JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Tekst og spel på høgt nivå

Noko vi altfor sjeldan får oppleve på norske teaterscener.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Foto: Øyvind Eide

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Skodespelarane gir overtydande liv til rollene. Frå venstre Kim S. Falck-Jørgensen, Kjersti Botn Sandal og Anne Krigsvoll.

Foto: Øyvind Eide

3062
20190329
3062
20190329

Nationaltheatret, Amfiscenen

Arne Lygre:

Meg nær

Regi: Sigrid Strøm Reibo
Scenografi og kostyme: Katrin Nottrodt

Arne Lygre har lenge vore eit internasjonalt teaternamn, men har kanskje ikkje hatt det same gjennomslaget her heime. Med sitt nye stykke, Meg nær, markerer han seg på eit nivå som i norsk samtidsteater berre kan samanliknast med Jon Fosse. Når teksten i tillegg har funne framifrå tolkarar i regi og spel, blir det ei teateroppleving vi altfor sjeldan møter på norske teaterscener.

Eksistensielt drama

I ein scenografi som minner om ein byggjeplass, utspeler eit eksistensielt drama seg mellom flytande identitetar og flytande personlegdommar. Som vanleg hos Lygre, og til liks med Fosse, har ikkje personane namn, berre funksjonar. Og sjølv om manuset nemner hovudpersonen «Hun» og seks andre personar, er berre fire skodespelarar med i oppsetjinga. Dei tre andre vekslar heile tida kvar mellom to funksjonar, og dei rører seg saumlaust mellom desse. Samstundes er heller ikkje kvinna i hovudrolla berre «Hun», i alle høve ikkje ei påliteleg «Hun», for ho har ingen vanskar med å motseie seg sjølv frå den eine setninga til den neste.

Forklaringa kan vere så enkel som at det ikkje finst noko «deg sjølv». I alle høve seier hovudpersonen: «Deg selv er bare det dine omgivelser har latt deg forstå at du er.» Ein sosial konstruksjon, med andre ord.

Tittelens nærleik er problematisk. For der hovudpersonen søkjer nærleik, finn ho han ofte ikkje. Motsett skaper ho avstand til dei som vil vere nær henne. Slik går det i hovudsak dialogdrivne relasjonsstykket i rørsler ikring ei eksistensiell uro som aldri finn si løysing. Og vel heller ikkje skal det.

I dei seinare stykka sine har Arne Lygre flytta scenetilvisingane over i replikkane, slik at svært mange replikkar i denne framsyninga opnar med «Jeg sier». I tidlegare stykke har dette grepet kunna opne rom inn til personane, men det fungerer ikkje heilt slik her. Det blir litt monotont, men kan vere meint som eit spel med tittelen, for i dette stykket kjennest det for meg som om det skaper litt distanse.

Kjersti Botn Sandal har dei siste åra synt kunstnarleg vokster i takt med oppgåvene teateret har gitt henne. Her er det tale om identitetar som endrar seg i møte med andre identitetar, og Sandal får fint fram denne menneskelege vekslinga i eit spel med innslag av naivitet. Som «en fremmed» og «en annen fremmed» dokumenterer Anne Krigsvoll si allsidige dugleik som skodespelar. Utan fakter av noko slag går ho frå å vere ei trygg, tenksam kvinne til å bli ein ung gut. Også Trond Espen Seim og Kim S. Falck-Jørgensen gir overtydande liv til dobbeltrollene sine.

Presisjon

Heile framsyninga er som ein roleg ballett, der orda, replikkane, meir enn personane sjølve, utfører dansande rørsler. Sigrid Strøm Reibos varsame regi set dei største krav til samspel og timing, og dei fire på scena følger opp med stor presisjon.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Amfiscenen

Arne Lygre:

Meg nær

Regi: Sigrid Strøm Reibo
Scenografi og kostyme: Katrin Nottrodt

Arne Lygre har lenge vore eit internasjonalt teaternamn, men har kanskje ikkje hatt det same gjennomslaget her heime. Med sitt nye stykke, Meg nær, markerer han seg på eit nivå som i norsk samtidsteater berre kan samanliknast med Jon Fosse. Når teksten i tillegg har funne framifrå tolkarar i regi og spel, blir det ei teateroppleving vi altfor sjeldan møter på norske teaterscener.

Eksistensielt drama

I ein scenografi som minner om ein byggjeplass, utspeler eit eksistensielt drama seg mellom flytande identitetar og flytande personlegdommar. Som vanleg hos Lygre, og til liks med Fosse, har ikkje personane namn, berre funksjonar. Og sjølv om manuset nemner hovudpersonen «Hun» og seks andre personar, er berre fire skodespelarar med i oppsetjinga. Dei tre andre vekslar heile tida kvar mellom to funksjonar, og dei rører seg saumlaust mellom desse. Samstundes er heller ikkje kvinna i hovudrolla berre «Hun», i alle høve ikkje ei påliteleg «Hun», for ho har ingen vanskar med å motseie seg sjølv frå den eine setninga til den neste.

Forklaringa kan vere så enkel som at det ikkje finst noko «deg sjølv». I alle høve seier hovudpersonen: «Deg selv er bare det dine omgivelser har latt deg forstå at du er.» Ein sosial konstruksjon, med andre ord.

Tittelens nærleik er problematisk. For der hovudpersonen søkjer nærleik, finn ho han ofte ikkje. Motsett skaper ho avstand til dei som vil vere nær henne. Slik går det i hovudsak dialogdrivne relasjonsstykket i rørsler ikring ei eksistensiell uro som aldri finn si løysing. Og vel heller ikkje skal det.

I dei seinare stykka sine har Arne Lygre flytta scenetilvisingane over i replikkane, slik at svært mange replikkar i denne framsyninga opnar med «Jeg sier». I tidlegare stykke har dette grepet kunna opne rom inn til personane, men det fungerer ikkje heilt slik her. Det blir litt monotont, men kan vere meint som eit spel med tittelen, for i dette stykket kjennest det for meg som om det skaper litt distanse.

Kjersti Botn Sandal har dei siste åra synt kunstnarleg vokster i takt med oppgåvene teateret har gitt henne. Her er det tale om identitetar som endrar seg i møte med andre identitetar, og Sandal får fint fram denne menneskelege vekslinga i eit spel med innslag av naivitet. Som «en fremmed» og «en annen fremmed» dokumenterer Anne Krigsvoll si allsidige dugleik som skodespelar. Utan fakter av noko slag går ho frå å vere ei trygg, tenksam kvinne til å bli ein ung gut. Også Trond Espen Seim og Kim S. Falck-Jørgensen gir overtydande liv til dobbeltrollene sine.

Presisjon

Heile framsyninga er som ein roleg ballett, der orda, replikkane, meir enn personane sjølve, utfører dansande rørsler. Sigrid Strøm Reibos varsame regi set dei største krav til samspel og timing, og dei fire på scena følger opp med stor presisjon.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis