Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Entusiastiske essay

Bøkene til Peter Guralnick gjer lesaren til lyttar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Foto: Molly Corfman / AP / NTB

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Foto: Molly Corfman / AP / NTB

3186
20201127
3186
20201127

Musikkhistorie

Peter Guralnick:

Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing

Little Brown

Det er utruleg kva eit tøft blåsearrangement kan gjere for ein sørstatleg soulballade, tenkte eg her for litt sidan, idet «She Don’t Come Here Anymore», sistesporet på Lonnie Macks Glad I’m in the Band (1969), fekk fylle stoverommet.

Eg fekk lyst til å finne fram til alle slike arrangement den eminente Maxwell Davis (1916–1970) laga i løpet av livet, og det var ikkje få. Men korleis kom eg eigentleg på å finne vegen til nokre gamle plater av Mack (1941–2016), som ikkje akkurat fyller overskriftene om dagen?

Svaret er enkelt: Eg vart smitta av entusiasmen til bokaktuelle Peter Guralnick, som har vigd eit av kapitla i Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing til nett Lonnie Mack. Her girar han seg godt opp, tenkte eg i møtet med Guralnicks tekst, kva går det i med desse platene? Derfrå er vegen kort, ikkje minst fordi Guralnick også har delt ei Spotify-liste på nettsida si, peterguralnick.com.

Klassiske bøker

Eg har oppdaga ein del artistar og plater slik, og eg har litt av kvart å takke Guralnick, som fyller 77 år om eit par veker, for. Forfattaren står bak biografiar om Sam Cooke og Sam Philips og ikkje minst tobindsboka om Elvis Presley (som med sine vel 1300 sider har vore eit fleirårig prosjekt for denne lesaren).

Mesteparten av lyttinga Guralnick på sitt vis har inspirert meg til, har likevel særleg kome i kjølvatnet av små portrett i tre klassiske bøker: Feel Like Going Home: Portraits in Blues and Rock ‘N’ Roll (1971), Lost Highway: Journeys and Arrivals of American Musicians (1979) og Sweet Soul Music: Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom (1986).

Haustens bok følgjer i same spor, med kapittel om kjende namn som Tammy Wynette, Chuck Berry, Merle Haggard og Johnny Cash og i dag kanskje ikkje fullt så kjende namn, som Bill Monroe og Doc Pomus, og ikkje minst artistar Guralnick meiner fortener langt større merksemd enn dei har fått – mellom dei Lonnie Mack. Medan den kanoniserte Guralnick har sirkla rundt innspelingar som daterer tilbake i tid, har han i haustens bok også med meir samtidige artistar, som Elvis Costello.

Musikkformidlar

Kva gjer Guralnick til ein forfattar eg les med slik glede? Som meg sjølv fuskar han i faget, han er ingen musikolog, har inga formell utdanning innan musikken, og pretenderer heller ikkje å operere som kritikar, så mykje som formidlar. I den fine, sjølvbiografisk orienterte introduksjonen forklarer han det godt – målet hans er å få lesarar til å verdsetje songar og plater han sjølv set høgt.

Det er fleire grunnar til at han lukkast så godt med det. Som musikkskribent er Guralnick mindre sjølvsentrert enn fleire andre i gamet. Han skildrar musikk og menneske presist og levande. Som intervjuar kjem han tett på fordi han er ein god lyttar. Teften for å balansere det anekdotiske opp mot det kulturhistoriske, større biletet er eineståande. Det har alt vorte mykje lytting i kjølvatnet av Looking To Get Lost – og meir skal det bli.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Musikkhistorie

Peter Guralnick:

Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing

Little Brown

Det er utruleg kva eit tøft blåsearrangement kan gjere for ein sørstatleg soulballade, tenkte eg her for litt sidan, idet «She Don’t Come Here Anymore», sistesporet på Lonnie Macks Glad I’m in the Band (1969), fekk fylle stoverommet.

