Men 03.08.38 er hans val.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

Transiteatret, Det Vestnorske Teateret m.fl.:

Tore Vagn Lid:

03.08.38.
Tilstander av unntak

Audiovisuelt konsept og regi: Tore Vagn Lid
Scenografi: Øystein Nesheim, Tore Vagn Lid
Teiknarar: Øystein Nesheim, Arvid Pettersen, Fredrik Rysjedal
Komponistar: Schubert, Tore Vagn Lid, Terje Isungset
Teknikk og teknisk avvikling: Mathias Grønsdahl
Lyddesign: Tore Vagn Lid, Morten Skage, Mathias Grønsdahl

Tore Vagn Lid har rekonstruert den fatale ettermiddagen 22. juli 2011, heilt utan skyting og ytre drama, men med uvisse, tvil og stigande frykt etter kvart som vi får vite meir og meir. For denne framsyninga ber oss gløyme det vi veit om udåden, og uvitande følgje det som skjer dei tre timane, åtte minutta og 38 sekunda frå smellet i Regjeringskvartalet til terroristen overgir seg. Her er mange spørsmål og veksande forvirring, men få svar og ingen forklaringar, berre forhasta spekulasjonar.

Sekund for sekund

Til å hjelpe seg har Lid henta inn rikhaldig teknologisk utstyr, video og autentiske radio- og TV-klipp, eit team av «teknikarar», teiknarar, musikarar og kor. I «sann» tid, på ein skjerm, lèt dei oss følgje utviklinga sekund for sekund, akkompagnert av ein tikkande metronom.

Intensjonen er å skape om igjen det som var ein heilt alminneleg sommarettermiddag – inntil vondskapen blei sleppt laus og galskapen gradvis byrja gå opp for dei involverte og dei stadig fleire som lytta til nyhendesendingane.

Som publikum får vi følgje køyreturen frå Regjeringskvartalet til kaia ved Tyrifjorden og fram til terroristen sette over fjorden og drap for fote på Utøya. Stundom lukkast dette så godt at eg kjenner elingar av gru rase gjennom kroppen. Som når perkusjonisten Terje Isungset bankar fram uhygga undervegs, eller då stilla berre blir broten av metronomens lagnadstunge tikking idet ferja nærmar seg ungdomsøya.

Autentiske innslag

Det er ingen skodespelar på scena, «hovudkarakter» er tida sjølv. På ein skjerm ser vi alt som skjer, til dømes handa som heile tida flyttar terroristbilen, laga av papir, på veg frå den eine åstaden til den andre. Alt blir produsert av eit team som arbeider ved noko som minner om ein langstrekt bardisk, der tidslinja ligg og ymse andre effektar er sette fram. Alt blir heile tida filma.

Autentiske innslag frå P4 lèt oss ane idyllen som ennå rår. Mellom musikknummera høyrer vi lausprat og nyhendeinnslag. Heilt sentralt i dette rekviemet over ei uskuld som ikkje finst lenger, er musikken. Først poplåtane, der P4 umusikalsk speler «The Final Countdown» etter at eksplosjonen er blitt kjend, så gradvis andre, mørkare tonar. Lids arrangement av den mollstemte andantesatsen frå Schuberts «Døden og piken» blir eit gjennomgangstema, uttrykksfullt framført av ni songarar, tidvis støtta av sordinerte tonar frå Per Jørgensens trompet. Musikken gir hendingane ein stadig meir sakral karakter. Mot slutten gjer Jørgensens røyst framsyninga til ein dirrande klagesong.

Dristig og ukonvensjonelt teater. Men er det godt teater?

Ja, vil eg hevde. Det finst somme longørar, især under den lange køyreturen, men det var vel nett slik den dovne ettermiddagen fortona seg for dei fleste. Altså autentisk nok. Dessutan fanst det andre «røyndommar» den ettermiddagen, som hadde komme fram om Lid hadde nytta andre autentiske opptak frå same tida. Men 03.08.38 er hans val.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis