Vandalisme og/eller kunst?
Dolk og Pøbel, dei to mest kjende graffitiutøvarane i landet, laga serien «Ghetto Spedalsk» på fråflytta bygningar i Lofoten i 2008. Verka gjer at ein ser husa og omgjevnadene på ein heilt ny måte.
Måleri og foto: Pøbel
Etter at billege sprayboksar kom på marknaden på 1980-talet, har graffitien blitt ein del av bybildet. Ofte er det snakk om spraya tekstar i eit ganske hjelpelaust formspråk, og mykje av aktiviteten er rein forsøpling. Desse ytringane kostar staten så vel som privatpersonar fleirfaldige millionar årleg. Dette er i utgangspunktet straffbar aktivitet, og det er ikkje småbøter vi snakkar om.
I undergrunnsmiljøa lever eigne reglar for korleis tagging skal vere. Her er det heller ikkje kven som helst som får lov til å vere med. For å bli godkjend av ei gruppe skal ein skape ein eigen unik signatur og vise at ein klarer å spraye dei på nøyaktig same måte fleire gonger etter kvarandre. Kvar gjeng har reglar for kvar dei kan tagge, men det kan vere vanskeleg for utanforståande å sjå kvar grensene går.
Omgrepet graffiti vert nytta om spraymåla bilete, ofte i store format og tilpassa flata dei arbeider på. Det er om å gjere å lage verka kjapt, så ein ikkje vert oppdaga. Utøvarane lagar derfor ofte verka på førehand og skjer ut sjablongar, slik at dei kan spraye motivet raskt på veggen. Sjablongane kan brukast fleire gonger.
Desse visuelle ytringane kan sjåast på som eit opprørsk ønske om å setje spor etter seg. Ungdommen kan føle seg overkøyrd i debatten om korleis tettstadane våre skal utformast. Mykje vert bestemt av dei som betaler mest, og utviklinga skjer i retningar som handlar meir om profitt enn om trivsel og miljø.
Dei seinare åra har fleire kommunar derfor oppretta «lovlege veggar» til fri disposisjon. Andre inviterer utøvarane til å dekorere bestemte stader, gjerne på digre endeveggar. Verka er gjerne spenstige i forma, men det er ikkje til å kome frå at protestuttrykka er etne opp av det dei protesterer mot.
Det er eit fenomen at kunstnarlege aktivitetar som nettopp er laga for å vere uråd å selje, forunderleg raskt vert henta inn i kunstgalleria. Dei mest kjente utøvarane av graffiti tener millionar.
Uttrykket har påverka populærkulturen, så vel som reklamen og bildekunsten. Som kunstfenomen er graffiti og tagging komplisert. På den eine sida er det meste av desse ytringane forsøpling og skadeverk, på den andre sida kan ein finne gullkorn. Verka kan blåse liv inn i kjedelege miljø, andre formidlar viktige bodskapar.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Etter at billege sprayboksar kom på marknaden på 1980-talet, har graffitien blitt ein del av bybildet. Ofte er det snakk om spraya tekstar i eit ganske hjelpelaust formspråk, og mykje av aktiviteten er rein forsøpling. Desse ytringane kostar staten så vel som privatpersonar fleirfaldige millionar årleg. Dette er i utgangspunktet straffbar aktivitet, og det er ikkje småbøter vi snakkar om.
I undergrunnsmiljøa lever eigne reglar for korleis tagging skal vere. Her er det heller ikkje kven som helst som får lov til å vere med. For å bli godkjend av ei gruppe skal ein skape ein eigen unik signatur og vise at ein klarer å spraye dei på nøyaktig same måte fleire gonger etter kvarandre. Kvar gjeng har reglar for kvar dei kan tagge, men det kan vere vanskeleg for utanforståande å sjå kvar grensene går.
Omgrepet graffiti vert nytta om spraymåla bilete, ofte i store format og tilpassa flata dei arbeider på. Det er om å gjere å lage verka kjapt, så ein ikkje vert oppdaga. Utøvarane lagar derfor ofte verka på førehand og skjer ut sjablongar, slik at dei kan spraye motivet raskt på veggen. Sjablongane kan brukast fleire gonger.
Desse visuelle ytringane kan sjåast på som eit opprørsk ønske om å setje spor etter seg. Ungdommen kan føle seg overkøyrd i debatten om korleis tettstadane våre skal utformast. Mykje vert bestemt av dei som betaler mest, og utviklinga skjer i retningar som handlar meir om profitt enn om trivsel og miljø.
Dei seinare åra har fleire kommunar derfor oppretta «lovlege veggar» til fri disposisjon. Andre inviterer utøvarane til å dekorere bestemte stader, gjerne på digre endeveggar. Verka er gjerne spenstige i forma, men det er ikkje til å kome frå at protestuttrykka er etne opp av det dei protesterer mot.
Det er eit fenomen at kunstnarlege aktivitetar som nettopp er laga for å vere uråd å selje, forunderleg raskt vert henta inn i kunstgalleria. Dei mest kjente utøvarane av graffiti tener millionar.
Uttrykket har påverka populærkulturen, så vel som reklamen og bildekunsten. Som kunstfenomen er graffiti og tagging komplisert. På den eine sida er det meste av desse ytringane forsøpling og skadeverk, på den andre sida kan ein finne gullkorn. Verka kan blåse liv inn i kjedelege miljø, andre formidlar viktige bodskapar.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.