Eg fekk lyst til å finne fram til alle slike arrangement den eminente Maxwell Davis (1916–1970) laga i løpet av livet, og det var ikkje få. Men korleis kom eg eigentleg på å finne vegen til nokre gamle plater av Mack (1941–2016), som ikkje akkurat fyller overskriftene om dagen?

Svaret er enkelt: Eg vart smitta av entusiasmen til bokaktuelle Peter Guralnick, som har vigd eit av kapitla i Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing til nett Lonnie Mack. Her girar han seg godt opp, tenkte eg i møtet med Guralnicks tekst, kva går det i med desse platene? Derfrå er vegen kort, ikkje minst fordi Guralnick også har delt ei Spotify-liste på nettsida si, peterguralnick.com.

Klassiske bøker

Eg har oppdaga ein del artistar og plater slik, og eg har litt av kvart å takke Guralnick, som fyller 77 år om eit par veker, for. Forfattaren står bak biografiar om Sam Cooke og Sam Philips og ikkje minst tobindsboka om Elvis Presley (som med sine vel 1300 sider har vore eit fleirårig prosjekt for denne lesaren).

Mesteparten av lyttinga Guralnick på sitt vis har inspirert meg til, har likevel særleg kome i kjølvatnet av små portrett i tre klassiske bøker: Feel Like Going Home: Portraits in Blues and Rock ‘N’ Roll (1971), Lost Highway: Journeys and Arrivals of American Musicians (1979) og Sweet Soul Music: Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom (1986).

Haustens bok følgjer i same spor, med kapittel om kjende namn som Tammy Wynette, Chuck Berry, Merle Haggard og Johnny Cash og i dag kanskje ikkje fullt så kjende namn, som Bill Monroe og Doc Pomus, og ikkje minst artistar Guralnick meiner fortener langt større merksemd enn dei har fått – mellom dei Lonnie Mack. Medan den kanoniserte Guralnick har sirkla rundt innspelingar som daterer tilbake i tid, har han i haustens bok også med meir samtidige artistar, som Elvis Costello.

Musikkformidlar

Kva gjer Guralnick til ein forfattar eg les med slik glede? Som meg sjølv fuskar han i faget, han er ingen musikolog, har inga formell utdanning innan musikken, og pretenderer heller ikkje å operere som kritikar, så mykje som formidlar. I den fine, sjølvbiografisk orienterte introduksjonen forklarer han det godt – målet hans er å få lesarar til å verdsetje songar og plater han sjølv set høgt.

Det er fleire grunnar til at han lukkast så godt med det. Som musikkskribent er Guralnick mindre sjølvsentrert enn fleire andre i gamet. Han skildrar musikk og menneske presist og levande. Som intervjuar kjem han tett på fordi han er ein god lyttar. Teften for å balansere det anekdotiske opp mot det kulturhistoriske, større biletet er eineståande. Det har alt vorte mykje lytting i kjølvatnet av Looking To Get Lost – og meir skal det bli.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Per Anders Todal
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Per Anders Todal
Nicole Kidman spelar Romy, som ser ut til å ha full kontroll over eit perfekt liv, men som blir utfordra av praktikanten Samuel (Harris Dickinson).

Nicole Kidman spelar Romy, som ser ut til å ha full kontroll over eit perfekt liv, men som blir utfordra av praktikanten Samuel (Harris Dickinson).

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar

Farleg begjær

Nicole Kidman er perfekt i utforskinga av makt og seksualitet i Babygirl.

Håkon Tveit
Nicole Kidman spelar Romy, som ser ut til å ha full kontroll over eit perfekt liv, men som blir utfordra av praktikanten Samuel (Harris Dickinson).

Nicole Kidman spelar Romy, som ser ut til å ha full kontroll over eit perfekt liv, men som blir utfordra av praktikanten Samuel (Harris Dickinson).

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar

Farleg begjær

Nicole Kidman er perfekt i utforskinga av makt og seksualitet i Babygirl.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis