Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Velklingande møte med Petter Dass

Petter er ei enkel historie som gjer god bruk av salmeskatten etter diktarpresten.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hans-Erik Dyvik Husby spelar diktarpresten Petter Dass.

Hans-Erik Dyvik Husby spelar diktarpresten Petter Dass.

Foto: Ketil Born

Hans-Erik Dyvik Husby spelar diktarpresten Petter Dass.

Hans-Erik Dyvik Husby spelar diktarpresten Petter Dass.

Foto: Ketil Born

3256
20180914
3256
20180914

Nordland Teater

Alf Knutsen:

Petter

Regi og scenografi:
Kristin Jørgensen
Komponist, arrangør
og dirigent: Knut Størdal

Å møte sjølvaste Petter Dass i hans eiga kyrkje på Alstahaug er ei spesiell oppleving. Og Hans-Erik Dyvik Husby, for mange kjend som Hank von Helvete i hardrock- og punkbandet Turboneger, har den nødvendige pondusen til å illudere den mektige soknepresten.

Saman med gode song- og musikkrefter og andre medverkande gjer han det nyskrivne kyrkjespelet minneverdig. Scenografien i det tronge kyrkjerommet er enkel, med eit segl som dominerande element.

Episodisk

Framsyninga er sydd over Mamma Mia!-leisten: Vi tek eit knippe av dei mest kjende Petter Dass-salmane, skaper ei enkel historie som bind dei ulike musikknummera saman, og køyrer laus. Resultatet er blitt episodisk, med glimt av livet hans frå han kom til Alstahaug i 1687 og fram til han døydde der tjue år seinare. I korte scener møter vi Hr. Petter som streng prest, mat- og vinglad livsnytar, handelsmann og jekteeigar og etter kvart mildare «fader» for sokneborna sine. Noko oppgjer med alle mytane som er vovne rundt denne segnomsuste figuren, tek ikkje framsyninga. Men det var vel heller ikkje meininga.

Petter er primært ei musikalsk framsyning, der Knut Størdals lekre arrangement av meir og (litt) mindre kjende Dass-salmar, mange tonesette med vakre folketonar, er supplerte med musikalske mellomspel og overgangar av same Størdal, som òg dirigerer. Med seg har han høgst kompetente fylkesmusikarar, som absolutt bidreg til å fylle kyrkjerommet frå mellomalderen med velklang. I eit spel som dette har kyrkjelyden ei viktig rolle, og når Nordland Teater fer omkring i fylket med framsyninga, nyttar dei lokale kor, her Alstahaug sangkor, supplert med medlemer frå Herøy sangkor og Nesna songlag. Koristane var plasserte langs langveggane på begge sider og gjorde god nytte for seg.

Nytt uttrykk

Men det songlege lyftet var det fire medlemer av vokalgruppa Vocal Art frå Bodø som sytte for. Dei hadde solistinnslag, bidrog med fleirstemt song og kanon. Slik blei Dass-salmane gitt eit nytt og friskare uttrykk og heva kraftig opp frå tradisjonell kyrkjelydsong. Utvalet av songar gav eit inntrykk av breidda i diktarprestens allsidige produksjon. Hovudtyngda var rett nok henta frå Katekismesanger, skrivne som poetiske kommentarar – forklarande og oppbyggjelege – til Luthers Katekisme. Men både Morgen- og Aftensange og ein bryllaupssong («Det hender så ofte en mann på sin tofte») er med.

Mykje handlar om Husby, sjølv om han syng mindre enn ein kanskje hadde venta. Sjølve skodespelaroppgåva, som ikkje er av dei mest krevjande, kjem han greitt frå. Men stundom kan det bli noko klisjéfylt over spelet hans.

Kyrkjelyden, altså vi, blir trekte med i salmesongen. Og til slutt tonar det heile ut i mektig allsong av prelatens mest slitesterke salme: «Herre Gud, ditt dyre navn og ære». Det gjer inntrykk.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nordland Teater

Alf Knutsen:

Petter

Regi og scenografi:
Kristin Jørgensen
Komponist, arrangør
og dirigent: Knut Størdal

Å møte sjølvaste Petter Dass i hans eiga kyrkje på Alstahaug er ei spesiell oppleving. Og Hans-Erik Dyvik Husby, for mange kjend som Hank von Helvete i hardrock- og punkbandet Turboneger, har den nødvendige pondusen til å illudere den mektige soknepresten.

Saman med gode song- og musikkrefter og andre medverkande gjer han det nyskrivne kyrkjespelet minneverdig. Scenografien i det tronge kyrkjerommet er enkel, med eit segl som dominerande element.

Episodisk

Framsyninga er sydd over Mamma Mia!-leisten: Vi tek eit knippe av dei mest kjende Petter Dass-salmane, skaper ei enkel historie som bind dei ulike musikknummera saman, og køyrer laus. Resultatet er blitt episodisk, med glimt av livet hans frå han kom til Alstahaug i 1687 og fram til han døydde der tjue år seinare. I korte scener møter vi Hr. Petter som streng prest, mat- og vinglad livsnytar, handelsmann og jekteeigar og etter kvart mildare «fader» for sokneborna sine. Noko oppgjer med alle mytane som er vovne rundt denne segnomsuste figuren, tek ikkje framsyninga. Men det var vel heller ikkje meininga.

Petter er primært ei musikalsk framsyning, der Knut Størdals lekre arrangement av meir og (litt) mindre kjende Dass-salmar, mange tonesette med vakre folketonar, er supplerte med musikalske mellomspel og overgangar av same Størdal, som òg dirigerer. Med seg har han høgst kompetente fylkesmusikarar, som absolutt bidreg til å fylle kyrkjerommet frå mellomalderen med velklang. I eit spel som dette har kyrkjelyden ei viktig rolle, og når Nordland Teater fer omkring i fylket med framsyninga, nyttar dei lokale kor, her Alstahaug sangkor, supplert med medlemer frå Herøy sangkor og Nesna songlag. Koristane var plasserte langs langveggane på begge sider og gjorde god nytte for seg.

Nytt uttrykk

Men det songlege lyftet var det fire medlemer av vokalgruppa Vocal Art frå Bodø som sytte for. Dei hadde solistinnslag, bidrog med fleirstemt song og kanon. Slik blei Dass-salmane gitt eit nytt og friskare uttrykk og heva kraftig opp frå tradisjonell kyrkjelydsong. Utvalet av songar gav eit inntrykk av breidda i diktarprestens allsidige produksjon. Hovudtyngda var rett nok henta frå Katekismesanger, skrivne som poetiske kommentarar – forklarande og oppbyggjelege – til Luthers Katekisme. Men både Morgen- og Aftensange og ein bryllaupssong («Det hender så ofte en mann på sin tofte») er med.

Mykje handlar om Husby, sjølv om han syng mindre enn ein kanskje hadde venta. Sjølve skodespelaroppgåva, som ikkje er av dei mest krevjande, kjem han greitt frå. Men stundom kan det bli noko klisjéfylt over spelet hans.

Kyrkjelyden, altså vi, blir trekte med i salmesongen. Og til slutt tonar det heile ut i mektig allsong av prelatens mest slitesterke salme: «Herre Gud, ditt dyre navn og ære». Det gjer inntrykk.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Det songlege lyftet var det fire medlemer av vokalgruppa Vocal Art frå Bodø som sytte for. Dei hadde solistinnslag, bidrog med fleirstemt song og kanon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis