🎧 Verdsmusikk
Det er eksotisk dåm over Oslo-Filharmoniens nye Rimskij-Korsakov-album.
Russiske Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844–1908), måla av Valentin Serov i 1898.
Lytt til artikkelen:
CD
Nikolaj Rimskij-
Korsakov:
Orkestermusikk
Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasilij Petrenko. LAWO 2020
Russaren Nikolaj Rimskij-Korsakov kjende verkeleg til klangkvalitetane hjå dei ulike orkesterinstrumenta. Meir enn nokon annan kunne han den høge kunsten å instrumentera: Like virtuost som ein god impresjonistisk målar visste å nytta alle fargane på paletten sin, greidde han å måla med klangfargar i partitura sine.
Likevel manglar det aldri klåre melodiliner i verka hans, skolert som han var i barokk- og wienerklassisk stil. For slik ein klassisk skolert målar må kunna teikna for å gje motiva sine form, meistra Rimskij-Korsakov dei kontrapunktiske strukturane som dannar skjelettet i den klassiske kunstmusikken.
Spansk
Kva så med stilen i orkesterverka hans? På Oslo-Filharmoniens nye album, der den nyss avgåtte russiske sjefdirigenten Vasilij Petrenko står på podiet, møter me både den heimslege og den kosmopolitiske komponisten. For etter å ha utdanna seg til marineoffiser ved militærakademiet i St. Petersburg la han ut på ei fleire år lang jordomsegling. Denne gav han røynsler med og innsikt i framande kulturar på ein måte få andre komponistar hadde den gongen.
Til uttrykk kjem dette i det fyrste stykket på plata, den femdelte orkestersuiten Capriccio Espagnol, op. 34 (1887), som oslofilharmonikarane spelar friskt og humørfylt. Her er ikkje berre dei musikalske temaa henta frå spansk folkemusikk; i partituret er òg det føreskrive at orkesteret skal etterlikna klangen og spelestilen til spanske instrument. Tydelegast er dette i fjerdesatsen «Scena e canto gitano» («Scene og sigøynarsong»), der fiolin- og bratsjstemmene er merkte med «quasi guitara».
Orientalsk og russisk
Klangen av Orienten kjende komponisten til frå tida på Krim og i Konstantinopel. Røynslene derifrå kan ein merka i orkestersuiten Scheherazade, op. 35 (1888), som har namn etter den kvinnelege forteljaren i Tusen og en natt. Her finst fleire intime, nærast sensuelle parti, der små instrumentgrupper spelar kammermusikalsk – eg likar korleis dirigenten her tek uttykket heilt ned og gjev solistane fritt spelerom.
For det vesteuropeiske 1800-talspublikummet var nok den russiske musikken like eksotisk som den spanske og orientalske. Men for Rimskij-Korsakov var dette lyden av det kjende og nære, som han formulerer musikalsk i Russisk påskeouverture, op. 36 (1888), der hymner frå den russiskortodokse gudstenesta er med. Oslofilharmonikarane får fram det høgtidsstemte og vørdnadsfulle i verket, som kan tolkast som manifestet for Rimskij-Korsakovs tru på eit autentisk russisk musikkspråk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Nikolaj Rimskij-
Korsakov:
Orkestermusikk
Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasilij Petrenko. LAWO 2020
Russaren Nikolaj Rimskij-Korsakov kjende verkeleg til klangkvalitetane hjå dei ulike orkesterinstrumenta. Meir enn nokon annan kunne han den høge kunsten å instrumentera: Like virtuost som ein god impresjonistisk målar visste å nytta alle fargane på paletten sin, greidde han å måla med klangfargar i partitura sine.
Likevel manglar det aldri klåre melodiliner i verka hans, skolert som han var i barokk- og wienerklassisk stil. For slik ein klassisk skolert målar må kunna teikna for å gje motiva sine form, meistra Rimskij-Korsakov dei kontrapunktiske strukturane som dannar skjelettet i den klassiske kunstmusikken.
Spansk
Kva så med stilen i orkesterverka hans? På Oslo-Filharmoniens nye album, der den nyss avgåtte russiske sjefdirigenten Vasilij Petrenko står på podiet, møter me både den heimslege og den kosmopolitiske komponisten. For etter å ha utdanna seg til marineoffiser ved militærakademiet i St. Petersburg la han ut på ei fleire år lang jordomsegling. Denne gav han røynsler med og innsikt i framande kulturar på ein måte få andre komponistar hadde den gongen.
Til uttrykk kjem dette i det fyrste stykket på plata, den femdelte orkestersuiten Capriccio Espagnol, op. 34 (1887), som oslofilharmonikarane spelar friskt og humørfylt. Her er ikkje berre dei musikalske temaa henta frå spansk folkemusikk; i partituret er òg det føreskrive at orkesteret skal etterlikna klangen og spelestilen til spanske instrument. Tydelegast er dette i fjerdesatsen «Scena e canto gitano» («Scene og sigøynarsong»), der fiolin- og bratsjstemmene er merkte med «quasi guitara».
Orientalsk og russisk
Klangen av Orienten kjende komponisten til frå tida på Krim og i Konstantinopel. Røynslene derifrå kan ein merka i orkestersuiten Scheherazade, op. 35 (1888), som har namn etter den kvinnelege forteljaren i Tusen og en natt. Her finst fleire intime, nærast sensuelle parti, der små instrumentgrupper spelar kammermusikalsk – eg likar korleis dirigenten her tek uttykket heilt ned og gjev solistane fritt spelerom.
For det vesteuropeiske 1800-talspublikummet var nok den russiske musikken like eksotisk som den spanske og orientalske. Men for Rimskij-Korsakov var dette lyden av det kjende og nære, som han formulerer musikalsk i Russisk påskeouverture, op. 36 (1888), der hymner frå den russiskortodokse gudstenesta er med. Oslofilharmonikarane får fram det høgtidsstemte og vørdnadsfulle i verket, som kan tolkast som manifestet for Rimskij-Korsakovs tru på eit autentisk russisk musikkspråk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.
Foto: Spartacus
Fall og vekst i Sør-Atlanteren
Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.
Foto: Per Anders Todal
Talknusaren og den store avsporinga
For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.
Tanya Nedasjkivska i Butsja i Ukraina sørger over ektemannen, som var mellom dei mange myrda sivilistane som russiske invasjonsstyrkar på retrett lèt etter seg langs gatene i 2022.
Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB
«Utan den militære støtta ville Ukraina i dag vore okkupert av Russland.»
Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt
Arvingane til Amundsen
Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.
Hübner (t.v.) mot verdsmeister Karpov i 1979.
Foto: Rob Croes / Anefo
Doktor utan fjas
Den mest akademiske sjakkspelaren i historia døydde sundag 5. januar, 76 år gamal.