Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Tekst og spel på høgt nivå

Noko vi altfor sjeldan får oppleve på norske teaterscener.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Foto: Øyvind Eide

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Foto: Øyvind Eide

3062
20190329
3062
20190329

Nationaltheatret, Amfiscenen

Arne Lygre:

Meg nær

Regi: Sigrid Strøm Reibo
Scenografi og kostyme: Katrin Nottrodt

Arne Lygre har lenge vore eit internasjonalt teaternamn, men har kanskje ikkje hatt det same gjennomslaget her heime. Med sitt nye stykke, Meg nær, markerer han seg på eit nivå som i norsk samtidsteater berre kan samanliknast med Jon Fosse. Når teksten i tillegg har funne framifrå tolkarar i regi og spel, blir det ei teateroppleving vi altfor sjeldan møter på norske teaterscener.

Eksistensielt drama

I ein scenografi som minner om ein byggjeplass, utspeler eit eksistensielt drama seg mellom flytande identitetar og flytande personlegdommar. Som vanleg hos Lygre, og til liks med Fosse, har ikkje personane namn, berre funksjonar. Og sjølv om manuset nemner hovudpersonen «Hun» og seks andre personar, er berre fire skodespelarar med i oppsetjinga. Dei tre andre vekslar heile tida kvar mellom to funksjonar, og dei rører seg saumlaust mellom desse. Samstundes er heller ikkje kvinna i hovudrolla berre «Hun», i alle høve ikkje ei påliteleg «Hun», for ho har ingen vanskar med å motseie seg sjølv frå den eine setninga til den neste.

Forklaringa kan vere så enkel som at det ikkje finst noko «deg sjølv». I alle høve seier hovudpersonen: «Deg selv er bare det dine omgivelser har latt deg forstå at du er.» Ein sosial konstruksjon, med andre ord.

Tittelens nærleik er problematisk. For der hovudpersonen søkjer nærleik, finn ho han ofte ikkje. Motsett skaper ho avstand til dei som vil vere nær henne. Slik går det i hovudsak dialogdrivne relasjonsstykket i rørsler ikring ei eksistensiell uro som aldri finn si løysing. Og vel heller ikkje skal det.

I dei seinare stykka sine har Arne Lygre flytta scenetilvisingane over i replikkane, slik at svært mange replikkar i denne framsyninga opnar med «Jeg sier». I tidlegare stykke har dette grepet kunna opne rom inn til personane, men det fungerer ikkje heilt slik her. Det blir litt monotont, men kan vere meint som eit spel med tittelen, for i dette stykket kjennest det for meg som om det skaper litt distanse.

Kjersti Botn Sandal har dei siste åra synt kunstnarleg vokster i takt med oppgåvene teateret har gitt henne. Her er det tale om identitetar som endrar seg i møte med andre identitetar, og Sandal får fint fram denne menneskelege vekslinga i eit spel med innslag av naivitet. Som «en fremmed» og «en annen fremmed» dokumenterer Anne Krigsvoll si allsidige dugleik som skodespelar. Utan fakter av noko slag går ho frå å vere ei trygg, tenksam kvinne til å bli ein ung gut. Også Trond Espen Seim og Kim S. Falck-Jørgensen gir overtydande liv til dobbeltrollene sine.

Presisjon

Heile framsyninga er som ein roleg ballett, der orda, replikkane, meir enn personane sjølve, utfører dansande rørsler. Sigrid Strøm Reibos varsame regi set dei største krav til samspel og timing, og dei fire på scena følger opp med stor presisjon.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Amfiscenen

Arne Lygre:

Meg nær

Regi: Sigrid Strøm Reibo
Scenografi og kostyme: Katrin Nottrodt

Arne Lygre har lenge vore eit internasjonalt teaternamn, men har kanskje ikkje hatt det same gjennomslaget her heime. Med sitt nye stykke, Meg nær, markerer han seg på eit nivå som i norsk samtidsteater berre kan samanliknast med Jon Fosse. Når teksten i tillegg har funne framifrå tolkarar i regi og spel, blir det ei teateroppleving vi altfor sjeldan møter på norske teaterscener.

Eksistensielt drama

I ein scenografi som minner om ein byggjeplass, utspeler eit eksistensielt drama seg mellom flytande identitetar og flytande personlegdommar. Som vanleg hos Lygre, og til liks med Fosse, har ikkje personane namn, berre funksjonar. Og sjølv om manuset nemner hovudpersonen «Hun» og seks andre personar, er berre fire skodespelarar med i oppsetjinga. Dei tre andre vekslar heile tida kvar mellom to funksjonar, og dei rører seg saumlaust mellom desse. Samstundes er heller ikkje kvinna i hovudrolla berre «Hun», i alle høve ikkje ei påliteleg «Hun», for ho har ingen vanskar med å motseie seg sjølv frå den eine setninga til den neste.

Forklaringa kan vere så enkel som at det ikkje finst noko «deg sjølv». I alle høve seier hovudpersonen: «Deg selv er bare det dine omgivelser har latt deg forstå at du er.» Ein sosial konstruksjon, med andre ord.

Tittelens nærleik er problematisk. For der hovudpersonen søkjer nærleik, finn ho han ofte ikkje. Motsett skaper ho avstand til dei som vil vere nær henne. Slik går det i hovudsak dialogdrivne relasjonsstykket i rørsler ikring ei eksistensiell uro som aldri finn si løysing. Og vel heller ikkje skal det.

I dei seinare stykka sine har Arne Lygre flytta scenetilvisingane over i replikkane, slik at svært mange replikkar i denne framsyninga opnar med «Jeg sier». I tidlegare stykke har dette grepet kunna opne rom inn til personane, men det fungerer ikkje heilt slik her. Det blir litt monotont, men kan vere meint som eit spel med tittelen, for i dette stykket kjennest det for meg som om det skaper litt distanse.

Kjersti Botn Sandal har dei siste åra synt kunstnarleg vokster i takt med oppgåvene teateret har gitt henne. Her er det tale om identitetar som endrar seg i møte med andre identitetar, og Sandal får fint fram denne menneskelege vekslinga i eit spel med innslag av naivitet. Som «en fremmed» og «en annen fremmed» dokumenterer Anne Krigsvoll si allsidige dugleik som skodespelar. Utan fakter av noko slag går ho frå å vere ei trygg, tenksam kvinne til å bli ein ung gut. Også Trond Espen Seim og Kim S. Falck-Jørgensen gir overtydande liv til dobbeltrollene sine.

Presisjon

Heile framsyninga er som ein roleg ballett, der orda, replikkane, meir enn personane sjølve, utfører dansande rørsler. Sigrid Strøm Reibos varsame regi set dei største krav til samspel og timing, og dei fire på scena følger opp med stor presisjon.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis